تشدید التهاب بازارها با بیم و امید «کرونا» | بورس تهران در انتظار رفع اثر ویروس

12:55 - 1400/01/21
طی هفته‌های اخیر شیوع ویروس کرونا در چین و کشیده شدن آن به دیگر کشورها اثر قابل توجهی بر بازارهای مالی داشته است. بازارهای کالایی نیز از این موضوع اثر محسوسی پذیرفتند و افت قیمت هر بشکه نفت آمریکا به کمتر از 50 دلار یا افت هر تن مس در معاملات آتی بورس فلزات لندن تا نزدیک 5500 دلار بر هر تن از جمله اثرات منفی این ویروس بوده است. با این حال مطابق با انتظارات شدت نوسان قیمتی با هرگونه اخبار از درمان یا افزایش شعاع اثرگذاری کرونا طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. بورس تهران اثرپذیری قابل توجهی از بازار کالایی جهانی دارد و بر این اساس سرنوشت نوسان شدید قیمتی کالاها اهمیت ویژه‌ای برای فعالان بازار سهام کشور دارد.
تشدید التهاب بازارها با بیم و امید «کرونا» | بورس تهران در انتظار رفع اثر ویروس

دنیای بورس: بررسی‌های « دنیای بورس » نشان می‌دهد که شدت التهاب قیمتی کالاها طی روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در این خصوص شدت نوسان قیمتی روزانه مس در بازار جهانی به دو درصد و بیش از این عدد رسیده است. این در حالی است که در بازه 6 ماه قبل از آن میزان نوسان قیمتی مس در بازار جهانی به طور متوسط حدود 1.3 درصد بوده است. امروز و تا این ساعت نیز قیمت مس حدود 100 دلار نوسان روزانه را به ثبت رسانده است و بعید نیست که پس از بازگشایی بازار آمریکا شدت نوسان مس تشدید شود. دکتر مس به عنوان شاخصی برای سلامت اقتصادی جهانی نیز شمرده می‌شود.  

با گسترش اثر شیوع ویروس کرونا سهام کالایی در بورس تهران نیز با فشار فروش مواجه شدند و نتوانستند همگام با دیگر نمادهای بازار مسیر صعودی را در پیش بگیرند. در نتیجه در فضای کنونی اخبار از بهبود حال بازار جهانی می‌تواند به یاری سهام کالایی بورس تهران آید. روز گذشته اخباری از نتیجه مثبت کار دو تیم تحقیقاتی در چین و انگلستان منتشر شد که امید به یافتن راه درمان زودتر از انتظار مبتلایان به کرونا را به وجود آورد. همین موضوع باعث شد که قیمت مس امروز به بیش از 5800 دلار در هر تن برسد اما در ادامه از این سطح عقب‌نشینی اندکی را داشت.

از طرفی اخباری از کاهش تعرفه واردات کالاهای آمریکایی به چین شنیده شد که این موضوع نیز در حمایت از قیمت کالاها و دکتر مس موثر بود. کاهش تعرفه‌ها از سوی چین نه‌تنها نشانه‌ای از عزم چین برای پایبندی به فاز اول توافق تجاری است، به علاوه نقش تسهیل‌کننده برای مذاکرات دورهای بعدی را دارد؛ کما این که وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به این اتفاق واکنش مثبت نشان داده و احتمال کاهش تعرفه‌ها در آینده را رد نکرده است. در این شرایط یک عامل سیاسی (جنگ و صلح تجاری) و شیوع یا درمان ویروس نبض نوسان بازار جهانی را به دست گرفته است.

تشدید التهاب بازارها با بیم و امید «کرونا» | بورس تهران در انتظار رفع اثر ویروس8

در این شرایط احتمال تشدید نوسان قیمتی کالاها و مس طی معاملات امروز و فردا و قبل از تعطیلات پایان هفته برای فعالان بورس تهران نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. باید توجه داشت که حدود نیمی از بورس تهران اثر مستقیم از وضعیت بازار کالایی خواهد پذیرفت.

تا ساعت 17:30 پنجشنبه هر تن مس حدود 5750 دلار، هر بشکه نفت خام برنت با افت بیش از یک درصدی 54.6 دلار معامله می‌شد. شدت نوسان نفت نیز در روزهای اخیر به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است و در معاملات امروز نیز تاکنون نفت نوسان دو درصدی را تجربه کرده است. کاهش ۲۰ درصدی تقاضای نفت از سوی چین بیشترین فشار را بر این کامودیتی وارد کرده است. در کنار سایر اخبار بازاری بیم از شیوع کرونا یا امید به یافتن راه درمان و واکسن این ویرورس نقش مهمی را در تشدید نوسان بازارها بازی کرده است.