نقشه نیمروز 21 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | چالش بازگشایی‌ها

13:42 - 1400/01/21
دادوستدها در دومین روز هفته با موضوع چالش بازگشایی نمادها همراه شد. البته معاملات مربوط به تک سهم ها امروز مورد توجه سهامداران قرار گرفت. تحلیل امروز چه بود.
تحلیل بورس امروز | چالش بازگشایی‌ها

 خساپا به فردا موکول شد، شستا با محدودیت 5 درصد باز شد

دنیای بورس | معاملات امروز بازار سرمایه حول محور بازگشایی نماد «خساپا» می‌چرخید. سایپا بعد از نزدیک به دو ماه توقف، با اطلاعیه ناظر بازار در آستانه بازگشایی قرار گرفت. نکته قابل تامل تشکیل صف عجیب 10 میلیارد و 900 میلیون سهمی روی قیمت 124.6 تومان بود که نشان می‌دهد بیش از یک‌هزار و 350 میلیارد تومان نقدینگی و اعتبار در صف خرید این شرکت قرار گرفته بود.

در واقع بازگشایی نماد «خساپا» حتی با رشد نزدیک به صددرصد، آن قدر برای سهامداران جذاب بود که قریب به اتفاق آنها برای خرید این سهم، دیگر سهام سبد خود را حراج کردند تا بلکه بتوانند مقداری از سهام این شرکت را بخرند.

رفتار سهامداران در روز جاری به گونه‌ای بود که گویی قرار است سهام شرکتی برای اولین بار عرضه شود و در نتیجه هر کسی می تواند بخشی از سهام آن شرکت را خریداری کند. در نتیجه تا توانستند دیگر سهام خود را که برخی از آن‌ها نیز ارزنده بود در صف‌های فروش عرضه کردند تا در صف خرید «خساپا» بنشینند.

در هر حال صف حدود 11 میلیاردی سهمی سایپا برای بورس قابل قبول نبوده و در نتیجه معاملات آن به روز آتی موکول شد. این در شرایطی است که هفت اردیبهشت، «خگستر» هم در شرایطی که صف میلیاردی داشت با صددرصد رشد نسبت به قیمت قبلی بازگشایی شد. در آن زمان معاملات به تایید ناظر بازار هم رسید.

بعد از سایپا که حاشیه‌سازترین نماد روز جاری بود، بازگشایی «شستا» حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت. قرار بود بعد از زمان سفارش‌گیری از ساعت 12:35 تا 12:45، معاملات «شستا» بدون محدودیت نوسان قیمت و با استفاده از مکانیزم حراج، آماده انجام معامله شود، اما به طور ناگهانی تمامی سفارشاتی که در قیمت 2800 تومان در آستانه مچینگ بود حذف شده و نماد شستا با 5 درصد مثبت و روی قیمت 1518 تومان بازگشایی شد.

بررسی آمار معاملات «شستا» در روز جاری نشان می‌دهد 264 کد (262 کد حقیقی و 2 کد حقوقی) توانستند بیش از 44 میلیون سهم خریداری کنند که به طور میانگین به هر کد 166 هزار سهم رسیده است. به اعتقاد برخی از فعالان و معامله‌گران بازار، بازگشایی نماد «شستا» بر خلاق آنچه ناظر بازار اعلام کرده بود، شفافیت و سلامت معاملات را زیر سوال می‌برد.

پدیده شاندیز نیز که در روز گذشته با قیمت 14 هزار تومان در بازار پایه نارنجی فرابورس باز شده بود، امروز با صف خرید سنگین در سقف 2 درصدی معامله شد. این در حالی است که روز گذشته اخباری مبنی بر عدم تایید معاملات این سهم منتشر شده بود اما در نهایت قیمت 14 هزار تومانی گشان به تایید ناظر بازار رسیده بود.

 

گروه‌های پرمخاطب

 فولاد مبارکه توانست رکورد قابل توجهی از خود بر جای گذاشته و برای دومین بار در 20 روز اخیر، به خاطر نوسان 50 درصدی متوقف شد.  «فولاد» اولین روز کاری خود در سال جاری را با صف فروش در قیمت 439 تومان آغاز کرد و حالا در قیمت 1123 تومان، صف خرید بیش از 100 میلون سهمی دارد. هفت اردیبهشت و بعد از پاسخگویی به 66 سوال، نماد «فولاد» باز شد و حالا باید دید سهامداران درباره رشد مجدد 50 درصدی قیمت سهام «فولاد» چه سوال‌هایی دارند.

در کنار «فولاد»، دیگر نمادهای گروه فلزات اساسی نیز با استقبال بالای سهامداران همراه شد؛ به نحوی که یازده سهم از این گروه شاهد صف خرید بود. تقاضای خرید در گروه پالایشگاهی نیز همانند روزهای گذشته بالا بود. اغلب نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، محصولات شیمیایی و غذایی نیز با تقاضای بالایی همراه بوده و صف‌های خرید قابل توجهی داشتند.