نقشه نیمروز 16 مهر 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

14:48 - 1400/01/21
با پایان معاملات روز چهارشنبه سهام که با رگه‌های امید در بازار موج می‌زد، حالا بسیاری از فعالان خود را برای هفته آینده آماده کرده اند.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

دنیای بورس | امروز خبری از اختلال در سامانه معاملات فرابورس نبود و با جو مثبتی که در دو روز اخیر بر بازار حاکم شده است، هم شاخص کل بورس و هم فرابورس رشد داشتند. با رشد 26 هزار واحد شاخص‌کل، نماگر بازار به مرز یک میلیون و 540 هزار واحد و محدوده ای رسید که یکبار در شکستن آن ناموفق بود.

در نتیجه شکسته شدن این محدوده مقاومتی در هفته آینده، می تواند نشانه امیدوارکننده‌ای برای اتمام روند اصلاحی شاخص کل باشد. با توجه به اینکه فردا به دلیل اربعین حسینی تعطیل است، بازارهای موازی نیز نوسان خاصی نداشتند.

دلار در صرافی بانک ملی بدون تغییر نسبت به روز گذشته 29200 تومان نرخ گذاری شد و از گوشه و کنار بازار نیز خبر خاصی به بیرون درز پیدا نکرد. در چنین شرایطی بازار روند معقول تری داشت و در شرایطی که بسیاری از نمادها در صف خرید قفل بودند، 150 نماد نیز دارای صف فروش بوده و معاملات برخی نمادهای تاثیرگذار همانند «فولاد» در محدوده صفر تابلو دنبال می‌شد.

ارزش معاملات خرد نیز به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با آخر هفته‌های این چند وقت، رقم قابل قبولی است. با پایان یافتن معاملات امروز، درست یک ماه از زمانی که آخرین بار سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی معامله شد می گذرد و همچنان خبری از زمان بازگشایی آن منتشر نشده است.

طلایه داران معاملات امروز مشابه روز گذشته بود. با معامله بیش از هزار میلیارد تومان از واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم، «دارا یکم» بار دیگر رکورددار بیشترین  ارزش معامله بود. در شرایطی آخرین قیمت معامله این صندوق در حدود 22 هزار تومان بود که حدود 5 هزار تومان پایین تر از ارزش خالص دارایی های آن است.

در سوی دیگر و در شرایطی که دو نماد مطرح گروه خودرو، صف خرید چند صد میلیونی داشتند، بانک های صادرات، تجارت و ملت بیشترین حجم معامله را به ثبت رسانده و با صف خرید معاملات خود در این هفته را به پایان رساندند.

در جریان معاملات امروز شرکت سرمایه گذاری استان گلستان برای اولین بار با 24 درصد مثبت به بازار سرمایه پا گذاشت و بازگشایی نماد «رمپنا» نیز با رشد 16 درصدی همراه بود تا به ترتیب بیشترین رشد قیمت را به ثبت رسانده باشند. از سوی دیگر نمادهای «فمراد»، «خچرخش» و «پاسا» مشمول گره معاملاتی بودند که در این میان فقط ایران‌یاسا بیش از حجم مبنا معامله شد.

در پایان معاملات این هفته، سهامداران بار دیگر به پایان اصلاح شاخص کل امیدوار شدند. شاخص توانست در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی باقی بماند و تغییر مهمی در قوانین و مقررات و همچنین فاکتورهای بنیادین اقتصاد کشور رخ نداد.

با توجه به اینکه فردا نیز تعطیل رسمی است، بعید است تا روز شنبه اتفاق قابل توجهی در کشور رخ دهد و می توان انتظار داشت با بازگشت اعتماد و در نتیجه ورود جریان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها، روند بازار در هفته آتی نیز صعودی باشد.