دامنه قیمت مس در بازارها + نمودار | انتظارات چیست

13:01 - 1400/01/21
با بازشدن بازارهای کالایی جهان از بامداد امروز باید در انتظار تغییرات قیمت ها متاثر از ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازارها نیز بود.
دامنه قیمت مس در بازارها + نمودار | انتظارات چیست

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت مس بعد از نوسان نسبتا شدید قیمت‌ها در هفته‌های اخیر وارد یک فاز آرامش جدید شده است، اگرچه برخی از داده‌ها پتانسیل رشد نرخ را دربردارند ولی نمی‌توان به وضوح از دورنمای رشد قیمت‌ها سخن گفت. بازارهای جهانی مس در روزهای اخیر وارد یک فاز آرامش قیمتی شده است و شاید همین تداوم آرامش بتواند یک داده مثبت برای آینده کوتاه‌مدت این بازار به‌شمار رود تا شاید داده‌های جدید سیگنال‌های تازه‌ای را برای بازارها به‌همراه داشته باشند.

سال ۲۰۲۰ تاکنون دوره خوش‌یمنی برای بازار جهانی مس نبوده است. مس که سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۶ هزار و ۱۶۵ دلار در هر تن آغاز کرد، حتی به ۶ هزار و ۳۰۰ دلار هم در ۱۶ ژانویه رسید. از آن زمان با تکانه‌های اولیه ویروس کرونا که هم‌اکنون از آن به‌عنوان کووید۱۹ نام برده می‌شود، شاهد افت نرخ در این بازار بودیم تا جایی که کف قیمتی ۵ هزار و ۵۶۹ دلار بر هر تن در ۳۱ ژانویه نیز به ثبت رسید.

این روند کلی البته در فوریه تغییر فاز داشت و یک روند افزایشی جدید را آغاز کرد که اگرچه از شتاب رشد قیمت‌های بالایی برخوردار نیست ولی تاکنون این روند صعودی را پیموده است. بهای مس در آخرین روز معاملات در بورس فلزات لندن به ۵ هزار و ۷۳۵ دلار در هر تن برای معاملات نقدی دست پیدا کرد که رقم قابل‌اتکایی به‌شمار می‌رود.

همین نکته که بازار مس در دو هفته اخیر در یک روند صعودی نسبتا آرام و کم‌حاشیه نوسان کرده است خود یک سیگنال انتظاری برای ادامه نه‌چندان قدرتمند روند صعودی در این بازار خواهد بود. البته می‌توان گفت که بازار مس در روزهای اخیر در یک شرایط به نسبت باثبات نوسان کرده ولی جهت‌گیری اصلی آن در مسیر رشد قیمت‌ها بود.

این رفتار قیمتی می‌تواند امیدواری‌هایی را به تداوم رشد نرخ ایجاد کند ولی این سیگنال به تنهایی جوابگوی داده‌های اثرگذار بر قیمت‌ها نخواهد بود اما به‌عنوان یک سیگنال مثبت مورد بحث قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال بهای هر تن مس در ۱۲ فوریه ۵ هزار و ۷۴۵ دلار بر هر تن بود ولی در روز پایانی هفته قبل ۵ هزار و ۷۳۵ دلار بر هر تن به ثبت رسید که نشانه‌ای از رفتار پلکانی قیمت‌هاست ولی می‌توان به دورنمای نرخ در کوتاه‌مدت خوش‌بین بود. این قبیل نوسانات در ذات بازارهای مالی منطقی و پذیرفته است و نمی‌توان انتظار رشد سریع و مستمر قیمت‌ها را در این شرایط مطرح کنیم، اگرچه محرک‌های مختلفی از نوسان قیمت‌ها حمایت می‌کند.

در این بین بهای هر تن مس در معاملات نقدی بورس فلزات لندن در پایان هفته گذشته ۵ هزار و ۷۳۵ دلار در هر تن بود که یک رقم نسبتا متعادل در این بازار به‌شمار می‌رود. در همین زمان قیمت معاملات سلف سه‌ماهه مس در بورس فلزات لندن ۵هزار و ۷۵۲ دلار بر هر تن بود یعنی بهای هر تن مس سلف ۱۷ دلار بالاتر از قیمت‌های نقدی نرخ‌گذاری شدند.

این رخداد معاملاتی در ادبیات بازارها به کونتانگو مشهور است و سیگنالی برای احتمال رشد قیمت‌ها در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به‌شمار می‌رود اگرچه تداوم برتری قیمت‌های سلف سه‌ماهه بر نرخ‌های نقدی را باید برای محاسبات روزهای آینده در نظر گرفت. این نکته احتمال رشد بهای مس را در روزهای بعد و برای آینده کوتاه‌مدت تقویت می‌کند.وضعیت بازارهای مشابه با محوریت شاخص‌های کالایی در طول یک‌هفته اخیر به همراه رشد نرخ ارزیابی می‌شود که خود یک داده مثبت برای بازار مس خواهد بود.

به‌عنوان مثال شاخص کالایی CRB در هفته گذشته رشد ۷/ ۱ درصدی داشته و شاخص کالایی GSCI نیز با افزایش ۲ درصدی همراه بود که از تغییر فاز بازارهای کالایی و رشد قیمت‌ها با محوریت افزایش بهای نفت‌خام حکایت دارد.

از سوی دیگر شاخص قیمتی بورس فلزات لندن نیز در یک هفته اخیر با رشد ۳۱/ ۲ درصدی همراه بود که بازهم نشانه‌ مهمی از مسیر افزایشی در بازار فلزات پایه به‌شمار می‌رود. در برابر این داده‌ها شاهد هستیم که بهای مس در طول یک‌هفته گذشته در بورس فلزات لندن نزدیک به ۵/ ۱ درصد و در بورس‌های کالایی آمریکا ۹۳/ ۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

این موارد نشان می‌دهد که از یکسو جریان‌های قیمتی در بازارهای کالایی افزایشی است و یک محرک نرخ برای بازار مس به‌شمار رفته و از سوی دیگر نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن به‌عنوان مهم‌ترین بازار و برجسته‌ترین جایگاه برای کشف نرخ، هنوز یک گام از بازارهای مشابه عقب است؛ بنابراین پتانسیل رشد قیمت‌ها از مسیر اثر متقابل بازارهای مختلف بر یکدیگر در بازار مس امکان خودنمایی دارد.

 

نکته دیگر را می‌توان در نوسان موجودی انبارهای مس در جهان جست‌وجو کرد آن‌هم در شرایطی که کاهش موجودی انبارها به‌صورت سنتی سیگنالی مبنی بر برتری تقاضا بر عرضه‌ها در یک بازه زمانی خاص به‌شمار می‌رود. در دو بازار لندن و نیویورک و برای موجودی انبارهای آنها در اقصی‌نقاط جهان شاهد افت موجودی انبارها از اواخر ماه ژانویه تاکنون هستیم.

البته کاهش موجودی انبارها در بورس نیویورک شدیدتر از بازار لندن یا همان LME است و نشانه‌ای از برتری بیشتر تقاضا در بازار آمریکا خواهد بود. در هر حال در انبارهای هر دو بازار شاهد افت موجودی هستیم و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار تحریک بازار از سمت تقاضا را در نظر گرفت.

این در حالی است که شتاب افت موجودی انبارها در بازار نیویورک کمتر از بازار لندن است یعنی با فرض عدم رشد قیمت‌ها در بازار آمریکا، هنوز بورس فلزات لندن به‌دلیل افت موجودی انبارها از امکان رشد نرخ برخوردار خواهد بود. البته در مورد بورس شانگهای شاید بهتر باشد که اظهارنظر قاطعی نداشته باشیم زیرا ورود ویروس کووید۱۹، یا همان کرونای مشهور، به شهر شانگهای مورد مخابره قرار گرفته است که لاجرم بر رخدادهای معاملاتی در بورس آتی شانگهای موسوم به SHFE اثرگذار بوده است.

در هر حال بخش مهمی از اقتصاد بازارها با همان معاملات و عرضه و تقاضا در بازار چین گویی به مرخصی رفته است و در این‌خصوص باید با نگاهی آمیخته به نگرانی به موضع نگریست.

در هر حال وزارت بهداشت چین مدعی شده است که اقدامات کنترلی ویروس کرونا درحال ثمردهی است اگرچه هنوز تعداد جان‌باختگان درحال افزایش است و تعداد مبتلایان نیز روبه‌فزونی است. این موارد چیزی بیش از بیم و امید در بازارهای جهانی به‌شمار نمی‌رود و حتی اگر بتوان داده‌های مثبت موجود را با برجستگی بالاتری مخابره کرد ولی بازهم تمامی این موارد برای کوتاه‌مدت موردتوجه قرار خواهد گرفت.

هنوز اطلاعات ما درخصوص این بیماری و همه‌گیری آن در سایر نقاط چین یا کشورهای دیگر محدود است و بازارهای جهانی و حتی رسانه‌ها از آینده این بیماری و میزان شیوع و تلفات آن در جهان اطلاع چندانی ندارند. تعداد قربانیان این ویروس در کشورهای دیگر درحال افزایش است و ترس از شیوع آن را در نقاطی که انتظار آن را نداریم را تقویت خواهد کرد.

همچنین رویترز عنوان کرده که تعداد مبتلایان گزارش‌شده در روز یکشنبه نسبت به روز شنبه روندی نزولی را نشان می‌دهد که خود یک خبر مثبت به‌شمار می‌رود. 

در این‌خصوص می‌توان عنوان کرد که بازار مس با دوگانه‌ای از این بیماری روبه‌روست که یکی احتمال تداوم و اثرگذاری بیشتری و دیگری آغاز کاهش نگرانی‌ها را گواهی می‌کند که در این‌خصوص نمی‌‌توان تصمیم‌گیری مشخصی داشت. در هر حال بخش مهمی از نگرانی‌ها با کاهش نرخ پوشش یافته است و می‌توان کاهش اثرگذاری آن را از این پس و برای کوتاه‌مدت در نظر گرفت مگر آن‌که خبرهای جدیدی ذهنیت‌های تازه‌ای را به همراه آورد.