طلا و مس تا کی صعودی می مانند؟

14:18 - 1400/01/21
روند صعودی در بازار کامودیتی ها همچون مس و بازار فلزات گرانبها همچون طلا تا کی ادامه خواهد یافت. این تحلیل در پی یافتن دورنمای روشن‌تر در این باره است.

دنیای بورس | به‌طور معمول بهای طلا و مس روندی معکوس دارند، اما حالا شرایط عادی نیست و این دو فلز همزمان در حال رکوردشکنی هستند.  باوری عام وجود دارد که می‌گوید وقتی یکی از آن‌ها بالا رود، دیگری پایین می‌آید. در واقع، وقتی اقتصاد تضعیف می‌شود، سرمایه‌ها به سوی پناهگاه امن یعنی طلا می‌روند و بهای مس به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در تولید و ساخت‌و‌ساز افت می‌کند. با این حال، طلا و مس اکنون با آهنگی مشابه به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهند.

به گزارش اکونومیست، قیمت مس در ماه ژوئن از 6 هزار دلار در هر تن عبور کرد که حدود 30 درصد از قعر قیمتی مارس بیشتر بود. طلا هم در ماه جاری (جولای) به بیش از هزار و 800 دلار در هر اونس رسید که آن را به رکورد سال 2011 رساند. بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کنند قیمت طلا از 2 هزار دلار نیز در سال جاری خواهد گذشت.

در حالی‌که دنیا از شر ویروس کرونا کماکان دچار سرگیجه است، چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن است و بازیابی آن نیز در کشورهای مختلف یکسان نیست. برای کسانی که روی رشد همزمان بهای طلا و مس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این فرمول اثبات‌شده‌ای برای بردن است.

طلا که رشد خود را از سال 2018 با جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز کرد، عواملی چون کاهش نرخ بهره در آمریکا را نیز پشت خود داشته است. علاوه بر این، شیوع کرونا در حال بردن طلا به ارتفاعی بالاتر است، چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران به هر دری می‌زنند تا نقطه‌ای امن پیدا کنند.

از سوی دیگر، روند صعودی مس امسال ممکن است حتی بیش از طلا باشد. قیمت فلز سرخ در حدفاصل ماه‌های ژانویه تا اواسط مارس بیش از یک‌چهارم کاهش یافت، چراکه کووید-19 در چین که حدود نیمی از مس دنیا را مصرف می‌کند، شیوع پیدا کرده بود. اما حالا تلاش‌های زیادی برای تحریک اقتصاد چین در جریان است که بازار مس را رونق داده. در حالی‌که سرمایه‌گذاری در چین بهبود می‌یابد، آمریکای شمالی و جنوبی با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

از آنجایی‌که تولید مس در آمریکای جنوبی متمرکز شده است، تولید آن در پرو با کاهش شدید مواجه شده و شیلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز با تعداد کارکنان معادن را کاسته و زمان تعمیر و نگهداری را به تعویق انداخته است. این تاخیر در کنار احتمال اعتصاب مجدد معدنچیان ممکن است به افت تولید مس در این کشور در آینده نزدیک منجر شود.

معلوم نیست بهای مس تا کی به دلیل سرمایه‌گذاری در یک کشور و رشد موارد ابتلا به کرونا در قاره‌ای دیگر، افزایش یابد. به‌طور کلی، موتور محرکه این فلز رشد قوی اقتصاد جهانی است که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. افزایش آمار ابتلا در قاره آمریکا یا هر نقطه دیگری ممکن است باعث کاهش تقاضا برای لوازم خانگی، اتومبیل و دیگر کالاهای وابسته به مس شود.

از طرفی، رهبران اروپایی چند روز قبل بسته‌ای اقتصادی تصویب کردند که می‌تواند سرمایه‌گذاری در ماشین‌های الکتریکی را خارج از چین افزایش دهد. جف کیوری از بانک گلدمن ساکس گفته رالی طلا حتی ممکن است طولانی‌تر باشد چراکه عواملی وجود دارند که احتمالا در طول دهه 2020 پابرجا خواهند بود: حجم سطح بدهی که بر ارزش دلار فشار می‌آورد و نرخ بهره پایین.