نقشه نیمروز 22 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | دلایل ریزش

14:27 - 1400/01/21
دلایل نزولی شدن بازار سهام را چگونه می‌توان تبیین کرد. در این میان اما روند شاخص بورس و فرابورس را برای هفته بعد باید طور دیگری هم متصور بود.
تحلیل بورس امروز | دلایل ریزش

دنیای بورس | رشد 40 هزار واحدی شاخص‌کل در ابتدای معاملات امروز در نهایت جای خود را به افت بیش از 24 هزار واحدی داد تا یکی از نوسانی‌ترین روزهای بورس سپری شود.

با گذشت نیم ساعت از شروع معاملات امروز، همه چیز رویایی بود و نمادهای متعددی که روز گذشته صف فروش سنگین داشتند، در آن لحظات در سقف قیمتی خود معامله می‌شدند اما بعد از آن ورق برگشت و روند بورس 180 درجه تغییر کرد. نمادها یکی پس از دیگری از مثبت 5 تا منفی 5 ریزش داشتند و حالا نوبت آن بود که صف فروش سنگین بازار را یک دست قرمزپوش کند.

دلایل ریزش شاخص‌کل را می توان در دو مولفه مهم و تاثیرگذار جستجو کرد. نخست آن که دیوار اعتمادی که در ماه‌های گذشته بین دولت و مردم در جهت سرمایه‌گذاری در بورس ساخته شده بود، در این هفته آسیب دید و حالا سرمایه‌گذاران با تردید و دودلی در بورس سرمایه‌گذاری می کنند. به همین دلیل این گروه از افراد با مشاهده کوچکترین نشانه‌ها اصلاح قیمت، تمام سبد و داشته‌های خود را نقد می‌کنند. با توجه به این مسئله این گروه محافظه‌کار امروز بخشی از سبد خود را که در صف فروش های روزهای گذشته مانده بود، در کف قیمتی عرضه کردند. چالش اعتماد به تصمیمات اقتصادی دولت، مسئله‌ای است که شاید در میان مدت در روند بازار اختلال ایجاد کند.

در سوی دیگر، برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند، حجم سنگین عرضه‌ها در معاملات امروز به فروش سهام عدالت باز می گردد. با تصمیم دولت، امکان فروش 30 درصد دیگر از سهام عدالت ( و در مجموع 60 درصد از کل سهام) از این هفته میسر شده و در نتیجه تجمیع سفارش فروش سهامداران عدالت، کفه عرضه را در معاملات امروز سنگین‌تر کرد و بازار را به سمت صف فروش پیش برد. به عبارت دیگر، بازار متعادل و رو به بالای امروز، فرصت مناسبی برای کارگزاری‌ها و بانک‌ها برای فروش سهام عدالت بود و این مسئله ترس سهامداران نسبت به آینده روند را دوچندان کرد.

البته نباید از اختلال هسته معاملات که در روزهای مثبت، بییشتر به چشم می‌آید غافل شویم. در معاملات امروز و در حدود 45 دقیقه از زمان بازار، سایت مدیریت فناوری بورس تهران نیز به روز نشد و در این مدت مظنه خرید و فروش نمادهای مختلف، به طور کامل در دسترس همگان نبود. «خودرو» نیز که از امروز به زمان عادی معاملات بازگشته بود، بار دیگر فشار مضاعفی به هسته معاملات وارد کرد.

در نتیجه ناظر بازار برای جلوگیری از قطعی کامل هسته، معاملات برخی از نمادها همانند «خودرو»، «شپنا» و «خگستر» را برای حدود یک ساعت متوقف کرد اما تاثیر قابل توجهی در روان شدن هسته معاملات نداشت. همه این اتفاقات در شرایطی است که قرار بود این هفته معاملات در دو زمان مختلف و با دو هسته انجام شود اما به نظر می رسد چالش های مهم تری که به وجود آمد، این تغییرات را به هفته آتی موکول کرد.

نتیجه این چند مولفه، ریزش 1.2 درصدی شاخص کل و دور شدن از سقف 2 میلیون واحد بود.