دیده‌بان بورس سه‌شنبه (26 بهمن)

12:19 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (26 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

مصاف عرضه و تقاضا: آنچه این روزها در گروه‌های مختلف بازار سهام مورد توجه است، تقابل خریدارانی است که با شناسایی فرصت به سهام مختلف وارد شده در برابر فروشندگانی است که نیاز بالا به نقدینگی دارند. اثری که به نظر می‌رسد با توجه به بالا بودن فشار عرضه، مانع از پایداری رشد قیمت‌ها می‌شود. در این میان، ریزش قیمت‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای خریداران با نگاه میان‌مدت در سهام پرپتانسیل ایجاد کند.

عقب‌نشینی صف خرید «شلعاب»؟ شرکت لعابیران که معاملات دیروز را در سقف قیمتی پشت سر گذاشت روی کدال از نبود هیچ‌گونه تغییری در سودآوری شرکت شفاف‌سازی کرد. این امر در کنار فروش سهام توسط سهامدار عمده می‌تواند تقاضا در این نماد را کم‌رنگ کند.

واکنش خریداران «پدرخش»: به دنبال ادامه صف خرید در سهام شرکت درخشان تهران شاهد بودیم این شرکت بار دیگر بر نبود هیچ‌گونه موضوع اثرگذار بر سودآوری شرکت تاکید کرد. در تجربه قبلی چنین شفاف‌سازی نیز نتوانست رشد قیمت سهام را متوقف کند. باید دید در معاملات امروز، بازار به این شفاف‌سازی چه واکنشی می‌دهد.

با اقتصاد جهانی: در فضای بین‌المللی، پس از انتشار آمار تورم مناسب از چین در روز گذشته، امروز برخی آمارهای مهم از اقتصاد آلمان (از جمله رشد اقتصادی فصل چهارم 2016)، تورم بریتانیا و آمریکا و همچنین سخنان جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو می‌تواند بر قیمت کالاهای جهانی اثرگذار باشد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. خانه‌تکانی بورسی‌ها

روز گذشته با ادامه رشد قیمت‌های جهانی کالاها شاخص سهام گرچه صعودی آغاز کرد و برای مدتی کانال 77 هزار واحدی را تجربه کرد، اما مجددا فشار فروش‌ها بر بازار غلبه کرد و رشد قیمت سهام محدود شد. گرچه سهامداران خُرد به دلیل نگرانی‌های متعدد کمی سردرگم هستند، اما درصدی‌ها تحرکات ویژه‌ای دارند. هرچند برخی از آنها برای تامین نقدینگی فروشنده هستند، اما خریدارانی نیز به فرصت‌شناسی خریدهایی انجام می‌دهند. نکته جالب توجه دیگر، بلوک‌های متعددی است که سهامداران درصدی بین یکدیگر انجام می‌دهند و به نوعی در حال تغییر اساسی در پورتفوی خود با نزدیک شدن به سال جدید هستند.

2. ساز ناکوک نفت در بازارهای کالایی

در شرایطی که بازارهای کالایی رکوردزنی‌های در روز گذشته تجربه کردند، نفت مسیر نزولی در پیش گرفت. طرح دولت چین برای کنترل آلودگی یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی بود که به رشد قیمت کالاها کمک کرد و قیمت سنگ آهن به بیشترین مقدار 2/5 سال اخیر رسید. فلزات پایه نیز با روند فولاد همراهی کردند، اما نفت نزولی شد. هرچند اوپک نیز به تعهدات خود برای کاهش تولید عمل کرده، اما برخی نگرانی‌ها به ویژه درباره بازگشت تولیدکنندگان شیل موجب افت قیمت در این بازار شد. بازیگری که سبب شده نفت در مقایسه با سایر کالاها شرایط بسیار متفاوتی را تجربه کند.

3. آماده‌باش «شخارک» برای سودآوری

رشد نرخ متانول موجب شده تا پتانسیل مناسبی برای شرکت‌های تولیدکننده به وجود آید. پتروشیمی خارک یکی از شرکت‌هایی است که می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و سودآوری خود را افزایش دهد. «دنیای بورس» در تحلیلی مسیر آتی سودآوری «شخارک» را بررسی کرده است.

4. اهرم کم‌فشار رشد سود «کچاد»

قیمت سنگ آهن در کشورمان بر اساس نرخ شمش فولاد تعیین می‌شود و با توجه به رشد قیمت فولاد انتظاراتی برای رشد سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی به وجود آمده است. بررسی «دنیای بورس» از سودآوری «کچاد» نشان می‌دهد، برخی محدودیت‌ها موجب شده تا اهرم رشد نرخ شمش فولاد بر سود صنعتی و معدنی چادرملو چندان قدرتمند نباشد و روند افزایش سودآوری این شرکت با رشد نرخ شمش شتاب زیادی نداشته باشد.

5. شاه‌کلید سود دامداران

دیروز، «زمگسا» نخستین پیش‌بینی سود هر سهم برای سال 96 را با 39 درصد تعدیل مثبت نسبت به سال 95 ارائه کرد. هرچند بهبود شرایط عملیاتی در این افزایش سودآوری اثرگذار بوده، اما بررسی «دنیای بورس» نشان می‌دهد افزایش نرخ فروش شیر مهم‌ترین دلیل جهش سودآوری کشاورزی و دامپروری مگسال بوده است. فروش شیر کمتر از نرخ مصوب باعث محدود شدن سود شرکت‌های این گروه شده، اما انتظار می‌رود با افزایش نرخ فروش در سال آینده، تغییرات اساسی در سودآوری شرکت‌های وابسته رقم بخورد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

هشدار بحران نقدینگی در دارویی‌ها

جلسه صندوق تثبیت بورس در پایان بهمن

سیگنال جدید در بازار روی

رشد شاخص دلار در معاملات دوشنبه

تداوم صف خرید در «حسیر»

واگذاری 39 جایگاه سوخت