طلا صعودی میشود | سیگنالی که سهام به دلار میدهد

14:15 - 1400/01/21
معامله گران سهام چه سیگنالی به بازار ارز میدهد. در این میان البته تحلیلگران از سوخت دلار برای بازگشت بورس خبر میدهند.
طلا صعودی میشود | سیگنالی که سهام به دلار میدهد

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: پس از ثبت دو روز منفی برای بورس تهران و عقبگرد حدود ۲ درصدی شاخص کل، روز یکشنبه همزمان با بازگشت نماد‌های بزرگ به مسیر صعودی، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نیز سبزپوش شد. از این‌رو نه‌تنها افت روز شنبه جبران شد، بلکه شاخص کل با رشد بیش از ۳ درصدی به قله جدید یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحدی راه یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز در این روز با افزایش ۷/ ۲ درصد رشد همراه شد.

دیروز در ساعات معاملاتی بورس تهران شاهد ورود نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی بودیم. هر چند در ادامه نرخ دلار تا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان عقب نشست. اما دیروز نگاه ویژه بورس‌بازان به سامانه نیما و ورود نرخ دلار در این بازار به سطح بی‌سابقه ۲۰ هزار تومان بود. این مهم را شاید بتوان سوخت اصلی صعود قیمت سهام گروه‌های صادرات‌محور بازار دانست.

همزمان با رشد ۳ درصدی شاخص کل، دیروز ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز افزایش یافت و به رقم ۲۱ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان رسید. در این میان با توجه به اینکه به آخرین موعد قانونی شرکت‌ها برای برگزاری مجامع سالانه نزدیک می‌شویم، این روزها با موجی از توقف نمادها مواجه هستیم.

از این‌رو به نظر می‌رسد در روزهای آینده تا حدودی شاهد افت محسوس ارزش دادوستدها باشیم. در این میان دیروز بورس تهران شاهد بازگشت نماد شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) پس از توقف دو ماهه، به گردونه معاملات بود. این بازگشایی که روز شنبه به دلایلی نامعلوم ابطال شده بود، دیروز نیز با موجی از تقاضا همراه شد و در نهایت ۱۰۹ درصد بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

بورس دماسنج اقتصاد: در شرایط فعلی اقتصادی اکثر کارشناسان معتقدند افزایش لحظه‌‌به‌لحظه نرخ دلار یقینا پیامدی جز رشد تورم ندارد و این اتفاق خود را در قیمت سهام شرکت‌های فعال در بازار سهام نشان خواهد داد. با توجه به اینکه بورس تکه‌ای از پازل اقتصاد کشور است، طبیعتا نوسانات نرخ ارز به‌صورت محسوس در این بخش اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود.

در این راستا حامد ستاک به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نرخ دلار، مصالح ساختمان، قیمت آپارتمان و... به‌صورت رسمی و غیررسمی افزایش پیدا کرده‌اند. بنابراین سهام نیز به دلیل اینکه دارایی محسوب می‌شود تحت‌تاثیر پارامتر‌‌های اقتصادی می‌تواند از خود واکنش نشان می‌دهد. به هر روی گفته می‌شود که بازار سهام به مدتی زمان برای مطابقت خود با قیمت‌ فعلی ارز نیاز دارد.

فضای بدون چارت: به گفته ستاک در حال‌حاضر بازار سهام وارد فضای بدون چارت شده است. فضایی که در گذشته به لحاظ قیمت سهام و رقم شاخص کل به هیچ‌عنوان تجربه نشده است. بنابراین رفتار نماگر زمانی که وارد محدوده‌‌ تازه می‌شود قابل پیش‌بینی نیست،‌ بر این اساس با توجه به وضعیت کلی اقتصاد کشور و رفتار توده‌واری که در بین سهامداران وجود دارد بازار سهام سریعا در پی هر اتفاق از خود واکنش نشان می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سهام افزود: اصلاح بازار و بازگشت مجدد نشان‌دهنده رفتار توده‌وار بین سهامداران تازه‌وارد است. به‌طور معمول این دست از سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه با شرایط بازار آشنایی کافی ندارند سریعا به تمام رویداد‌ها واکنش نشان می‌دهند. این نوع سرمایه‌گذاری بیانگر بیش ‌واکنشی نوسهامداران است، سهامداران حرفه‌ای نیز در این شرایط در پی نوسان‌گیری هستند که غالبا موفق هم نمی‌شوند.

نگاه ویژه سهام به دلار: این کارشناس بازار سرمایه به پتانسیل افزایشی تکنیکالی و بنیادی شاخص کل اشاره کرد و گفت:‌ به لحاظ تکنیکالی با توجه به شرایط اقتصاد، شاخص می‌تواند ارقام جدیدی را پس از اصلاح تجربه کند. از سویی وضعیت بنیادی شرکت‌ها از عوامل متعددی از جمله قیمت مواد اولیه و تولیدات شرکت‌ها که وابستگی شدیدی به قیمت ارز دارند، تاثیر می‌پذیرد. او معتقد است، بازار سرمایه را باید جزئی از کل اقتصاد کشور در نظر گرفت. بنابراین با توجه به افزایش نرخی که در بازار ارز صورت می‌گیرد شاهد اثر‌گذاری آن در بازار سرمایه با کمی تاخیر هستیم.

مجامع شرکت‌ها: حامد ستاک با ارزیابی مجامع شرکت‌ها نیز عنوان کرد:‌ غالبا ماهیت مجمع و ارائه گزارش‌های هیات‌مدیره به سهامداران حاوی اخبار مثبت است و شرکت‌ها در این جلسات عملکرد خود را زیر سوال نمی‌برند. به‌طور کلی اخبار مجمع برای سهامداران با توجه به رونقی که در بازار وجود دارد، می‌تواند منجر به واکنش مثبت و رشد قیمت سهام شود. با این حال در شرایط رکودی بازار بدون توجه به اخبار مجمع به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

چهاردهمین روز جولان پول حقیقی: همزمان با رشد ۳ درصدی شاخص سهام، برای چهاردهمین روز متوالی سهامداران حقیقی خالص خرید مثبتی را ثبت کردند و شاهد جابه‌جایی ۲۹۱۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودیم. در این مسیر گروه‌های کامودیتی‌محور در صدر لیست خرید سهامداران حقیقی قرار گرفتند. از این‌رو گروه‌ فلزات اساسی شاهد خالص تغییر مالکیت هزار میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. پالایشی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با جابه‌جایی ۳۷۰ میلیارد تومانی به سمت پرتفوی حقیقی همراه شدند.

در آن سوی بازار اما گروه چندرشته‌ای صنعتی بیشترین فشار فروش حقیقی را به میزان ۳۲ میلیارد تومان را تجربه کرد. در میان شرکت‌ها نیز بیشترین خالص خرید حقیقی از آن نماد معاملاتی شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان شد. «فولاد» در این روز شاهد جابه‌جایی ۲۹۷ میلیون سهم به ارزش ۶۶۰ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام معامله‌گران خرد بود. در مقابل تاپیکو بیشترین خروج پول حقیقی به میزان ۸۶ میلیارد تومان را تجربه کرد.

 

سیگنال سهام به دلار

در گزارش دیگری آمده است: دلار پس از برخورد به مرز ۲۶ هزار تومانی، دچار ریزش شد و تا محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب نشست. برخی تحلیلگران فنی باور داشتند، بازار پس از یک دوره افزایشی به سقف خود رسید و از این پس راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت؛ حال آنکه دسته دیگری معتقد بودند، بازار تنها یک اصلاح موقت را تجربه کرده است.

در دومین روز هفته، اولین کاهش دلار پس از هفت افزایش متوالی به ثبت رسید. این افت از آن جهت مهم بود که در ابتدای یک شنبه، دلار حتی تا کانال ۲۶ هزار تومانی پیشروی کرد، ولی از حدود ساعت ۱۲ بعدازظهر میزان فروش‌ها افزایش یافت و طی یک فرآیند ریزشی، تا نقطه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب نشینی کرد. این قیمت حدود هزار و ۲۰۰ تومان کمتر از سقف روزانه بود و نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نیز ۳۰۰ تومان کاهش را نشان می‌داد.

۴ دلیل برای افت قیمت دلار ذکر می‌شد؛ گروهی از پایان روند افزایشی صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند، بازار پس از یک دوره افزایشی به سقف قیمتی خود رسیده است. عده‌ای معتقد بودند، با نزدیک شدن به پایان مهلت بازگشت ارز صادرکننده‌ها، میزان عرضه افزایش یافته است.

از نگاه گروه دیگری رشد شاخص کل بورس عاملی بود که منجر به کاهش موقت سمت تقاضا در بازار ارز و سکه شد و انتظارات را تحت‌تاثیر قرار داد. معامله‌گران سنتی بازار نیز عقبگرد درهم از مرز ۷ هزار تومان را عامل کاهش دلار می‌دانستند.  

در مقابل دیدگاه‌های کاهشی، عده‌ای باور داشتند، افت روز یک شنبه ناپایدار است و تصور می‌کردند بازار قبل از شکست مقاومت بعدی نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت. معامله‌گران بزرگ و کسانی که روند قیمت‌ها را به‌صورت درازمدت مدنظر قرار می‌دهند هم بر این باور بودند که مدیریت بازار ارز و عدم برگشت آن به نوسان‌های پردامنه روزهای پیشین بستگی به این دارد که سیاست‌گذار تا چه حدی بتواند انقباض نقدینگی ایجاد کند و مانع از ورود ریال جدید به بازار شود. برقراری توازن میان بازدهی بازارهای مختلف دیگر عاملی است که می‌تواند انتظارات نسبت به رشدهای آتی بازار ارز را پایین بیاورد.

آغاز یک پایان؟: پایان روند افرایشی دلار آغاز شد؛ این گزاره‌ای است که دیروز از سوی کاهشی‌های بازار بسیار شنیده می‌شد؛ آنها اعتقاد داشتند بازار پس از طی کردن حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت طی ۱۰ روز به نقطه‌ای رسید که معامله‌گران بزرگ تصمیم به تخلیه خریدهای پیشین خود گرفتند.

روز یکشنبه شاخص ارزی در ابتدای روز تا نقطه ۲۶ هزار تومانی بالا رفت. از نگاه بازیگران ارزی که بیشتر رفتار قیمتی دلار را بررسی می‌کنند، رشد شدید در یک مقطع کوتاه معمولا توسط معامله‌گران بزرگ صورت می‌گیرد که به‌دنبال آن هستند که قیمت را به سقف کانال ببرند و در آن نقطه اقدام به فروش ارزهای خریداری شده کنند. زمانی که این اتفاق صورت می‌گیرد، بازار یک باره دچار ریزش قیمت می‌شود.

در حالی که عده‌ای از معامله‌گران با تحلیل رفتار قیمت اعتقاد داشتند دلار به سقف خورده است، گروه دیگری باور داشتند، بازار تنها دچار اصلاح موقت شده است و طی روزهای آتی می‌تواند به جاده صعودی بازگردد.

از نگاه این گروه، طبیعی بود که برخی از خریداران تصمیم بگیرند که پس از کسب میزان قابل‌توجهی سود، در نقطه مقاومتی حساسی چون کانال ۲۶ هزار تومانی اقدام به فروش کنند، ولی این به معنای آغاز یک ریزش نیست، بلکه نشان دهنده آماده شدن برای خرید در قیمت‌های پایین تر است. روند روزهای آتی مشخص می‌کند که کدام گروه در مورد تشخیص روند پیش‌بینی درست‌تری داشته‌اند.

دو گانه مساله ارز صادرکننده‌ها: پایان تیرماه آخرین مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سال گذشته معرفی شده است و مسوولان بارها تاکید کرده‌اند که این مهلت تمدید نمی‌شود. تنها دو روز به پایان تیرماه باقی مانده است. در این میان، گروهی باور دارند، زمانی که صادرکنندگان مطمئن شوند، مهلت بازگشت ارز تمدید نمی‌شود، به تدریج ارز خود را عرضه خواهند کرد و این مساله منجر به افت قیمت خواهد شد.

در مقابل دیدگاه دیگری در بازار وجود دارد که عدم تمدید مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز موجب شده است که بسیاری از آنها ناچار شوند از کانال‌های حواله‌ای ناچار به تهیه ارز شوند و همین مساله از سمت تقاضا به بازار فشار زیادی را وارد کرده است. طبیعتا این دسته باور دارند، این فشار با پایان تیر کاهش می‌یابد و با تضعیف سمت تقاضا، قیمت رویه نزولی می‌گیرد.

در واقع، در مورد بازگشت ارز صادراتی دو نگاه وجود دارد؛ گروهی اعتقاد دارند که تقویت عرضه ارز طی روزهای آتی از سمت صادرکنندگان منجر به افت قیمت دلار خواهد شد و گروه دیگری معتقدند کاهش فشار تقاضای صادرکنندگان موجب می‌شود که قیمت دلار، سوخت رشد خود را از دست بدهد. در این میان، گروهی از فعالان عنوان می‌کنند، در صورتی که گسترش ویروس کرونا تشدید شود و میزان صادرات به پیش از دوران این پاندمی بازنگردد، از سمت عرضه ارز هم چنان بازار با دشوارهایی می‌تواند رو به رو باشد.

سیگنال بازار سهام به معامله‌گران دلار: دیروز، شاخص کل در بازار بورس ۵۵ هزار و ۷۷۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحد رسید. این رشد پس از دو روز افت متوالی، تا حدی انتظارات در مورد اصلاح بیشتر بورس را تصحیح کرد. به گفته برخی از فعالان، در انتهای هفته گذشته بیشتر معامله‌گران ارزی این دیدگاه را مطرح می‌کردند که بورس در هفته جاری در مسیر اصلاح عمیق، با افت مواجه خواهد شد. چنین موضوعی این انتظار را در میان شماری از بازیگران ارزی ایجاد کرد که ورودی تقاضا از سمت بازار سهام به سوی بازار ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

حتی عده‌ای رشد شدید هزار تومانی دلار در روز شنبه را که رکوردی پنج ماه محسوب می‌شد را به ورود تقاضای جدید به بازار ارز از سمت بورس نسبت می‌دادند. تقویت شاخص کل بورس در روز یکشنبه از نگاه شماری از معامله‌گران تحلیل این دسته از بازیگران ارزی را برهم ریخت و منجر به افزایش مقطعی عرضه شد.  با این حال، دیدگاهی کاملا مخالف این دسته نیز در بازار حضور دارد. گروهی در بازار باور دارند،هر چقدر سهم‌ها در بورس تقویت شوند و شاخص کل بورس افزایشی‌تر شود، انتظار برای رشد قیمت دلار نیز بالاتر خواهد رفت.

از نگاه این گروه،نقدینگی جدیدی که از طریق تقویت بازار سهام خلق می‌شود، توان تبدیل شدن به تقاضاها در سایر بازارها را دارد. مساله آن است که این تقاضا به تدریج و به‌صورت متناوب وارد سایر بازارها خواهد شد. در واقع شاید افزایش دیروز بازار سهام اثری کاهشی بر بازارارز داشت، ولی در میان مدت، ادامه رشد شاخص کل می‌تواند زمینه ساز افزایش تقاضا در خود بازار ارز و رشد بیشتر قیمت‌ها شود.

بازگشت درهم به زیر مرز ۷ هزار تومانی: دسته‌ای از فعالان بازار معتقد بودند که افت نرخ حواله درهم به زیر مرز ۷هزار تومانی و عقبگرد تا محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی نقش مهمی در تغییر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی داشت. دیروز نرخ حواله درهم در مقطعی به بالای مرز ۷ هزار تومانی رفت و با قیمت ۷ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

با این حال، در ساعات انتهایی روز گفته می‌شد که این ارز تا نقطه ۶ هزارو ۸۵۰ تومان عقب نشینی کرده است . البته نباید از نظر دور داشت که با همین سطح قیمت درهم، دلار هم چنان توان بالا آمدن از کانال ۲۴ هزار تومانی و بازگشت به کانال ۲۵ هزارتومانی را خواهد داشت. در واقع برای اینکه دلار به مسیر کاهشی خود ادامه دهد، نیاز است که قیمت درهم نیز به سطوح پایین تری برود.

 

راند جدید صعود طلا؟

گزارش دیگری نوشت: هفته‌ای که گذشت را در حقیقت می‌توان هفته تثبیت قیمت طلا بالای مرز روانی ۱۸۰۰ دلار دانست. با اینکه طلا ۶ هفته متوالی است در روند صعودی قرار دارد، اما نظر تحلیلگران موسسات مختلف اقتصادی و نظرسنجی سایت کیتکو نیز نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در آن همچنان به صعودی بودن قیمت فلز زرد باور دارند. تحلیلگران بخش وال‌استریت و خرده‌فروشان شرکت‌کننده در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت مانند هفته گذشته به ادامه روند یک ماه و نیم گذشته ارزش اونس رای داده‌اند.

بدون در نظر گرفتن پتانسیل‌های تکنیکال صعود طلا، عوامل بنیادی متعددی در جهت حمایت از افزایش قیمت اونس در بازارها حضور دارد. از عوامل دیگری که مدنظر تحلیلگران قرار دارد کاهش ارزش دلار آمریکا است. در صورت تداوم سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو از اقتصاد آمریکا و تزریق بیشتر نقدینگی به اقتصاد این کشور، در افق میان‌مدت افزایش تورم و کاهش ارزش دلار قطعی خواهد بود. موضوعی که می‌تواند سبب افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی باشد.

اتفاق نظر بر تداوم روند اونس: در نظرسنجی مین‌استریت این هفته سایت کیتکو که از کارشناسان بازار طلا اخذ می‌شود ۱۶ نفر شرکت کردند که ۱۱ نفر از آنها معادل با ۶۹ درصد از کل شرکت‌کنندگان به ادامه روند افزایشی قیمت فلز زرد رای دادند.

در حقیقت عوامل بنیادی فراوانی مانند آغاز موج جدیدی از پاندمی کرونا در اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا هند و برزیل و احتمال تعطیلی مجدد فعالیت‌های اقتصادی در برخی از ایالت‌های آمریکا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اقتصادی در جهان است که می‌تواند همچنان به تقاضای پناهگاه‌های امن دارایی بیفزاید. از سوی دیگر و به عنوان شاهدی بر اثبات وضعیت وخیم چشم‌انداز اقتصادی دنیا، اغلب گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی در ماه جولای حکایت از آن دارد که طول دوره ریکاوری اقتصاد طولانی‌تر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد.

این عوامل در کنار اقدامات حمایتی بانک‌های مرکزی که خبر خوبی برای طلا محسوب می‌شود، در نهایت سبب شده است تا اکثریت تحلیلگران به حرکت طلا به سوی قله‌های قیمتی بالاتر باور داشته باشند. ۴ نفر دیگر از تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی مین‌استریت سایت کیتکو که معادل با ۲۵ درصد رای‌دهندگان بودند، اعتقاد دارند قیمت طلا در هفته جاری نوسان زیادی نخواهد داشت. از نظر گروهی از تحلیلگران در فضای کنونی بازارها، طلا مدتی در حوالی مرز ۱۸۰۰ دلاری توقف خواهد داشت هر چند که، احتمال دارد پس از این وقفه به سوی مرزهای بالاتر حرکت کند.

در حقیقت بخشی از این گروه، در بلندمدت بر این باورند که طلا بازهم به روند صعودی خود برخواهد گشت هرچند، مدتی در نزدیکی مرز روانی خود نوسان داشته باشد. فقط یک شرکت کننده در این نظرسنجی که معادل با ۶ درصد از کل نفرات این نظرسنجی را تشکیل می‌دهد، به نزولی بودن قیمت اونس رای داده است. نتایج این بخش از نظرسنجی به طور شفاف حکایت از آن دارد که فضای بازارها به سمت صعودی‌بودن قیمت طلا متمایل است.

در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت نیز که خرده‌فروشان بازار طلا نظرات خود را درباره روند قیمتی کوتاه‌مدت فلز زرد در آن مطرح می‌کنند، هرچند با شدت کمتر اما اکثریت شرکت‌کنندگان هم‌نظر با تحلیلگران وال‌استریتی به صعود قیمت فلز زرد در هفته پیش‌رو باور دارند.

از میان ۱۶۴۲ خرده‌فروش بازار طلا ۹۷۷ نفر معادل با ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان تداوم روند کنونی قیمت اونس را پیش‌بینی‌کرده‌اند در حالی که فقط ۳۴۸ نفر که ۲۱ درصد رای‌دهندگان را تشکیل می‌دادند، اعتقاد داشتند که روند صعودی شش هفته‌ای فلز زرد معکوس خواهد شد و طلا در هفته پیش‌رو روند نزولی خواهد داشت. ۳۱۷ نفر از شرکت‌کنندگان که معادل ۱۹ درصد کل افراد رای‌دهنده را شامل می‌شود نیز بر این باور بودند که قیمت طلا در هفته آتی نوسان چندانی نخواهد داشت.

طلا ضمانت حفظ ارزش دارایی: آدریان دی تحلیلگر ارشد بازارها درباره اوضاع کنونی طلا پیش‌بینی کرد که تکانه صعودی قیمت طلاف همچنان در بازارها حاضر خواهد بود و معامله‌گران شاهد افزایش مجدد قیمت طلا خواهند بود.

او در این باره گفت تا زمانی که مردم از طلا برای پوشش ریسک و ضمانت حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده می‌کنند، قیمت این فلز مدنظر آنها نخواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای آن وجود خواهد داشت. این اتفاق سبب خواهد شد که همچنان ارزش اونس به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

کاهش احتمالی ارزش دلار: بر اساس نظر بسیاری از تحلیلگران، یکی دیگر از عواملی که سبب حمایت از قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت خواهد شد تضعیف مجدد ارزش دلار آمریکاست. به نظر می‌رسد ارزش شاخص دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای همتای خود، مجددا وارد روندی نزولی شده است.

در حقیقت با توجه به اینکه انتظار می‌رود به دلیل وخامت اوضاع همه‌گیری کرونا در برخی از ایالت‌های آمریکا، فدرال رزرو و کاخ سفید مجبور به اعمال برنامه‌های جدید حمایتی کنند، فشار بر ارزش دلار افزایش خواهد یافت. برنامه خرید دارایی توسط فدرال رزرو و تزریق نقدینگی در نهایت سبب افزایش نرخ تورم این کشور و کاهش ارزش دلار خواهد شد.

کاهش ارزش اسکناس پشت سبز، هزینه دلاری نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران دیگر کشورها را کاهش خواهد داد و از همین رو فلز زرد با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. چارلی ندوس استراتژیست ارشد بازارها در  LaSalle Futures Group در این باره عنوان کرد: تا زمانی که تزریق پول به اقتصاد ادامه پیدا کند، روند قیمتی طلا همچنان افزایشی خواهد بود.

تصحیح قیمتی طلا: در کنار فضای صعودی تحلیلگران بازار طلا، بخشی از کارشناسان متذکر شده‌اند که تصحیح قیمتی طلا برای جذب جریان سرمایه‌های جدید اتفاق دور از ذهنی نخواهد بود. اوله هانسن رئیس بخش استراتژی بازارها در Saxo Bank در این مورد گفت: یک تصحیح قیمتی و احتمالا بازگشت به زیر مرز روانی برای جذب تقاضای جدید برای طلا ضروری به نظر می‌رسد.

او در ادامه گفت با اینکه به طور کلی روند قیمتی طلا را صعودی پیش‌بینی می‌کند، اما در هفته آینده و در افق کوتاه‌مدت قیمت طلا احتمالا با یک تصحیح و افت مواجه خواهد شد. کالین شیزنسکی استراتژیست ارشد بازار در SIA Wealth Management اما نظر متفاوتی نسبت به روند قیمت فلز زرد دارد.

پیش‌بینی او درباره ارزش اونس عدم نوسان زیاد و ایست آن در اطراف مرز ۱۸۰۰ دلاری است. استدلال شیزنسکی در حقیقت بر این واقعیت تکیه دارد که طلا احتمالا در انتظار کاتالیزور های جدید در بازار خواهد ماند. او در این مورد گفت پس از آنکه در روزهای اخیر سه بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی اروپا و کانادا سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر باقی گذاشتند، محرک جدیدی برای قیمت طلا در بازارها وجود ندارد.

تقویم بازارها: یکی از مهم‌ترین مواردی که مورد رصد سرمایه‌گذاران خواهد بود، بسته حمایتی جدید کاخ سفید برای مقابله با کروناست که به احتمال زیاد در هفته‌های آتی سرنوشت آن مشخص خواهد شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا اعلام کرده است که قبل از تعطیلات ماه آگوست نمایندگان کنگره، به دنبال تصویب بسته حمایتی جدیدی خواهد بود.

در هفته آینده نیز، روز چهارشنبه را می‌توان شلوغ‌ترین روز از لحاظ انتشار آمارهای اقتصادی دانست. در این روز شاخص قیمت مسکن ایالات متحده و همچنین آمار فروش املاک موجود این کشور منتشر خواهد شد. روز پنج‌شنبه نیز گزارش مدعیان بیمه بیکاری و در روز جمعه نیز شاخص مدیران خرید بخش صنعتی آمریکا منتشر خواهد شد.