دیده بان بورس 3 دی 99

پیش بینی بورس امروز | تغییر استراتژی

15:14 - 1400/01/21
استراتژی و رفتار بورس بازان در روز آخر برگرفته از چه مولفه‌هایی است و این روند بازار آیا پس از پایان معاملات امروز در هفته اینده هم دنبال میشود.
پیش بینی بورس امروز | تغییر استراتژی

دنیای بورس | نوسان چند هفته اخیر بورس در کانال 1.4 و 1.5 میلیون واحد باعث شده انتقادات نسبت به رفتار بازارگردان‌ها بیشتر شود. برخی از انتقادات به آن باز میگردد که ساختار و سازوکار بازارگردان‌ها روشن نیست و زمزمه اصلاح و بازنگری در دستورالعمل بازارگردان‌ها به گوش می‌رسد. برخی نیز انتظار دارند در برابر هر موج فروشی، بازارگردان‌ها مقاومت کرده و روند بازار را دوباره صعودی کنند.

از سوی دیگر این انتقادات باعث شده استراتژی سرمایه‌گذاران تغییر کند. سهامدارانی که نسبت به عملکرد بازارگردان‌ها به خصوص در نمادهای شاخص‌ساز و لیدر بازار انتقاد دارند سعی می کنند به سمت نمادهای کوچک‌تر و صنایعی بروند که کمتر در کانون توجه قرار دارد. به عبارتی یاس و ناامیدی از عملکرد حقوقی‌ها، سهامداران را به سمت سهامی سوق داده است که یا عملکرد حقوقی آن سهام مشخص باشد یا سهامداران حقیقی نقش پررنگ‌تری در روند قیمتی آن سهم داشته باشند. در نتیجه این موضوع شتاب حرکت صعودی شاخص‌هم وزن بیشتر از شاخص‌کل بوده است.

بررسی ورود نقدینگی سهامداران حقیقی و حقوقی نیز موید این مطلب است. روز گذشته در بین نمادهایی که پذیرای بیشترین نقدینگی از سمت خریداران حقیقی بوده است نام‌هایی همانند «کپارس»، «بپاس»، «سکارون»، «شکبیر» و «گوهران» به چشم میخورد که برای عموم سرمایه گذاران چندان نام‌آشنا نیست. در مقابل سهامدارن حقوقی از نمادهایی همانند «فولاد»، «شستا»، «فملی»، «وتجارت» و ... استقبال بیشتری داشته‌اند که قریب به اتفاق آن‌ها نمادهای بزرگ و نام آشنای بازار است.

روندی که از ابتدای این هفته آغاز شد، به احتمال زیاد در روز پایانی هفته نیز ادامه خواهد داشت، نمادهای کوچک‌تر با استقبال و رشد بیشتری مواجه شده و نوسان قیمتی در نمادهای شاخص‌ساز همچنان ادامه خواهد داشت. در واقع اگر درصد فروش حقوقی در هر نماد مطرحی بالا باشد، سهامداران این موضوع را به پای نوسان‌گیری بازارگردانان می گذارند و از آن سهم حداقل برای یکی دور روز دوری می کنند.

نوسان بازارهای جهانی نیز محدوده شده است. نفت در کانال 49 دلار دادوستد می شود. انس طلا زیر سقف کانال نزولی و در محدوده 1870 دلار قرار دارد. نوسان بازار فلزات پایه نیز اندک بوده و مس در محدوده 7764 دلار و روی در مرز 2780 دلار معامله می شود. در 4 روز گذشته نوسان دلار در بازار داخلی نیز اندک بوده و در میانه های کانال 25 هزار تومان دادوستد می شود.