کاستی‌های «وبملت» از نظر حسابرس

11:53 - 1400/01/25
بانک ملت گزارش حسابرسی‌شده را برای نیمه نخست سال مالی را روی سامانه «کدال» گذاشت. این بانک سود هر سهم خود را بدون تغییر نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 102 ریال با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی عنوان کرده است. در این میان حسابرس روی کسری ذخیره منابع صندوق بازنشستگی، عدم رعایت حد قانونی ذخایر مشکوک‌الوصول برای سال جاری اشاره کرده است. علاوه بر این حسابرس در خصوص برآورده شدن حدود 3500 میلیارد تومان سود شناسایی‌شده در پیشبینی سود این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند 95 ابراز تردید کرده است.

 پس از کش و قوس‌های  فراوان صورت‌های مالی بانک ملت با اظهار نظر حسابرس روی «کدال» قرار گرفت. در این شرایط به نظر می‌رسد سازمان با ارسال نامه‌ای (مطابق با رویه هفته‌های اخیر) فضا را برای بازگشایی نماد این بانک آماده کند. شفاف‌سازی سازمان احتمالا نکاتی از صورت‌های مالی این بانک و همچنین مورد اشاره حسابرس را شامل می‌شود.‌ علاوه بر کسری ذخایر بالا تغییر روند درآمدهای مشاع این بانک از زیان 451 میلیارد تومانی در عملکرد 6 ماهه به شناسایی سود 1100 میلیارد تومانی در پیشبینی‌ها برای سال مالی جاری، اشاره به نامه بانک مرکزی در خصوص اخذ مجوز برای شناسایی سود روی مطالبات دولت، رشد قابل توجه درآمدهای مشاع به خصوص در بخش کارمزدها از مواردی است که می‌تواند مورد توجه سازمان باشد.

از 3500 میلیارد تومان عنوان‌شده در بالا حدود 2 هزار میلیارد تومان به تفاوت تسعیر مطالبات و بدهی‌های ارزی با نرخ‌های مبادله‌ای و مرجع برای سال‌های 93 تا 95 است که تحقق این موضوع به تایید حسابرسی ویژه نیاز دارد. حدود 1500 میلیارد تومان نیز به سودهای شناسایی‌شده روی بدهی‌های دولت تکیه دارد که بانک مرکزی تا پایان سال فرصت کسب مجوز‌های لازم از دولت را داده است.