افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال

15:16 - 1400/01/21
افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال نهایی میشود.

به گزارش «دنیای بورس»، پایگاه اطلاع رسانی نوشت: حسن روحانی روز پنج‌شنبه از پنج طرح پتروشیمی در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی بهره‌برداری کرد. رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح این طرح‌ها با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از این طرح‌های پتروشیمی در سه استان غرب کشور ساخت ایرانی است و اجرا و برنامه‌ریزی به دست جوانان این کشور انجام شده است، تصریح کرد: بخش نفت و بانکی دو بخش اصلی بودند که در جنگ اقتصادی مورد بمباران‌های روزانه دشمن قرار گرفتند اما در عین حال این سرافرازان به خوبی ایستادند.

روحانی با بیان اینکه عمر این جنگ اقتصادی به سر آمده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود است، افزود: اگر این جنگ اقتصادی ۳۰ سال هم به طول بینجامد، باز هم مردم ما ایستادگی می‌کنند.

روحانی افزود: دلیل عصبانیت فراوان خارجی‌ها از این دولت همین افتتاح‌ها است. امروز با افزایش تولید در حوزه انرژی، برق و گاز برای مردم محروم و کم‌مصرف در ایران مجانی است و بخش زیادی از مردم از آب رایگان استفاده می‌کنند و ما در این دولت به خودکفایی‌های زیادی رسیده‌ایم. امروز واردکننده بنزین نیستیم و حتی بنزین صادر می‌کنیم و همچنین صادرکننده گاز هستیم.

روحانی با اشاره به ۸ دی‌ماه به‌عنوان روز صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون ۱۰ طرح پتروشیمی در این دولت افتتاح شده که تا پایان سال ۹۹ به ۱۷ طرح خواهد رسید و این در حالی است که این صنعت و تعدادی از مدیران آن از طرف فرد شروری مثل ترامپ تحریم شده بودند، اما این تحریم‌ها همچون گلوله‌ای که در جنگ تحمیلی صدام به بدن رزمندگان ما زد، باعث افتخار تحریم‌شدگان است.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: توانستیم تولیدات پتروشیمی را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی به دو برابر قبل از سال ۹۲ افزایش دهیم و اگر دولت در طول ۸ سال فعالیت خود و دوران جنگ اقتصادی و تحریم هیچ کاری نکرده باشد، همین افزایش دو برابری تولید محصولات پتروشیمی که از ۵۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یافته، یک کار بزرگ و ارزشمند است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این دولت در اقدامات توسعه‌ای خود برای دولت‌های بعدی هم ریل‌گذاری انجام داده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود داشتن مواد اولیه، برخورداری از تکنولوژی و همچنین فراهم بودن بازار مناسب را سه مساله مهم برای فعال شدن یک صنعت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در کشور مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و صنعت را در اختیار داریم. در زمینه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستیم و همچنین محصولات تولیدی ما، هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه دشمن با ایجاد محدودیت در بخش نفت به دنبال این بود که درآمد ارزی ما را کاهش دهد، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قدم اول کاهش اثر تحریم دشمنان است و کار بعدی شکست تحریم و دولت نیز برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکسری محصولات صادراتی را جایگزین درآمد نفتی کرد که از جمله آن محصولات پتروشیمی بود که با افتتاح طرح‌های پتروشیمی باقی‌مانده تا پایان سال ارزش محصولات پتروشیمی ایران به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی آتشی در جایی روشن شده، ابتدا باید اثر آتش را از بین ببریم و سپس آن آتش را خاموش کنیم، اظهار کرد: ما نیاز به ترحم کسی در دنیا نداریم. اگر آمریکا دست از تحریم بردارد، یعنی جنایت خود و کار غیرانسانی خود را متوقف کرده است. توافق هسته‌ای به نفع همه مردم جهان است.