خوش اقبال‌ترین صنایع بورسی را بشناسید

15:14 - 1400/01/21
در سه ماه فصل پاییز بیشترین بازده فصلی به کدام صنایع رسید. در میان گروه‌های بورسی کدام صنایع خوش اقبال بودند.
خوش اقبال‌ترین صنایع بورسی را بشناسید

روه‌های سهامی پاییز را چگونه پشت سر گذاشتند؟
برندگان پاییزی بورس تهران

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: بورس تهران در حالی معاملات سومین فصل سال را با افت ۸/ ۹ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت که بررسی عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی حکایت از سبقت ۲۵ گروه در کسب بازدهی از دماسنج سهام دارد. گرو‌ه‌های تک‌سهم که با رشد نجومی در نیمه نخست سال همراه شدند، بازنده اصلی این فصل بازار سهام بودند. سهام دلاری نیز در حالی طی ۶ ماه نخست سال بازوی رشد شاخص کل بودند که در پاییز تغییر نقش دادند.

بورس تهران فصل پاییز را با افت ۸/ ۹درصدی به پایان رساند تا پس از دو فصل مثبت با رشد پرشتاب قیمت‌ها مسیری معکوس را طی کند. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی ۲۰ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و در مقابل شاهد رشد قیمت‌ها در ۱۸ صنعت بودیم.

در این میان ۱۳ صنعت افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند و در مقابل شاهد سبقت ۲۵ گروه از شاخص کل بودیم. در این میان گروه‌های بزرگ کالایی بیشترین تاثیر بر عملکرد منفی شاخص کل در سومین فصل سال را بر عهده داشتند. این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نیز این گروه‌های کامودیتی‌محور بازار بودند که فرمان رشد شاخص کل را در دست داشتند.

بیشترین بازده فصلی به کدام صنایع رسید؟

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از عملکرد صنایع بورسی نشان می‌دهد بیشترین افت قیمت از آن گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» به میزان ۶/ ۶۱ درصد شد. این سهم که در ۶ ماه نخست سال جاری با رشدی معادل ۵۳۴.۷درصد همراه شده بود، در سومین فصل سال تا حدودی این رشد را از دست داد. دیگر گروهی که در قعر جدول بازدهی فصلی قرار گرفت نیز از صنایع تک سهم بازار بود. به این ترتیب رتبه دوم صنایع با بیشترین افت فصلی از آن گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شد. این سهم فصل پاییز را با افت ۱/ ۴۶ درصدی به پایان رساند و ۵/ ۱۲ درصد این کاهش قیمت مربوط به آذر بود.

گروه صنعتی ملی در ۶ ماه نخست سال ۹۹ با رشد ۵۷۷.۵ درصدی همراه شده بود. حمل و نقل نیز در حالی معاملات پاییز را با افت ۳/ ۳۹ درصدی به پایان رساند که در مجموع ۶ ماه نخست سال شاهد رشد ۲۴۱ درصدی زیرمجموعه‌های خود بود. این دو گروه در ۶ ماه نخست سال جاری بیشترین سود را در مقایسه با دیگر صنایع از آن سهامداران خود کردند.

خوش‌اقبال‌ترین‌ سهامداران پاییز

در آن سوی بازار نیز باز هم نام گروه‌های با ارزش پایین به چشم می‌خورد. به طوری که بیشترین بازده فصلی از آن گروه لاستیک و پلاستیک با رشد ۸/ ۴۴ درصدی شد و صنعت کاشی و سرامیک نیز رشد فصلی ۷/ ۴۳ درصدی را ثبت کرد. یکی از دلایل افزایش اقبال به سهام لاستیکی را می‌توان آزادسازی قیمت‌گذاری لاستیک عنوان کرد.

بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، راسا توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری می‌شوند.

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد نرخ تایر رادیال سواری و ماشین سنگین تقریبا آزاد شده و تنها نرخ‌گذاری تایر بایاس برجاست که البته سهم کمی از محصولات را تشکیل می‌دهد. از این رو با افزایش نرخ ارز و تورم و هزینه شرکت‌ها، افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت‌های لاستیک و پلاستیک نیز محتمل است و می‌تواند بر سودآوری این شرکت‌ها اثرگذار باشد.

کالایی‌ها چه کردند؟

در فصلی که شاخص سهام ریزش ۸/ ۹درصدی را ثبت کرد، گروه‌های بزرگ بورسی که عمدتا در زمره شرکت‌های صادرات‌محور و کالایی قرار می‌گیرند نیز فصلی نزولی را به پایان رساندند. در این میان بیشترین افت قیمتی از آن شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با ۴/ ۲۱ درصد کاهش شد.

پس از آن گروه فرآورده‌های نفتی با کاهش ۸/ ۲۴درصدی مواجه شد. فلزات اساسی نیز فصل سوم سال را با افت ۱/ ۱۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند. در میان معدنی‌ها نیز شاهد افت ۳/ ۹ درصدی شاخص صنعت بودیم. پتروشیمی‌ها کمترین افت فصلی در میان گروه‌های کامودیتی‌محور را ثبت کردند و پاییز را با کاهش ۵/ ۵ درصدی میانگین قیمت‌ها به پایان رساندند.

خوش اقبال‌ترین صنایع بورسی را بشناسید2
عملکرد صنایع بورسی

گزارش دو | آغاز زمستانی بورس تهران

دنیای ‌اقتصاد نوشت: بورس تهران در اولین روز کاری چهارمین فصل سال کم‌نوسان ظاهر شد و بعد از فراز و فرود کم‌مقدار در نهایت با افت ۲/ ۰ درصد به محدوده یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد عقب نشست. معاملات روز گذشته بازار سهام با افزایش عرضه به ویژه در بزرگان آغاز شد. به‌طوری که در همان دقایق ابتدایی از ارتفاع شاخص کل ۱۰هزار واحد کاسته شد. در ادامه اما با بازگشت خریداران و تغییر جهت قیمت‌ها از منفی به مثبت، شاخص کل را به محدوده یک میلیون و ۴۴۴ واحد رساند. اما این رشد نیز پایدار نبود و از نیمه دوم معاملات عرضه‌ها شدت گرفت.

به این ترتیب شاخص کل با افت ۲۷۰۰ واحدی‌(۲/ ۰ درصدی) قرمزپوش شد. در این میان گروه‌های بزرگ و عمدتا کالامحور بیشترین فشار را بر شاخص کل تحمیل کردند. جایی که برخلاف این نماگر، شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، از همان دقایق ابتدایی معاملات رو به صعود گذاشت و در نهایت با رشد ۵/ ۴ هزار واحدی‌(۰۲/ ۱ درصد) همراه شد.

در فرابورس نیز با رشد ۲۵۵ واحد‌(معادل ۳/ ۱ درصد) بر ارتفاع شاخص این بازار افزوده شد. همان‌طور که بارها گفته شد، این روزها با گرایش سهامداران به سوی خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر، شاهد روند معکوس میان سه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن و کل فرابورس هستیم. به‌طوری که بسیاری از نمادهای کوچک برخلاف شاخص‌سازان بورسی با جهش قیمت همراه شدند. در این میان غلبه دید کوتاه‌مدت بر دادوستد سهام سبب شده به سرعت شاهد شناسایی سود از سوی فعالان این بازار باشیم. 

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه از ۳۳۵ نماد بورسی معامله شده، ۱۳۰ نماد (معادل ۳۹ درصد) با صف خرید به ارزش ۱۵۳۴ میلیارد تومان همراه شدند و در مقابل ۴۹ نماد‌(معادل ۶/ ۱۴ درصد) صف فروش به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این بین نماد خودرویی «خساپا» با حجم فروش ۱۰۰ میلیون سهم بیشترین حجم صف فروش را داشت. در معاملات فرابورس نیز همزمان با رشد ۳/ ۱ درصدی آیفکس، از ۱۳۷ نماد معامله شده، ۶۸ نماد‌(معادل ۶/ ۴۹ درصد) با صف خرید به ارزش ۷۶۳ میلیارد تومان همراه شدند و تنها ۸ نماد‌(معادل ۸/ ۵ درصد) صف فروش ۲۳ میلیارد تومانی را تجربه کردند.

در این بازار نماد تازه‌وارد «وکبهمن» بیشترین حجم صف خرید و «بکهنوج» بیشترین حجم صف فروش را در این بازار داشتند. از مجموع کل بورس و فرابورس حدود ۱/ ۶۴ درصد از نمادها قیمت پایانی مثبت و ۴/ ۳۱ درصد از نمادها با قیمت پایانی منفی معاملات دیروز را پایان دادند.  در معاملات این روز ارزش معاملات خرد بورس تهران با افت ۹ درصدی نسبت به معاملات روز ماقبل ۹۸۸۴ میلیارد تومان برآورد شد، ضمن آنکه سهامداران حقیقی خالص فروشی بالغ بر ۱۴۷ میلیارد تومان را رقم زدند.

در این میان بیشترین خروج پول حقیقی از سه گروه چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و فرآورده‌های نفتی رقم خورد. به این ترتیب گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در جریان معاملات روز دوشنبه بورس تهران شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۲۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بود. این روند در گروه خودرو با انتقال ۴/ ۹۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد. زیرمجموعه‌های پالایشی نیز در این روز شاهد خروج ۵/ ۶۱ میلیاردتومانی حقیقی‌ها بودند. در مقابل اما معامله‌گران خرد بازار سهام زیرمجموعه گروه‌های محصولات فلزی و کانه فلزی را در اولویت نخست لیست خرید خود قرار دادند.

گزارش سه | پاییز طلایی فرابورس ایران

دنیای‌اقتصاد درمطلب دیگری نوشت: بررسی آمار و اطلاعات شاخص کل فرابورس ایران طی داد و ستد‌های آذر حاکی از روندی صعودی است. هر چند این نماگر در مهر و آبان به ترتیب ۶/ ۳ و ۹/ ۱ درصد بازدهی منفی را کسب کرد اما همزمان با تغییر فضای معاملاتی، تخلیه حباب قیمتی سهام، کمرنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک و بهبود وضعیت قیمت‌های جهانی با یک تغییر رویه همراه شد. به گونه‌ای که این نماگر که آخرین روز کاری آبان در رقمی بالغ بر ۱۶ هزار و ۶۴۷ واحدی قرار داشت اکنون با افزایش ۳/ ۱۸ درصدی توانست رقم ۱۹ هزارو ۶۸۹ واحدی را به خود اختصاص دهد. با احتساب تغییرات نهمین ماه سال، نماگر اصلی بازار صعود ۱۹۹ درصدی را از ابتدای سال‌جاری تا پایان این ماه به نمایش می‌گذارد.

مروری بر بازدهی شاخص فرابورس در ۹ ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در بهار ۱۳۹۹ رشدی معادل ۱/ ۱۱۵ درصد، سه ماهه دوم سال افزایش ۱/ ۲۴ درصد و فرآیند معاملاتی پاییز با رشد ۹/ ۱۱ درصد صورت پذیرفته است.  با توجه به آمار ارائه شده مشاهده می‌شود که با وجود افت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پاییز اما روایت آماری شاخص کل فرابورس ایران از روندی صعودی حکایت دارد که این مهم به دلیل هم‌وزن بودن شاخص فرابورس از نکات حائزاهمیت آمار معاملات این بازار محسوب خواهد شد.

کما اینکه شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز در مجموع سه‌ماهه سوم سال روندی مثبت را نشان می‌دهد که این مهم در جای خود سیگنال چرخ مطلوب نقدینگی در اغلب سهم‌های بورسی و فرابورسی را در کنار ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها به جامعه سهامداری ارسال می‌کند.  ارزش بازار شرکت فرابورس ایران نیز روندی مشابه با شاخص کل را طی این ماه سپری کرده به‌طوری که این متغیر پایان آبان در رقم ۱۷ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریالی قرار داشت و در پایان آذر نیز توانست رقم ۲۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریالی را تجربه کند. بر این اساس ارزش بازار فرابورس طی یک ماه معاملاتی گذشته رشد ۱۶ درصدی و از ابتدای سال تا پایان ماه مذکور افزایشی معادل ۱۹۱ درصدی را به ثبت رسانده است. 

با توجه به نوسانات و رفتار هیجانی حاکم بر کلیت فضای معاملاتی بازار سهام طی چند وقت اخیر، مرور فرآیند عرضه‌های اولیه در فرابورس ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان آذر ۱۸ عرضه اولیه با موفقیت در این بازار صورت گرفته است. یک عرضه با روش حراج در بازار SME، سه عرضه به‌صورت گشایش نماد (از بازار پایه به بازار اصلی) و ۱۴ عرضه مابقی نیز با استفاده از روش ثبت‌سفارش صورت پذیرفته است. از مجموع ۱۸ عرضه اولیه، دو عرضه در آذر ماه انجام شد که مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. 

از سویی ارزش معاملات با احتساب میانگین روزانه ماه که شامل ۲۲ روز معاملاتی می‌شود حاکی از ۷ هزارو ۸۱۱ میلیارد تومان در حجمی بالغ بر ۳ هزار و ۳۴۴میلیون ورقه سهم در کلیت معاملات این بازار است. روند ارزش و حجم معاملات سهام در آذر ماه سال ۱۳۹۹ به‌صورت میانگین روزانه ۳ هزار و ۱۲۵ ورقه به ارزش ۴هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. روند ارزش و حجم معاملات اوراق بدهی به‌صورت میانگین روزانه ۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

روند ارزش و حجم معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در آذر ماه هم به‌صورت میانگین روزانه از ۱۹۹ میلیون ورقه به ارزش ۴۲۷میلیاردتومانی حکایت دارد. در اوراق تسهیلات مسکن نیز میانگین روزانه ارزش معاملات در رقمی بالغ بر ۴ هزار و ۸۶۵ میلیون تومان در حجم معاملاتی حدود ۷۶ هزار ورقه را شاهد بودیم.