گروه‌های زیان‌ده و سودآور بازار سهام در نیمه ابتدایی دی ماه کدامند؟

کارنامه بورسی‌ها در دوره اصلاح

11:37 - 1400/01/25
فعالان بورس تهران از ابتدای دی ماه تا پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته (15 دی ماه سال جاری)، نظاره‌گر کاهش عمومی قیمت سهام بودند. روند نزولی قیمت‌ها در این بازه زمانی با وجود برخی تلاش‌ها برای حفظ شاخص در پایان هفته گذشته، در نهایت افت 4/ 1 درصدی شاخص سهام را در نیمه اول دی ماه رقم زد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها بر آن) افت 9/ 1‌درصدی را نشان می‌دهد.

-- بررسی ها نشان می‌دهد که میانگین ارزش معاملات در نیمه اول دی ماه حدود 100 میلیارد تومان بود که نسبت به دوران رونق نسبی بازار در آذر ماه افت 40 درصدی را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن این موضوع که در فضای معاملات نیمه دوم آذر ماه نیز بازار با یک رکود نسبی مواجه بوده است، می‌توان عمق رکود و کم‌رمقی معاملات بورس تهران را مشاهده کرد.

-- گروه محصولات شیمیایی در آذر ماه تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین تقویت نرخ دلار رشد 2/ 5 درصدی را تجربه کرد. با توجه به ارزش بالای بازار گروه محصولات شیمیایی می‌توان گفت، بخش مهمی از رشد شاخص سهام در آذر ماه بر دوش معاملات مثبت در گروه محصولات شیمیایی بوده است. در نیمه اول دی ماه اما نماگر این صنعت افت 4/ 0 درصدی را به خود دید. افتی که قسمت اعظم آن مطابق آنچه اشاره شد، در جریان معاملات هفته گذشته تحت تاثیر توقف نوسانات در بازارهای جهانی و همچنین اصلاح نرخ دلار رخ داد.

-- بررسی روند دیگر صنایع بورسی در این بازه زمانی نیز نشان می‌دهد شاخص اکثر گروه‌های فعال در بورس تهران با افت مواجه بوده‌اند. به‌طوری که از بین 37‌صنعت مورد بررسی، در این بازه زمانی شاخص 9 صنعت با رشد و شاخص 26 صنعت با افت مواجه بوده است. (دو صنعت استخراج زغال سنگ و ابزار پزشکی به دلیل توقف تک‌نمادهای زیرمجموعه خود بدون تغییر بوده‌اند).

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.