تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 9 فروردین 99

13:17 - 1400/01/21
شاخص بورس تهران در معاملات اولین روز کاری هفته با ثبت رشد 11258 واحدی (معادل 2.16 درصد) به کانال 532 هزار واحدی نفوذ کرد. اشتیاق روزافزون حقیقی‌ها برای خرید، مهمترین عامل رشد قیمت‌ها در بازار سهام به شمار می‌آمد. امری که رفته رفته به بازگشت قیمت سهام کامودیتی محور از مدار منفی و سبزپوش شدن آنها نیز انجامید.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 9 فروردین 99

دنیای بورس: بازار سهام در روز جاری با غلبه محسوس تقاضا بر عرضه همراه بود. تشکیل صف خرید در 274 نماد از 321 نماد بورسی به خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه عطش خرید در بستر بورس تهران افزایش یافته است. اما شکل‌گیری چنین روندی با افزایش قدرت و تزریق معنادار نقدینگی توسط سهامداران خرد محقق شد. شروع معاملات روزانه با فشار عرضه بر سهام نمادهای کامودیتی محور و عرضه‌های آبشاری صف‌های خرید در نمادهای پرطرفدار، احتمال بازگشت روند و برقراری تعادل نسبی را می‌داد. عرضه‌های سنگین توسط سهامداران حقوقی به خصوص در صف‌های خرید با حضور پررنگ و معنادار سهامداران خرد در سمت تقاضا به شکل‌گیری مجدد صف‌های خرید منجر شد. آمار تغییر مالکیت سهام از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار نشان می‌دهد که علیرغم ثابت ماندن ارزش معاملات خرد نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، میزان مشارکت سهامداران خرد رشد 32 درصدی داشته است. بر این اساس ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز کاری جاری به رقم 3561 میلیارد تومان رسید که فاصله زیادی با ارزش 3512 میلیارد تومانی روز چهارشنبه ندارد اما همزمان با این اتفاق شاهد قدرتمندتر شدن صف‌های خرید و افزایش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی از 672 میلیارد تومان به 887 میلیارد تومان بودیم. یکی از دلایل بروز چنین پدیده‌ای، به جریان افتادن مجدد خریدهای اعتباری توسط سهامداران حقیقی است. عطش سودآوری روزافزون و سریع با تشکیل و تقویت صف‌های خرید روزانه موضوعی است که با اهرم اعتبار کارگزاری‌ها قدرت بالایی به سهامدار جز می‌دهد و می‌تواند به سرعت بازار سهام را به قله‌های قبلی خود برساند.

 

سبزپوشی تمام شاخص‌ها

با تعطیلی بازارهای جهانی و کاهش استرس ناشی از نوسان‌های قیمتی در سطح بین‌المللی، تمامی شاخص‌های بورس تهران در اولین روز کاری هفته مثبت شد. سبزپوش شدن شاخص تمام صنایع بورسی در حالی رقم خورد که فرصت‌های خرید در بسیاری از سهم‌های بازار با عدم عرضه صف‌های خرید محدود شد. به این ترتیب در ساعات پایانی شاهد داغ شدن جریان خرید و فروش در نمادهایی بودیم که ریسک ریزش قیمت‌های جهانی برای آنها زیاد است. به نظر می‌رسد فعالان بورسی در شرایط فعلی نقد بودن را بدترین گزینه می‌دانند و خرید سهام اصلاح کرده را با وجود نااطمینانی‌های بسیار، بهتر از سهامدار نبودن می‌دانند. قرارگیری صنایع فلزات اساسی و شیمیایی در صدر گروه‌هایی با بیشترین ارزش معاملات روزانه و بیشترین تعداد معاملات، علاوه بر تاکید بر موضوع فروشندگان حقوقی در این صنایع، به عطش خرید سهام اصلاح کرده توسط سرمایه‌گذاران حقیقی اشاره می‌کند.

باید به این نکته توجه داشت که تداوم تاثیرگذاری بیماری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی و کاهش معنادار سطح تقاضا در معاملات بین‌المللی با افزایش سطح موجودی انبارها و کاهش تولید می‌تواند به ریزش بیشتر قیمت این مواد منجر شود. همانطور که قیمت فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در روزهای گذشته سطوح بسیار پایینی را تجربه کردند. از سوی دیگر اما بازگشت چین به شرایط عادی و به جرکت در آمدن موتور اقتصاد این کشور می‌تواند امیدواری‌ها از بازگشت قیمت‌های جهانی را تقویت کند اما تداوم این امر در میان‌مدت، مستلزم خارج شدن اروپا و آمریکا از قرنطینه کرونایی‌ست.

 

سرایت جو مثبت

یکی از اتفاقات مهم بازار سهام در روزهای جاری، قفل شدن بسیاری از سهم‌ها در صف‌های خرید است. هرچقدر سهام موجود در بازار سهامداران حقوقی با پتانسیل عرضه کمتری داشته باشند، میل به عرضه‌ها به شدت کاهش می‌یابد و صرفا پر شدن حجم مبنا در ایده‌آل‌ترین حالت رخ خواهد داد. بنابراین سهامداران خرد بجز زمانی که احساس خطر کنند به هیچ وجه دست به عرضه‌های سنگین نخواهند زد و همین عامل موجب تقویت جو مثبت در بازار خواهد شد. از سوی دیگر عطش بالای خرید سهام در نمادهای گروه بانکی با وجود عرضه‌های سنگین حقوقی و تشکیل صف‌های خرید قدرتمند منجر به سرایت جو مثبت به دیگر نمادهای بورس تهران شد. رنج مثبت در نمادهای پتروپالایشی و زنجیره فولادی در پی کاهش عرضه صف‌های خرید در نمادهای پرطرفدار از نکات رویدادهای مهم امروز به شمار می‌آمد. سهامداران جز با چشم‌انداز تورمی از اقتصاد کشور در سال آینده اقدام به خرید سهام می‌کنند و این مساله بر تمام ریسک‌های فعلی سایه انداخته است. اما برخورد معامله‌گران با پدیده صف‌نشینی نشان داده است که در صورت تشدید عرضه‌ها و برچیده شدن صف‌های خرید، حقیقی‌ها نیز عرضه‌های خود را افزایش خواهند داد و با کاهش میزان خرید اعتباری، برای تداوم روند صعودی نیاز به تزریق مجدد نقدینگی خواهیم بود. در غیر این صورت حرکت‌های سریع قیمتی می‌تواند برگشت‌های سریعی را نیز به همراه داشته باشد.