شاخص سهام فقط 8 واحد رشد کرد

رکود در بازار سهام

11:35 - 1400/01/25
معاملات کم رمق در بازار سهام تهران در حالی در آخرین روز این هفته نیز به ثبت رسیده است که شاخص‌سازی‌های حقوقی‌ها همچنان ادامه یافت. سهامدارانی که با معاملات بلوکی خود، نظم فضای عرضه و تقاضا را برهم زده و رشدهای مقطعی و تصنعی را بر شاخص تحمیل می‌کنند.
رکود در بازار سهام

فضای منفی در پتروشیمی‌ها

در گروه محصولات شیمیایی با شروع بازار معاملات منفی را شاهد بودیم، هر چند کم رمقی معاملات در این گروه همانند شایر گروه‌های بازار نیز مشهود بوده است. معاملات این گروه در حالی در محدوده نزولی قیمتی انجام شد که در نماد «فارس» و در ساعت اولیه بازار، معامله بلوکی را همانند روزهای قبل تجربه کرد. هر چند بلوک یک و نیم میلیونی در این نماد به رشد قیمت آن منجر شد، اما نهایتا «فارس» نیز به دنبال فشار فروش سهام‌داران رنج منفی را مشاهده کرد.

همچنین «پارسان» در این گروه در حالی افت چندان زیادی را تجربه نکرد (کاهش کمتر از 0.5 درصدی در پایان معاملات) که دلیل این موضوع را باید در حمایت حقوقی‌های آن دانست که با خرید 2 میلیونی خود (64 درصد خرید)، مانع افت بیشتر قیمت آن شدند. اما در نماد فرابورسی «زاگرس» که فشار فروش بالایی را به خصوص در انتهای بازار به خود می‌دید، افت 5 درصدی قیمت سهم به وقوع پیوست؛ این رویداد زمانی قابل توجه است که در فضای رکودی حاکم بر معاملات، داد و ستدهای امروز این نماد، جذب نقدینگی نزدیک به 2 میلیارد تومانی را برای آن به همراه داشته است (بیشترین ارزش معاملات در این گروه). «شاملا» و «جم» از معدود نمادهای مثبت این گروه به شمار می‌روند.

روز نسبتا خوب فلزی‌ها

در گروه فلزات اساسی بر خلاف گروه پیشین معاملات به گونه‌ای دیگر رقم خورد؛ جایی که عمده نمادهای این گروه، هر چند کم حجم، اما با رنج مثبت معاملات پایان هفته خود را آغاز کرده و به انتها رساندند. در این گروه ضمن اشاره به نمادهای «فزرین»، «زنگان»، «هرمز» و «فروس» که بیشترین رشد قیمتی را به خود اختصاص دادند، متذکر شدن مسیر معاملاتی «فولاد» نیز خالی از لطف نیست. این نماد با انجام معاملات بلوکی (گرچه نسبتا کم حجم) و البته حمایت سهام‌داران حقوقی از سهم رشد بیش از 2 درصدی را در حالی به اطلاع می‌رساند که خرید بیش از 7 میلیونی را در معاملات امروز به خود اختصاص دادند (بیش از 66 درصد از کل خرید). همچنین در نمادهای «ذوب» و «فخوز»، انجام معاملات بلوکی (که در ساعت پایانی معاملات روزانه اتفاق افتاد) در مرز 5 میلیونی، رشد قیمت سهم رارقم زده است. گفتنیست «کیمیا» و «فسرب» در این گروه از جمله نمادهای منفی بودند که کاهش بیش از 4 درصدی را تجربه کردند (فشار فروش در این دو نماد از همان شروع بازار اتفاق افتاده و این کاهش را رقم رده است).

نفتی‌ها منفی اما کم واکنش به نفت

فرآورده‌های نفتی در داد و ستدهای امروز نمادهای خود، معاملات کم حجمی را دنبال می‌کردند که به طور کلی می‌توان برآیند افت و خیزهای قیمتی نمادهای این گروه را متعادل ارزیابی کرد. اما در این گروه حجم معاملات در «شبندر» نسبتا بالا بوده و با بیش از 7 میلیون سهم داد و ستد، ارزش معاملاتی بیش از 3 میلیارد و 500 میلیونی را به خود اختصاص داد تا از این حیث رتبه نخست این گروه را از آن خود کند. در این نماد که افت قیمتی بیش از 3 درصدی را تا ساعت پایانی به دنبال داشت، رشد قیمت سهم به دنبال حمایت سهام‌داران حقوقی اتفاق افتاد تا در نهایت و پس از خرید نزدیک به 6 میلیونی این سهام‌داران، افزایش یک درصدی قیمت سهم را ملاحظه کنیم. 

خودرویی‌ها نیز قرمز شدند

در گروه خودرو و ساخت قطعات، تقریبا تمامی نمادها را می‌توان با رنگ قرمز شناسایی کرد. «خفنر»، «خلنت» و «خفناور» نمادهایی هستند که بیشترین کاهش قیمت را در معاملات این گروه به خود اختصاص داده و افت حداکثری را به ثبت رساندند، این در حالیست که «خکمک» تا دقایق پایانی بازار صف فروش را در کنار خود داشته و تنها در ساعت پایانی معاملات بود که با رشد قیمت خود از این موضع فاصله گرفت (در انتهای بازار قیمت این سهم 4 درصد کاهش را به همراه داشت). «خودرو»  نیز از فشار فروش سهام‌داران خود در امان نمانده و کاهش قیمت را تجربه کرد؛ هرچند «خساپا» با رشد ناچیز خود از این موضوع رهایی یافت. همچنین در این گروه باید به عدم بازگشایی سایپا دیزل نیز اشاره کرد.

 

سایر گروه‌های بازار

در گروه استخراج کانه‌های فلزی که در هفته جاری به طور کلی روند اصلاحی را به دنبال افت قیمت جهانی کالاها به خصوص سرب و روی و نیز حالت نیمه تعطیل بازارهای جهانی تجربه کردند، کاهش نسبتا محسوسی را مشاهده کردیم. در این گروه «کگل» با معاملات بلوکی مجموعا 15 میلیونی خود، موفق شد در انتهای بازار افت ارزش سهام خود را تا حدود زیادی تعدیل دهد. این در حالیست که کل معاملات این نماد در روز جاری کمتر از 17 میلیون سهم بوده، تا حمایت بلوکی (و مصنوعی) حقوقی‌ها را از سهم مشاهده کنیم. در این گروه نماد «کدما» با رشد حداکثری 5 درصدی که به دنبال افزایش تقاضا در همان ابتدای بازار آغاز شده بود، به پایان خرید و فروش‌های روزانه رسید. در گروه بانکی باید به معاملات «وکار» اشاره کرد که با معامله بلوکی 24 میلیونی خود، ارزش معاملاتی نزدیک به 8 میلیارد تومانی را به ثبت رساند، تا ضمن تاثیر مثبت 12 واحدی بر شاخص، ارزش مجموع معاملات گروه خود را در جایگاه دوم قرار دهد (این میزان کمی بیش از ارزش معاملات این نماد است). همچنین در اتفاقی مشابه که در گروه محصولات فلزی روی داد، «فاذر» در حالی با بیش از 23 میلیون سهم خرید و فروش روزانه، ارزشی بیش از 9 میلیاردی را به ثبت رسانده است که مجموع ارزش معاملات سایر نمادهای این گروه کمتر از 40 میلیون تومان بوده است. با این اتفاق، در بازار کم رمق و بی روح روز جاری، گروه محصولات فلزی، به لطف معاملات سنگین در «فاذر»، بیشترین جذب نقدینگی بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

ملاحظات یک سهام‌دار

همچنان در فضای رکودی حاکم بر معاملات بورس و فرابورس، نمی‌توان در انتظار روزهای چندان پر رمقی بود و کم حجم بودن معاملات روز جاری، به خوبی این موضوع را بیان می‌کند. این در حالیست که شاخص‌سازی این روزهای بازار که به وسیله حقوقی‌ها رقم می‌خورد، جریان معاملات طبیعی را برهم زده و گرچه رشد مقطعی را به دنبال دارد، اما همانطور که در خبرهای پیشین «دنیای بورس» نیز بدان اشاره شد، موجبات سیر نزولی قیمت‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین علاوه بر رکود معاملات، بسته بودن بسیاری از نمادهای بازار، و فضای انتظاری در بازارهای جهانی (که به دنبال نزدیک شدن به زمان تحلیف ترامپ بر آن حاکم است)، ریسک دیگری در این روزها به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود؛ ریسکی که مسبوق به سابقه بوده و سهام‌داران قدیمی با آن آشنایی دارند. در این شرایط همانطور که بارها در گزارشات روزانه «دنیای بورس» گفته‌ایم، شایعات و فضای هیجانی تاثیر به سزایی را بر رفتار سهام‌داران خواهند گذاشت، تاثیری که باید فضای تحلیل جای آن را می‌گرفت.