ادغام بانک های نظامی به پایان رسید؟

15:12 - 1400/01/21
یک بانک با مشکلات ۶ بانک نظامی آغاز شد. همتی از تعیین تکلیف آخرین بانک نظامی خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اکو ایران (لینک) رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که طبق وعده های از پیش داده شده همزمان با پایان آذرماه پرونده ادغام بانک های وابسته به نهادهای نظامی در بانک سپه بسته می شود در حالی که به نظر می رسد تازه مشکلات بانک سپه برای حل و فصل چالش های ۵ بانکی که در آن ادغام شده اند شروع شده، مشکلاتی که حل کردن آنها ساده به نظر نمی رسد.

ایستگاه آخر ادغام بانک‌ها

دنیای‌اقتصاد نیز در مطلبی نوشت: رئیس کل بانک‌مرکزی در یادداشتی از پایان پروژه بزرگ ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح خبر داد. این پروژه تقریبا از اواسط سال ۹۷ کلید خورد و طی آن ۴ بانک و یک موسسه اعتباری نظامی؛ انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شدند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌مرکزی در  این یادداشت اینستاگرامی خبر داد که پروژه بزرگ ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، به پایان رسیده است. یادداشت او در سه بند تنظیم شده است. در بند اول نوشته است: قبلا اعلام کرده بودم که تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانک‌های انصار، مهر اقتصاد، حکمت، قوامین و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. صبح امروز (۳۰ آذر ۹۹) با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد.

در بند دوم یادداشت آمده است: پروژه ادغام این ۶ بانک کار بسیار پیچیده و عظیمی بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکاران در حوزه نظارت بانک‌مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۵/ ۲ سال به سرانجام رسید.  در سومین بند این یادداشت نیز ذکر شده: انجام این پروژه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود که با تدابیر مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم جمهور با جدیت آغاز و با یک کار فشرده به یاری خداوند به نتیجه رسید. از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می‌کنم.

ادغام بانک‌های نظامی از ابتدا تا انتها

از اواسط سال ۹۷، زمزمه‌های ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه شنیده شد. اما اولین بار به طور رسمی رئیس‌جمهور در هشتاد و پنجمین مجمع بانک‌مرکزی خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانک‌های نیروهای مسلح داد. براساس تصمیم شورای پول و اعتبار مقرر شد پنج بانک انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر، حداکثر ظرف ۴ ماه با بانک سپه ادغام شوند. البته این ظرف زمانی تعیین شده کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید، زیرا به گفته کارشناسان بانکی، مراحل ادغام بانک‌ها نیاز به زیرساخت‌های مختلف داشت که امکان سرعت بخشیدن آن عملا وجود نداشت.

در فروردین ۹۸ اعلام شد در مرحله اول فرآیند ادغام، سهام بانک‌های انصار، قوامین، موسسه اعتباری کوثر و مهر اقتصاد واگذار خواهد شد. در نیمه مرداد ماه ۹۸ نیز خبری مبنی بر برگزاری مجامع فوق‌العاده بانک‌های ادغامی منتشر و اعلام شد تا پایان سال تابلوی این بانک‌ها به بانک سپه تغییر خواهد کرد.

تخمین بانک‌مرکزی در پایان سال ۹۸، این بود که ۸۰ درصد از فرآیند ادغام این بانک‌ها پیش رفته است. در اردیبهشت ماه سال جاری نیز رئیس کل بانک‌مرکزی اعلام کرد ادغام عملی بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در چند هفته آینده خواهد بود. اما این چند هفته تقریبا ۶ ماه به طول انجامید تا اینکه همتی سرانجام خبر بسته شدن پرونده ادغام بانک‌های نظامی را داد. بنابراین مسیر ادغام بانک‌های نظامی که در ابتدا با ضرب‌الاجل ۴ ماهه شروع شده بود، تقریبا بعد از ۲ سال و نیم به ایستگاه آخر رسید.