تاثیر عرضه بزرگ سهام دولتی ها بر بورس

پیش بینی کوتاه مدت: سهام همچنان می‌تازد؟

13:40 - 1400/01/21
چرا با وجود رشد بی رویه قیمت سهام، همچنان برخی سناریوهای احتمالی از رشد بورس در کوتاه مدت حکایت دارد. تأثیر آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام شرکت­های دولتی بر بورس چیست؟
پیش بینی کوتاه مدت: سهام همچنان می‌تازد؟

دنیای بورس | این روزها و در ایام کرونا، که تمام اقتصاد جهان را با مخاطره مواجه کرده است، در اقتصاد ضعیف و تحریم شده ایران، بازار سرمایه در دنیا یکه­تازی می­کند. در وهله اول این سوال به­وجود می­آید که چرا در این اقتصاد ضعیف، بازار سرمایه این چنین رشد می­کند و احتمال این­که ناشی از حباب افزایش بی­علت ارزش سهام­های ارائه شده در بورس باشد به ذهن بیاید.

در جواب می­توان این احتمال را درنظر گرفت که اقتصاد ایران در زمان قبل از کرونا نیز چندان ارتباط مؤثری با دنیای بین­الملل نداشت و تمامی داد و ستدهای بین المللی با مشکل مواجه بود. حال آن­که این شرایط مزید بر علت شده است که بخشی از نقدینگی صادرات و واردات به سمت بورس سرازیر شود. چرا که بورس حامی قدرتمندی مانند دولت پیدا کرده است و این آرامش روانی را به وجود آورده است که بورس محل امنی برای سرمایه­گذاری است و بهترین مکان برای حفظ ارزش دارایی­ها است.

در ایران معمولا بازارهای عامه پسند در سه دسته، بورس، ارز و طلا طبقه­بندی می­شوند، با مقایسه رشد این سه بازار در دو سال اخیر در اقتصاد ایران به راحتی به این نتیجه خواهیم رسید که بازار سهام مورد توجه همگانی قرار گرفته و همچنان جذاب است.

همان­طور که در نمودار نیز قابل مشاهده است از اول 1397 بورس شروع به رشد کرده و در شهریور 1398 به شدت از دو رقیب خود پیشی گرفته است. باید به این نکته توجه کرد که بازار ارز به دلیل این­که در یک چارچوب منظم در حال داد وستد نیست همواره بسیار پُر ریسک است و دیگر سرمایه­گذاران را ترغیب نمی­کند.

در مورد بازار طلا نیز به این نکته می­توان اشاره کرد که نوسانات شدید بر اثر اخبار و عدم تحلیل­های بلندمدت برای این فلز گران­بها و گرانی آن در ایران با توجه به بحث قدرت خرید مردم، دیگر آنچنان جذاب نیست. هرچند طرفداران خاص خود را دارد. البته باید این را در نظر بگیریم که طلا یک دارایی بدون بهره است و در کشورهایی که بهره (سود بانکی) بالایی دارند چندان نگه­داری طلا برای کوتاه مدت و میان­مدت اصلا توجیه نخواهد داشت.

حال مساله اصلی که در اذهان عمومی رواج پیدا کرده است این است که شاخص بورس تا چه میزان می­تواند رشد کند و آیا ریزش در پیش خواهد بود یا خیر؟

اولا باید به این نکته توجه ویژه کرد که این نمادها هستند که شاخص را می­سازند نه شاخص که بر نمادها تأثیر بگذارد. و این فقط بحث روانی است که تازه وارد­ها خود را درگیر می­کنند. دوما همان­طور که عنوان شد دولت به شدت از بورس حمایت می­کند و علت این حمایت مسائل مهمی هم­چون کسری بودجه، کاهش قیمت نفت و کنترل و هدایت نقدینگی جامعه باشد. حال علت اصلی هر چه که باشد دولت در تلاش است این بازار را همچنان قدرت­مند و جذاب نگه­دارد.

از اولین اقدام‌های مهم دولت می­توان به پذیره نویسی برای صندوق واسطه­گری یکم با نماد دارا یکم اشاره کرد. در این طرح باقیمانده سهام دولت در بانک­های ملت، تجارت و صادرات و شرکت­های بیمه البرز و اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) و از طریق پذیره نویسی واگذار می‌شود. این اقدام که برای شرکت دادن آحاد جامعه در اقتصاد کشور است می­تواند جریان نقدینگی عظیمی را به سمت بازار سرمایه سوق دهد و کلا باعث جذاب ماندن بازار سرمایه شود.

قدم بعدی آزادسازی سهام عدالت است، به گفته وزیر اقتصاد آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است، اول از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزادسازی این سهام می­تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر این موضوع می‌تواند تعمیق و رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه را به همراه داشته باشد که با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده است.که این امر به شدت محرک بازار سرمایه و رشد شاخص خواهد بود.

با این تفاسیر این­گونه به نظر می­رسد که بازار سرمایه همچنان با رونق خواهد بود و ورود علمی و سنجیده می­تواند محل امنی برای کسب درآمد و حفظ ارزش دارایی­ها در شرایط تحریم و تورم باشد.