برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 16 بهمن

12:55 - 1400/01/21
بورس تهران در هفته گذشته به سقف‌شکنی‌های خود ادامه داد و شاخص کل این بازار با رشد 4.4 درصدی، 445 هزار واحد را نیز پشت سر گذاشت. با این وجود روند یکدست بین نمادهای بازار کمتر مشاهده شد. در این گزارش 10 نمادی که تنها طی یک هفته رشد بیش از 20 درصدی را به ثبت رساندند مشاهده می‌کنید. همچنین نگاهی به نمادهای با بیش‌ترین افت هفتگی می‌اندازیم.
برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 16 بهمن

دنیای بورس: هفته‌ای که گذشت بیش از همه با تمرکز بر نمادهایی که «جاماندگان بازار» خوانده می‌شوند ادامه یافت. به این ترتیب بود که نمادهای بانکی همچون «وتجارت» و  «وبصادر» در میان پرمعامله‌ترین نمادها قرار گرفتند و رشدهای محسوسی را به ثبت رساندند. همین مساله در رابطه با نمادهایی همچون «ذوب» نیز مطرح می‌شود. در آخرین روز معاملاتی هفته تمرکز بر نمادهای پالایشی نیز بیشتر شد و تمامی این نمادها به محدوده صف خرید رسیدند.

جاماندگان؛ برندگان هفته آخر؟

عمده بهانه‌ای که در رابطه با تقاضای این نمادها مطرح می‌شود، نه پیشرفت عملیات، بلکه عدم بازدهی متناسب با کلیت بازار است. نکته آن‌جاست که این جاماندگی بیشتر در رابطه با نمادهای بزرگی مطرح می‌شود که فروشنده‌های بزرگ و فعالی دارد و لذا برای حرکت قیمتی سهم به حجم عظیمی از نقدینگی نیاز است.

به عنوان مثال نماد «وتجارت» که در هفته گذشته رشد 24.5 درصدی را به ثبت رسانده بیشترین ارزش معاملات هفتگی را نیز در دست گرفت. ارزش معاملات این نماد در هفته گذشته به 739 میلیارد تومان رسید و این بدان معناست که متوسط روزانه ارزش معاملات این نماد در هفته منتهی به 16 بهمن در حدود 150 میلیارد تومان بوده است. همچنین خالص خرید بازیگران حقیقی در این نماد در حدود 166 میلیارد تومان بوده و این آمار نشان می‌دهد برای ادامه حرکت این دسته از نمادها چه میزان قدرت نقدینگی لازم است.

در رابطه با نمادهای پالایشگاهی ممکن است شرایط کمی پیچیده‌تر نیز باشد. چرا که به هر صورت عملیات این بنگاه‌ها با متغیرهایی سر و کار دارد که تا حدود زیادی قابل رصد است و این متغیرها همچنان نشانه‌های دل‌انگیزی از صورت‌های مالی آینده به دست نمی‌دهند (گر چه احتمالا سودآوری این بنگاه‌ها نسبت به فصل پاییز بهبود خواهد یافت). از این منظر معاملات این دسته از نمادها در هفته آتی جالب‌توجه خواهد بود.

در رابطه با صدر نشین جدول زیر نیز باید گفت که حذف شکر از دسته اول اقلام ضروری انتظار برای افزایش نرخ مصوب شکر را به وجود آورد و این مساله تمامی نمادهای این گروه را بر مدار رشد محسوس قرار داد. در این میان «قهکمت» به دلیل حجم کم معاملات مشمول فرآیند رفع گره شد و در جلسه سه‌شنبه رشد قیمت 22 درصدی را به ثبت رساند.

برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 16 بهمن 11

«وآوا»؛ بازنده پرحاشیه این هفته بازار سهام

در میان نمادهایی که بیشترین افت هفتگی را به ثبت رساندند صدرنشین این جدول جای صحبت زیادی دارد. نمادی که نه‌تنها از سوی تحلیلگران، بلکه از سوی مدیران شرکت مشخصا دارای حباب خوانده شد ولی این مساله نتوانست روند قیمتی سهم را به هم بزند. با این حال عرضه اولیه جدید ورق معاملات این نماد را برگرداند و این نماد را به صف فروش ممتد کشاند. ریزش 20 درصدی قیمت تنها قسمتی از تراژدی است که سهامداران «وآوا» تجربه می‌کنند. واکنش‌های بازیگران این سهم در فضای مجازی و انکار واقعیت‌های بازار قسمت بزرگ‌تری از این داستان را آشکار می‌سازد.

برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 16 بهمن 2