دیده بان بورس 30 مهر 99

پیش بینی بورس امروز | روز آخر

14:52 - 1400/01/21
با تداوم یک هفته‌ای فشار عرضه در بازار، به نظر میرسد امروز هم بازار با همان روند روزهای قبل متناسب با ریزش دسته جمعی دیگر بازارها شاهد فشار از ناحیه عرضه باشیم.
پیش بینی بورس امروز | روز آخر

دنیای بورس | اوج‌گیری فشار عرضه‌ها در بورس از چهارشنبه هفته گذشته شروع شد و تا پایان معاملات دیروز هم ادامه داشت. شاخص‌کل با افت نزدیک به 3 درصد به کف کانال یک میلیون و 400 هزار واحد نزدیک شد و اگر فشار عرضه‌ها همانند یک هفته اخیر، امروز نیز ادامه داشته باشد باید منتظر از دست رفتن یک کانال دیگر هم باشیم.

روز گذشته نرخ ارز نیز حدود سه کانال افت داشت به نحوی که نرخ خرید دلار در صرافی بانک ملی از میانه های کانال 28 هزار تومان تا اواسط کانال 25 هزار تومان پایین آمد. افت مکرر نرخ دلار در روز سه‌شنبه باعث شد بازار ارز بیش از هر روز دیگری رصد شود و صرافی بانک ملی نیز یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود در اعلام نرخ را سپری کرد.

با افت دلار نرخ سکه نیز حدود دو کانال پایین‌تر آمد و گزارش‌ها از بازار خودرو نیز از افت محسوس قیمت خودرو و نبود خریدار در این بازار حکایت دارد. با توجه به روند روز گذشته و خالی شدن بازار ارز از خریدار، دور از انتظار نخواهد بود که افت قیمت‌ها ادامه داشته باشد. با توجه به اینکه بازار سرمایه بیشتر از دو ماه است که روند اصلاحی پرقدرتی را شروع کرده است، نمی توان انتظار داشت واکنش بورس نسبت به کاهش نرخ ارز به شدت دیگر بازارهای موازی باشد.

اما روند معاملات روز گذشته به خصوص نیم ساعت پایانی، نشان داد با افت مجدد نماگر بازار و نزدیک شدن به کف کانال نزولی، احتمال افزایش تقاضا در بازار امروز وجود دارد. در این مسیر برخی نمادهای بانکی‌ همانند بانک ملت و صادرات می‌توانند به تعادل رسیده و بهبود معاملات در این گروه و به دنبال آن در گروه خودرو و فلزات اساسی، به دیگر نمادها نیز تسری یابد. بسیاری از سهامداران نیز معاملات امروز را ملاک خود قرار داده‌اند. در صورتی که شاخص‌کل همچنان افت سنگینی را به ثبت برساند، از ابتدای هفته آینده حجم بیشتری از سهامداران سبد سهام خود را نقد خواهند کرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد امروز روز سرنوشت سازی برای بورس باشد. امروز در مجلس شورای اسلامی به مدت یک ساعت در خصوص مسائل وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای به صورت غیرعلنی برگزار می شود. آنطور که در خبرها عنوان شده است بحث درباره قیمت‌گذاری دستوری فولاد، یکی از مباحث مهم این جلسه است. از سوی دیگر اولین جلسه هیات مدیره جدید و ۷ نفره بورس تهران، امروز با دستور جلسه تعیین هیات رئیسه برگزار می‌شود. نتایج این جلسه می تواند به فروکش کردن تب داغ شایعات ختم شود.

بازارهای جهانی اما وضعیت مناسب تری دارند و فلزات پایه رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند به گونه‌‌ای که مس با رشد 150 دلاری در 24 ساعت گذشته به مرز 6930 دلار رسیده است که در طی یک سال گذشته بی سابقه بوده است. افزایش قابل توجه قیمت مس می تواند روی معاملات نمادهایی همانند «فملی» تاثیرگذار باشد. روی، آلومینیوم،پلاتین و پالادیوم نیز روند صعودی داشته اند.

هر اونس طلا در مرز 1920 دلار در حال معامله است و هر بشکه نفت برنت در کانال 42 دلار داد و ستد می شود.  امیدواری به تصویب بسته حمایتی جدید در آمریکا سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. نانسی پلوسی اذعان کرده است که امیدواری‌هایی به دستیابی به توافق حزبی حول بسته حمایت مالی تا آخر هفته وجود دارد.