دیده‌بان بورس یک‌شنبه (26 دی)

11:47 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (26 دی)

تقویم آتی‌نگر

سد عرضه در برابر خودرویی‌ها: هرچند گروه خودرویی با حمایت‌های چندجانبه با رشد قیمت در روز گذشته همراه شدند، اما بررسی معاملات آنها نشان از فروش سنگین سهامداران حقوقی در این نمادها داشت. موضوعی که می‌تواند موجب جمع شدن صف‌های خرید و متعادل شدن قیمت سهام این گروه شود. با این حال، نباید از قدرت نقدینگی در بورس تهران غافل شد، امری که می‌تواند مشابه تجربه یک سال اخیر رشدهای هیجانی را در قیمت نمادهای این گروه ایجاد کند.

توقف «مداران»: شرکت داده‌پردازی ایران، شب گذشته سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد 9 ماهه 36 درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی افزایش داد. این موضوع منجر به توقف این نماد در معاملات امروز خواهد شد.

آماده‌باش حقوقی‌ها برای فروش: در سایر گروه‌ها مانند معدنی-فلزی‌ها که به دنبال رشد قیمت‌های جهانی با اقبال سهامداران مواجه شدند نیز فشار فروش حقوقی‌ها در معاملات دیروز محسوس بود. این امر می‌تواند از شتاب رشد قیمت‌ها بکاهد و حتی افت نرخ‌ها را رقم زند.

در انتظار ترافیک گزارش‌های فصلی: با نزدیک شدن به پایان دی ماه، گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌ها با ترافیک سنگینی آماده انتشار است. بنابراین، سهامداران باید با دقت بیشتری گزارش‌های ارسالی در کدال را پیگیری کنند تا از تغییرات احتمالی پیش‌بینی‌های سود شرکت‌ها جا نمانند.

صورت‌های حسابرسی‌شده بانک ملت و تجارت: سازمان بورس برای بازگشایی نمادهای «وبملت» و «وتجارت» در انتظار صورت‌های مالی حسابرسی شده است که ارائه آنها زمینه بازگشایی نمادهای بانکی را احتمالا تا پایان هفته جاری فراهم خواهد کرد.

معاملات سرامیکی‌ها پس از هیجان افزایش نرخ: به دنبال تصویب افزایش 20 درصدی نرخ فروش محصولات سرامیکی، عمده نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. رکود فراگیر در این صنعت یکی از معضلات سال‌های اخیر سهام آنها است. اکنون باید دید پس از یک روز هیجانی، بازار در ادامه ارزش‌گذاری شرکت‌های کاشی و سرامیک را به چه نحوی انجام می‌دهد. 

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. واکنش به کف گروه‌های خودرویی و پالایشی

همانطور که انتظار می‌رفت حمایت قابل توجه سهامداران حقوقی در معاملات هفته گذشته و همچنین برخورد به کف‌های قیمتی واکنش بازار در گروه‌های خودرویی و پالایشی را به همراه داشت. بر این اساس، هیجان و البته امید بیشتر در صنعت خودرو منجر به رشد قیمت‌ها و تشکیل صف‌های خرید در این گروه شد. موضوعی که این بار فشار فروش سهامداران حقوقی در این گروه را به دنبال داشت. در گروه پالایشی نیز جمع شدن صف‌های فروش و حتی در برهه‌ای از زمان تجربه قیمت‌های مثبت را شاهد بودیم، اما نقدشوندگی پایین‌تر در این گروه و هیجان کمتر معاملات نمادهای پالایشگاهی را متعادل‌تر کرد.

2. پیش‌بینی تزلزل قیمت فلزات در نیمه دوم 2017

هفته گذشته در حالی شاهد رشد پرشتاب قیمت مواد فلزی-معدنی بودیم که دیروز در معاملات بازار سهام نیز شرکت‌های وابسته به این کالاها با افزایش تقاضا و رشد قیمت همراه شدند. در این میان، متال بولتن گزارشی از آینده فلزات پایه تهیه کرده که طی آن نیمه نخست 2017 را رو به بهبود ارزیابی کرده است. بر اساس این گزارش، در نیمه دوم سال وسوسه بازگشت برخی تولیدکنندگان به بازار می‌تواند فشار بر قیمت‌ها را مجددا افزایش دهد. در این میان، کاهش تقاضا در نیمه دوم سال نیز فشار بر قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. متال بولتن همچنین، ریسک‌های دیگری را از جمله آغاز ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخابات مهم برخی کشورهای اروپایی با ریسک اشاعه پوپولیسم و وضعیت تجاری چین به سرمایه‌گذاران گوشزد می‌کند. اما همزمان معتقد ریسک‌های اقتصادی مشابه سال‌های 2014 و 2015 نیست و روند ملایم‌تری را در قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت.  

3. استقبال بورسی‌ها از «آپ»

روز گذشته و به دنبال ارائه صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت آسان پرداخت پرشین، نماد معاملاتی این شرکت در بورس تهران با صف خرید قدرتمندی مواجه شد. شرکت توانسته در مدت 9 ماه 82 درصد از سود پیش‌بینی‌شده خود را محقق سازد. موضوعی که می‌تواند تعدیل مثبت سودآوری «آپ» را به همراه داشته باشد و همین امر موجب اقبال سرمایه‌گذاران شد. 

4. جعبه سیاه افزایش سرمایه «ذوب»

روز گذشته در حالی مجوز افزایش سرمایه 322 درصدی شرکت ذوب آهن اصفهان صادر شد که بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد شرکت مزبور با این افزایش سرمایه از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شود و توان دریافت وام از بانک‌ها و موسسات مالی را مجددا پیدا می‌کند. در حالی که زیان شرکت همچنان نزدیک به مرز 50 درصد سرمایه است، هزینه‌های بالای تولید «ذوب» امکان تقویت درآمدهای عملیاتی این شرکت را دشوار می‌نمایاند. با این وجود، واکنش هیجانی بازار به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند نوساناتی را در قیمت سهام این شرکت ایجاد کند.

5. راز نرخ‌گذاری در «مبین»

شرکت پتروشیمی مبین که وظیفه تامین مواد اولیه مورد نیاز پتروشیمی‌های هم‌جوار را دارد همواره در بازار سهام با ابهامی درباره نحوه نرخ‌گذاری مواجه بوده است. «دنیای بورس» در گزارشی تحلیلی به بررسی این امر پرداخته است. هرچند گاز از نظر مقداری محصول اصلی شرکت به عنوان خوراک پتروشیمی‌های اوره‌ساز و متانول‌ساز است، اما حاشیه سود پایین آن سبب می‌شود عمده سود شرکت از برق، اکسیژن، بخار و سایر سرویس‌های جانبی محقق شود. هرچند نرخ گاز سوخت این مجتمع، تورم و دلار مبادله‌ای متغیرهای اثرگذار بر نرخ فروش محصولات آنها هستند، اما با توجه به ثبات نرخ گاز در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود ارتباط میان محصولات مختلف این شرکت با نرخ تورم و دلار یکسان نیست. 

 

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

فروکش هیاهوی مالکیت «اخابر»

زیر پوست سهامداران درصدی

غول تجارت الکترونیک در راه بورس

«کشرق» در مسیر تحقق سود 46 میلیارد تومانی

واکنش شورای رقابت به یک شنیده

عملکرد چشم‌گیر «شاراک» در سه ماه سوم

دلایل توقف اعطای تسهیلات بانک‌ها

موج کاهشی در بازار ارز