نوسانات شاخص سهام به صفر نزدیک شد

روز کم‌رمق بورس تهران

11:33 - 1400/01/25
در معاملات امروز، هر چند مشاهده دوباره معاملات بلوکی در برخی نمادها، بازگشایی نماد «شبندر» با کاهش قیمت و نیز توقف سایپا که روز گذشته به معاملات بازار بازگشت، خرید و فروش‌های بازار سرمایه را خالی از خبر رها نکرد، اما در مجموع نوسانات شاخص و حجم معاملات ضعیف ادامه یافت.
روز کم‌رمق بورس تهران

 نزول «خساپا» و خودرویی‌ها

در گروه خودرو و ساخت قطعات از همان شروع بازار معاملات اکثر نمادها در دامنه منفی دنبال شد، و این موضوع تا انتهای بازار ادامه یافت تا نهایتا شاخص این گروه کاهشی بیش از 1.7 درصدی را به خود ببیند. «خساپا» که روز گذشته با کاهش 15 درصدی به معاملات بازار بازگشت، داد و ستدهای روزانه خود را با روند کاهشی آغاز کرد. این نماد که به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده با اعلام ناظر بازار در پایان معاملات روز جاری مجددا متوقف شد، در حالی با بیش از 100 میلیون خرید و فروش سهم سیر نزولی را در پیش گرفت که حمایت سهام‌داران حقوقی را با خرید خالص نزدیک به 30 میلیون سهم به همراه داشت.

در این گروه همچنین «خودرو» روز جاری را با معاملات کم حجم و منفی به انتها رساند. موضوعی که تقریبا در تمامی نمادهای این گروه قابل رصد است. همچنین در بازار امروز انتظار بازگشایی «خکاوه» وجود داشت که با توجه به فضای منفی معاملات و نیز افت نسبتا شدید «خساپا»، شرایط برای بازگشایی آن میسر نشد (به نظر می‌رسید نگرانی در خصوص بازگشایی و افت قیمت این سهم وجود داشته که تاثیر احتمالی کاهش قیمت آن بر شاخص، مانع از بازگشایی آن شده است). سناریوهای بازگشایی «خکاوه» را مشاهده کنید.

دست حقوقی‌ها در شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی که با اختصاص معاملات حدود 14 میلیارد تومانی، پس از گروه خودرو در رتبه بعدی از این حیث قرار داشت، شرایط مناسبی دیده می‌شود. این گروه پس از دو روز که شرایط معاملاتی منفی را پشت سر گذاشتند، روند نزولی خود را تغییر داده که رشد نرخ دلار در ابتدای معاملات بازار ارز بری این مساله بی‌تاثیر نبوده است. نماد «شخارک» در این گروه استارت صعودی را از همان ابتدای بازار آغاز کرده که دلیل آن را می‌توان به رشد نرخ متانول و دلار نیز وابسته دانست (این نماد رشد 5 درصدی را تجربه کرده است). در این رویداد باید به معاملات بلوکی یا شبه بلوکی در نمادهای «تاپیکو»، «پارسان» و «شیران» نیز اشاره کرد. «پارسان» با خرید 87 درصدی حقوقی‌ها (بیش از 5 میلیون سهم)، «تاپیکو» با خرید 96 درصدی (خرید بیش از 5 میلیون سهم) و همچنین معامله بلوکی بیش از 8 میلیونی در «شیران» از این دسته‌اند که به نوعی می‌توان اخلال در روند طبیعی قیمت سهام را مشاهده کرد. این در حالیست که معاملات در «فارس» به گونه‌ای دیگر رقم خورد. روز گذشته که این سهم در دقایق پایانی با معامله بلوکی بیش از 10 میلیونی خود، تاثیر نزدیک به 100 واحدی را بر شاخص کل داشته (شاخص سازی در معاملات سهام)، روز جاری در نبود این اهرم، معاملات طبیعی خود را با بیش از 3 درصد نزول قیمت دنبال می‌کرد (توضیحات بیشتر را بخوانید).

«شبندر» نزول کرد

در این گروه که به دنبال رشد نسبی قیمت نفت و نیز امیدی که سها‌مداران در بازگشایی «شبندر» داشتند، افزایش تقریبی عمده نمادهای گروه را در ابتدای بازار مشاهده می‌کردیم که پس از بازگشایی نماد مذکور، و افت قیمت آن، مسیر نسبتا نزولی را در نمادهای گروه مشاهده کردیم. به عنوان نمونه «شاوان» و «شپنا» که نسبتا متعادل دنبال می‌شدند، پس از این رویداد افت قیمت نسبی را به خود دیدند (خبرهای یک و دو را ببینید).

سایر گروه‌ها

در گروه فلزات اساسی نمادهای گروه نسبتا متعادل و غالبا مثبت دنبال شد. «کیمیا» در این گروه که با تبادل بیش از 2 میلیون سهم و ارزش معاملات بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون تومانی، بیشترین جذب نقدینگی را داشت، با رشد 4.5 درصدی به انتهای بازار رسید. این در حالیست که تا انتهای بازار در موقعیت صف خرید به سر می‌برد. «فولاد»، «فملی» و «ذوب» نسبتا متعادل به انتهای بازار رسیدند. در گروه کانه‌های فلزی نیز تعادل نسبی در معاملات حاکم بود. البته باید عنوان کرد  که این گروه در میانه‌های بازار با افت قیمتی در شاخص خود همراه شد که داد و ستدهای نسبتا پرحجم و مثبت در «کگل» نمودار شاخص را تعدیل کرد. «کدما» و «کبافق» با رشد 5 درصدی به انتهای بازار رسیدند، در حالی که معاملات ابتدای بازار «کبافق»، موجبات ارزش نزدیک به 5 میلیارد تومانی خرید و فروش‌های این سهم را فراهم آورد.

ملاحظات یک سهام دار

برای بازار فردا با توجه به رشد مجدد نرخ دلار، در صورت بالاتر ماندن نرخ آن در محدوده 4000 تومانی، می‌توان به نمادهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم درگیر این موضوع هستند، امیدوار بود. همچنین باید نیم نگاهی به بازارهای جهانی داشت. همچنین مجددا باید به فضای رکودی بازار و کم رمق بودن معاملات اشاره داشت که در این شرایط بازار، شایعات و هیجانات وزن تاثیر خود را در رفتار معامله گران بالا می‌برند.