ادغام بانک‌های نظامی در آستانه نهایی شدن

14:58 - 1400/01/21
آخرین جلسه یکپارچگی بانک‌های نیروهای مسلح برگزار شد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که سیاست ادغام بانک‌های نظامی در راند آخر قرار دارد. مسوولان پولی و اجرایی کشور در آخرین جلسه مربوط به ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری مرتبط با نیروهای مسلح وعده دادند که گام‌های نهایی این سیاست در ماه‌های آینده برداشته خواهد ‌شد.

رئیس‌جمهور با اعلام اینکه در ماه‌های آینده موضوع ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری نیروهای مسلح به پایان خواهد رسید؛ تاکید کرد این کار اقدامی بسیار مهم در نظام بانکی کشور است.

معاون اول رئیس‌جمهوری نیز تاکید کرد که با توجه به وسعت انجام این کار، از نظر نیروی انسانی و میزان سپرده و دارایی در کشور بی‌سابقه است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در یک یادداشت اینستاگرامی، این اقدام را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی دانست. زمزمه‌های ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه در انتهای سال ۱۳۹۷ جدی شد و پس از تصمیم قطعی آن در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، این موضوع توسط شورای پول و اعتبار نیز مورد تصویب قرار گرفت. در تاریخ یازده اسفند ماه آن سال بانک مرکزی طی یک اطلاعیه رسمی، اعلام کرد که در این فرآیند بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند. در این بیانیه به این موضوع اشاره شد که تمامی منافع مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان تامین خواهد شد. حال به نظر می‌رسد که این سیاست پس از حدود دو سال گام‌های نهایی خود را سپری می‌کند.

کاری بزرگ و بی‌سابقه
آخرین جلسه از سلسله جلسات ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه عصر سه‌شنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و برنامه ادغام این بانک‌ها و موسسات اعتباری به مرحله اجرا درآمد. اسحاق جهانگیری در این جلسه از ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه به‌عنوان کاری بزرگ و پراهمیت یاد کرد و گفت: اجرای طرح ادغام با این وسعت از نظر نیروی انسانی و میزان سپرده و دارایی در کشور بی‌سابقه است.

معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از دست‌اندرکاران انجام این کار بزرگ خاطرنشان کرد: انصافا مدیریت بسیار خوبی در اجرای برنامه ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه صورت گرفت و امیدوارم با حمایت‌های بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک سپه پس از این ادغام بتواند عملکرد موفقی داشته باشد.

جهانگیری همچنین از ستاد کل نیروهای مسلح به‌خاطر همراهی و همکاری در ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه قدردانی کرد و افزود: همراهی و همکاری نیروهای مسلح با این ادغام قابل تقدیر است و پس از موافقت فرمانده کل قوا، فرآیند اجرای این برنامه مهم به نحو مطلوبی انجام شد. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بانک سپه باید خدمات مطلوبی به نیروهای مسلح ارائه دهد، تصریح کرد: نیروهای مسلح نباید احساس کنند که با ادغام بانک‌ها و موسسات وابسته آنها در بانک سپه، نقصان و کاستی در ارائه خدمات به آنها ایجاد شده و لازم است ارائه خدمات به گونه‌ای باشد که پرسنل نیروهای مسلح از این کار پراهمیت رضایت داشته باشند.

گامی مهم در نظام بانکی
رئیس‌جمهوری نیز در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد و این اقدام را گامی مهم در نظام بانکی دانست. روز گذشته رئیس‌جمهور نیز در بخشی از سخنان خود درخصوص ادغام بانک‌ها صحبت کرد. حسن روحانی با بیان اینکه دولت در هفت سال گذشته در برخی از زمینه‌ها گام‌های بسیار مهم و بی‌نظیری را برداشته است، گفت: «یکی از این گام‌ها در زمینه بانک‌ها و پایان دادن به فعالیت موسسات غیرمجاز بود. ضمن اینکه در ماه‌های آینده موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح به پایان خواهد رسید و همه آنها در بانک سپه ادغام خواهد شد و این کار بسیار مهمی در نظام بانکی کشور است.» رئیس‌جمهوری در این سخنرانی با تاکید بر اینکه دولت با همه توان به‌دنبال متعادل کردن نرخ ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی است، گفت: از همه وزرای اقتصادی که در سه سال جنگ اقتصادی با همه توان به میدان آمده و اقدامات بسیار بزرگی را انجام دادند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های گسترده‌تری در ماه‌های آینده باشیم.

تکمیل پازل اصلاح نظام بانکی
علاوه بر این رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه خود در فضای مجازی، نکاتی را درباره ادغام بانک‌های نیروهای مسلح منتشر کرد. در این یادداشت عبدالناصر همتی تاکید کرد، پروژه ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود که باتدبیر مقام معظم رهبری با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خدا به نتیجه می‌رسد. عصر روز سه‌شنبه، همتی در این یادداشت افزود: در جلسه کمیته راهبردی ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری آخرین تصمیمات لازم درخصوص ادغام ۳ بانک و موسسه باقیمانده یعنی بانک‌های انصار و قوامین و نیز موسسه اعتباری کوثر اتخاذ و مقرر شد مجامع ادغام نهایی آنها ظرف یک ماه آینده برگزار شود. او ادامه داد: مجموعه معظم بانک سپه، با در برداشتن ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح، فعالیت‌های بانکی و خدمت‌رسانی به آحاد مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت و توان ۶ بانک تداوم خواهد داد. همتی افزود: پروژه ادغام این ۶ بانک، کار بسیار پیچیده و عظیمی بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی و همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک سپه در طول ۲ سال‌ونیم به سرانجام می‌رسد. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انجام این پروژه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود که با تدبیر مقام معظم رهبری با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خدا به نتیجه می‌رسد.

در این جلسه علاوه رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک سپه و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت بانک قوامین، بانک انصار و موسسه اعتباری کوثر ارائه شد و نماینده بانک مرکزی درخصوص آثار مالی ناشی از این ادغام و نحوه تسویه با سهامداران به ارائه توضیحاتی پرداخت. در این نشست پس از بحث و تبادل نظر درخصوص جزئیات مرتبط با فرآیند ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، مقرر شد مجامع عمومی فوق‌العاده ادغام بانک‌های قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر ظرف ماه آینده برگزار شود و به این ترتیب پرونده بزرگ‌ترین پروژه اصلاح ساختار نظام بانکی در کشور بسته خواهد شد.