دیده بان بورس 17 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | هفته هیجان

14:56 - 1400/01/21
بورس درحالی با افت 20هزار واحدی شاخص دنبال شد که به نظر می‌رسد روزهای آینده بازار هیجانی باقی بماند. باید در انتظار تعیین تکلیف انتخابات امریکا هم بود.
پیش بینی بورس امروز | هفته هیجان

دنیای بورس | در هفت ماه و نیم گذشته، بورس تهران شنبه‌های هیجانی زیادی به خود دیده است و امروز نیز به نظر می رسد یکی از هیجانی‌ترین شنبه‌ها در راه باشد. با گذشت چهار روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هنوز برنده قطعی این انتخابات مشخص نشده است اما با توجه به آرای شمارش شده، با احتمال بسیار زیاد نامزد دموکرات‌ها برنده این انتخابات خواهد بود مگر اینکه ترامپ نخواهد به این راحتی‌ها قدرت را تحویل رقیبش دهد.

از بعدازظهر روز چهارشنبه بود که شانس برنده شدن بایدن افزایش یافت روند قیمت‌ها در بازارها مختلف نزولی شد. این روند کاهشی تا روز گذشته در بازار غیررسمی ادامه یافت و حالا باید دید بورس چه واکنشی به این تحولات نشان خواهد داد.

در بازار غیررسمی ارز، دلار روز گذشته تا کانال 24 هزار تومان هم پایین آمد و به دنبال آن، مظنه‌ها در بازار طلا نیز نزولی شد به گونه‌ای که آخرین معاملات در بازار آزاد از ورود هر قطعه سکه به کانال 11 میلیون تومانی حکایت دارد و بدین ترتیب از روز چهارشنبه تا کنون نرخ هر قطعه سکه در حدود 4 میلیون تومان افت داشته است. در بازار خودرو و مسکن تقریبا معامله‌ای انجام نشده است اما بررسی های میدانی از افزایش حجم فروشنده‌ها در این بازارها حکایت دارد. 

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته و در زمانی که شانس برنده شدن ترامپ بیشتر بود، 26 هزار واحد رشد داشت. روی کاغذ و با توجه به اینکه اکنون شرایط به سود بایدن عوض شده است، بورس باید روند معکوس و کاهشی داشته باشد اما در این میان چند نکته قابل تامل است.

نخست آن که با اصلاح سنگین و نزدیک به 900 هزار واحدی شاخص کل در طی سه ماه گذشته، به نوعی بورس نتایج انتخابات آمریکا را پیش خور کرده است. در مقابل در بازار ارز و با احتمال روی کار آمدن ترامپ، نرخ هر اسکناس دلار تا کانال 32 هزار تومان نیز افزایش یافت و منطقی است که اکنون وارد فاز اصلاحی شود. دیگر بازارهای موازی نظیر طلا، خودرو، مسکن و ... نیز که دنباله‌روی دلار بودند، اکنون با کاهش قیمت مواجه خواهند شد. اما بورس در طی این مدت همواره فاز اصلاحی داشته است و بعید است که اصلاح سنگین و پرقدرت دیگری داشته باشد.

از سوی دیگر دیدگاه غالب تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی این است که با روی کار آمدن بایدن، برخی تحریم‌ها برداشته شده یا مراودات تجاری ایران بهبود می یابد. در این شرایط احتمال دارد تامین مواد اولیه و صادرات محصولات و خدمات راحت‌تر شده، هزینه‌های‌تمام شده کاهش یافته و حتی سرمایه‌گذاری خارجی بهبود یابد. این مسائل در کنار افزایش احتمالی صادرات نفت و بهبود تراز تجاری ایران، در میان مدت به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود.

با از دست رفتن جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای موازی و افزایش ریسک بالقوه این بازارها، امکان این وجود دارد که بار دیگر سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه بازگردد. در شرایطی که حجم فروشنده‌ها در بازار ارز، طلا و ... بالا رفته است، می توان انتظار داشت حجم خریدها در بورس افزایش یابد چرا که بازار سرمایه تنها بازاری است که افت قابل توجهی داشته و به همین خاطر ریسک سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت در آن پایین تر از دیگر بازارهاست.

با وجود همه این شرایط نباید از یاد برد که هیجان بالقوه‌ای از بعدازظهر روز چهارشنبه تا کنون پشت بازار سرمایه منتظر مانده است که در معاملات امروز به حالت بالفعل درآید. باید دید این هیجان بازار را به کدام جهت سوق خواهد داد؟

واکنش بازارهای جهانی به انتخابات آمریکا

بازارهای جهانی نیز با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوسانات قابل توجهی داشته است. هر بشکه نفت برنت با افت بیش از 3 درصدی به زیر 40 دلار کاهش یافت. این مسئله به تفاوت سیاست دو نامزد انتخابات آمریکا نسبت به استخراج نفت شیل و مسائل زیست محیطی باز می گردد. با روی کار آمدن بایدن می توان انتظار تغییرات قابل توجه در سمت عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی داشت.

اما فلزات پایه اغلب با رشد محسوسی همراه بودند به گونه‌ای که در معاملات پایان هفته، مس صعود قابل توجهی داشت و به مرز 6950 دلار رسید. روی نزدیک به 1.25 درصد رشد را به ثبت رساند و آلومینیوم نیز به مرز 1900 دلار رسید. همچنین هر اونس طلا نیز با رشد نزدیک به 50 دلار در دو روز گذشته به مرز 1952 دلار رسید.