فراز و نشیب طلا در سال 2016

11:26 - 1400/01/25

جو معاملات طلا در آخرین روز کار سال 2016 میلادی منفی بود اما این محصول با وجود نوسانات قابل ملاحظه در طول دوازده ماه گذشته سرانجام توانست با رشد قیمت به معاملات سالانه پایان دهد.

طلا معاملات سال جاری را با قیمت 1060 دلار در هر اونس آغاز کرد واز همان ابتدا توانست روندی رو به رشد را تجربه کند. با ادامه این روند قیمت پیش از پایان نیمه ابتدایی سال از 1300 دلار عبور کرد و در اوایل آگوست توانست بالاترین رکورد سالانه خود را تجربه کند. این روند اما در فصل پایانی سال مختل شد و بخش اعظمی از رشد ماه‌های گذشته از میان رفت.

با وجود تمام این فراز و نشیب‌ها طلا توانست رشد قیمتی بیش از هشت درصد را در طول سال 2016 تجربه کند. با اینکه بخش اعظمی از رشد قیمت طلا در سال جاری طی فصل سوم سال خنثی شد اما این محصول توانست سرانجام پس از سال‌ها به مدار صعود باز گردد. قیمت طلادر آگوست2011 میلادی به رکورد 1920 دلار در هر اونس رسید و پس از آن زمان شاهد افت مداوم قیمت در تمام سال‌های بعدی بودیم.

از مهمترین عوامل تاثیرگذار سیایی بر بازار طلا در سال جاری می‌توان به رای مثبت انگلیسی‌ها به خروج این کشور از اتحادیه اروپا و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده اشاره کرد.

در بیست و سوم جولای سال 2016 شهروندان انگلیسی در اقدامی که بر خلاف پیش‌بینی‌های بسیاری از تحلیلگران بود، رای به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دادند امری که با افزایش ریسک سیاسی اتحادیه اروپا منجر به اقبال بیش از پیش سرمایه‌گذاران به بازار طلا شد و قیمت این محصول را به سوی ثبت رکورد قیمت سالانه رهنمون ساخت. با وجود سقوط پوند پس از این رویداد و رشد ملموس ارزش دلار ایالات متحده، افزایش ریسک سیاسی در این برهه بر تاثیر منفی رشد ارزش دلار غلبه کرد و به معالمات طلا رونق بخشید.

با رسیدن به فصل پایان سال ورق برگشت. رشد ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به تبع افزایش احتمال بالابردن نرخ بهره آمذیکا از سوی بانک مرکزی این کشور، بازار طلا را تحت تاثیر منفی خود قرار داد و قیمت این محصول را سطوح پایین‌تر از 1300 دلار کشاند.

در این میان تحولات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بازار طلا را متلاطم کرد. پیروزی غیر منتظره ترامپ در هشتم نوامبر ابتدا بازارهای مالی را به شوک فرو برد و قیت طلا را به سطوح بالاتر از 1300 دلار باز گرداند اما این روند در همان روز مختل شد. سرمایه‌گذاران تحت تاثیر شعارهای انتخاباتی ترامپ در راستای تحریک رشد اقتصادی این کشور از طریق سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها و کاهش مالیات شرکتی و دیگر محرک‌های اقتصای، روی خوش به بازارهای مالی نشان دادند امری که منجر به فرار سرمایه از بازار فلزات قیمتی گردید. شاخص دلار نیز سیر صعودی قابل ملاحظه‌ای را در پیش گرفت و این امر طلا را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داد. اعلام رسمی افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده در ماه دسامبر و تاکید رئیس این نهاد بر احتمال افزایش سه مرحله‌ای نرخ بهره در سال آینده باز هم معاملات طلا را متاثر ساخت به طوری که در نیمه ابتدایی ماه دسامبر قیمت حتی به زیر 1130 دلار نیز سقوط کرد.

با ثبت این سطوح قیمت، سرمایه‌گذاران بازار فلزات قیمتی بار دیگر دست بکار شدند و در قیمت‌های پایین اقدام به خرید کردند. این اقدام در کنار تزلزل دلار ایالات متحده در بازارهای ارز به معاملات طلا کمی رونق بخشید و سرانجام نیز این محصول معاملات سالانه را در قیمت 1151/7 دلار در بازار کامکس به پایان برد.