کارنامه صندوق‌ها در مهر | کدامیک بیشترین سود را دادند

14:56 - 1400/01/21
کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نخستین ماه پاییز منتشر شد.

به گزارش «دنیای بورس»، سنا نوشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه همگام با نوسانات حاکم بر بازار سهام، نخستین ماه پاییز را با افت و خیزهای پیاپی پشت سر گذاشتند اما در مقایسه با شاخص کل بورس عملکرد بهتری داشتند و مدیریت حرفه‌ای را در کسب بازدهی به مراتب مناسب‌تر نسبت به کل بازار، به نمایش گذاشتند. به‌طوری که به‌رغم نوسان منفی ۲/ ۱۱ درصدی شاخص کل بورس، بازدهی مثبت را در برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام شاهد بودیم.

بررسی کارنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نخستین ماه پاییز نشان از آن دارد که صندوق‌های سهامی که معیار دقیق‌تری در مقایسه با شاخص کل بورس هستند، عملکردی به مراتب مناسب‌تر داشتند. به‌طوری که در این میان صندوق مشترک نوید انصار موفق شد با ثبت بازدهی ۳۶/ ۲درصدی در صدر دیگر صندوق‌های سهامی جای گیرد و به‌عنوان تنها صندوق مثبت سهامی در این ماه شناخته شود. 

این صندوق از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه نیز موفق به کسب بازدهی ۱۷۹ درصدی شد. بررسی پرتفوی صندوق مشترک نوید انصار نشان می‌دهد که سهام گروه شیمیایی، در صدر خریدهای این صندوق قرار دارد. گروه سیمانی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی نیز از دیگر صنایع مورد توجه مدیریت صندوق مزبور بوده است. 

دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، مهرماه را با نوسان منفی سپری کردند. به‌طوری که صندوق سهم آشنا با زیان ۸/ ۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. صندوق‌های مشترک رشد سامان، مشترک گنجینه ارمغان الماس و بانک دی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند و هر کدام زیانی در محدوده ۶ درصد را در کارنامه مهرماه خود ثبت کردند. البته باید یادآوری کرد که بازدهی این صندوق‌ها در بازه زمانی بلندمدت بسیار مناسب بوده و از سطح ۱۵۰درصد نیز فراتر رفته است.

بررسی صندوق‌های با درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با توجه به ماهیت عملکرد و تمرکز بیشتر بر اوراق با درآمد ثابت، وضعیت مثبت‌تری را در مهرماه تجربه کردند. به‌طوری که در این میان صندوق با درآمد ثابت کوثر یکم توانست بازدهی ۲/ ۴درصد در ماه گذشته و ۴/ ۲۳درصدی از ابتدای سال تا پایان مهرماه را تجربه کند. 

صندوق مشترک آتیه نوین نیز با کسب بازدهی بیش از ۲ درصدی در ماه گذشته در فهرست دیگر صندوق‌های فعال در این حوزه قرار گرفت. صندوق‌های اعتبار آفرین ایرانیان، پاداش سرمایه بهگزین و مشترک یکم ایرانیان نیز هر کدام بازدهی حدود ۲ درصدی را در ماه گذشته به نمایش گذاشتند.

صندوق‌های مختلط چه کردند؟

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز با توجه به ماهیت فعالیت که عملکردی در میان دو صندوق سهامی و با درآمد ثابت دارند، در این میان قرار داشت. به‌طوری که هیچ صندوق مختلطی در ماه گذشته، سودده نبود.

در این راستا صندوق مشترک کوثر، بازدهی منفی ۳۵/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشت؛ اما زیان دیگر صندوق‌های مختلط، به مراتب بیشتر بود؛ در این راستا دو صندوق توسعه پست بانک و تجربه ایرانیان با زیان در محدوده ۳ درصدی مواجه شدند. البته بازدهی این دو صندوق در دوره ۷ ماه نخست سال به ترتیب از ۱۲۵ درصد و ۱۱۹ درصد فراتر رفت.