آیا ارزش تازه واردان بورسی چند برابر میشود؟

سهام از همه جلو افتاد | سهم بازارها از بازدهی

12:55 - 1400/01/21
پس از رکوردشکنی های متوالی در بازار سهام و ادامه عرضه اولیه ها، حالا اما بورس تهران، در میان بازارهای رقیب، پیشتاز همه است. بررسی همه بازارها را در این مطلب بخوانید.
سهام از همه جلو افتاد | سهم بازارها از بازدهی

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته با رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به ۱۵۰ درصد رسید و نماگر اصلی آن طی این مدت ۵/ ۲ برابر شد. ادامه هجوم پرقدرت نقدینگی در کنار بهبود نسبی بازار جهانی پیشتازی سهام در مقایسه با سایر بازارها را رقم زد.

در همین حال، آخرین جلسه معاملاتی بازار سهام با یک عرضه اولیه دیگر همراه شد. به این ترتیب، رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان بار دیگر شکسته شد و شاهد حضور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای خرید این سهم تازه‌وارد بودیم.

 

شاخص بورس 5/ 2 برابر شد

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۵ هزار و ۶۹۵ واحدی همراه شد و به نزدیکی مرز کانال ۴۴۶ هزار واحد رسید. این رشد که تحت تاثیر نقدینگی پرقدرت در حال ورود به بازار سهام و عواملی دیگر مانند بهبود نسبی قیمت کالاها در بازارهای جهانی بود، موجب شد تا دماسنج اصلی بازار از ابتدای سال تقریبا ۵/ ۲ برابر شود و در نتیجه بازدهی بورس تهران طی این مدت به حدود ۱۵۰ درصد برسد. این در حالی است که اغلب بازارهای موازی طی این مدت یا رشدی نداشتند یا بازدهی اندکی برای سرمایه‌گذارانشان به وجود آورده‌اند.

نکته جالب توجه در معاملات دیروز بازار سهام، مشارکت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه «کلر» بود. در این عرضه اولیه دوباره شاهد شکسته شدن رکورد تعداد مشارکت کنندگان بودیم.

روز گذشته شاهد ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران بودیم. به این ترتیب متوسط ارزش روزانه معاملات خرد در هفته جاری به رقم بی‌سابقه ۳ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع مختلفی که در معاملات دیروز حاضر بودند، خودروسازان با بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان معامله، در صدر فهرست صنایع بورسی با بیشترین ارزش معاملات روزانه سهام بودند.

جایگاه دوم این فهرست هم دوباره به بانک‌ها اختصاص یافت تا با بروز ریسک‌های ناشی از پدیده کرونا در بازار جهانی، این دو صنعت پیشران‌های بازار سهام باشند. این دو صنعت به واسطه حدود ۱۰۶۰ میلیارد تومان تقاضا بر مدار صعودی قرار گرفتند. به‌طوری که متوسط قیمت‌ها در صنعت ساخت خودرو و قطعات حدود ۹/ ۱ درصد و در گروه بانک‌ها نیز ۶/ ۳ درصد افزایش یافت. رشد شاخص گروه بانکی در پی مازاد تقاضا در سقف قیمتی روزانه (صف خرید) برای هفت نماد از ۱۰ نماد معامله شده این صنعت در بورس تهران رقم خورد.

در جریان معاملات دیروز شاخص کل بورس تهران ۳/ ۱ درصد رشد کرد. در همین حال نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد کمتر از ۱/ ۱ درصد به ارتفاع خود افزود. شتاب بیشتر دماسنج اصلی بازار در حالی بود که صدر فهرست نمادها با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل بورس تهران به تسخیر «وبملت» و «اخابر» درآمده بود.

البته در روز گذشته اغلب نمادهای دو گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی هم با رشد ارزش بازار همراه شدند به‌طوری که شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی ۸/ ۳ درصد و نماگر گروه شیمیایی هم ۳/ ۱ درصد رشد کرد. این در حالی بود که متوسط قیمت‌ها در دو صنعت فلزات اساسی و کانه‌های فلزی بسیار کم‌نوسان بود. طی روز گذشته در گروه فرآورده‌های نفتی که هشت نماد بورسی دارد شاهد ایجاد صف‌های خرید سنگین برای پنج نماد بودیم.

 

برگشت قیمت‌ها در بازار جهانی

ویروس کرونا تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۲۴ هزار نفر را در ۲۵ کشور دنیا آلوده کرده است. در این بین ۴۹۲ نفر هم قربانی این ویروس شده‌اند. شیوع کرونای ووهان موجب شد تا نگرانی‌ها برای افت تولیدات چین و کل دنیا افزایش یابد. افزایش نگرانی‌ها از ایجاد رکود موجب شد تا طی این مدت شاهد افت شدید قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی باشیم. به‌طوری که مس به‌عنوان دماسنج تولیدات صنعتی جهان در کمتر از سه هفته نزدیک به ۱۲ درصد افت قیمتی داشت. در همین مدت نفت برنت هم با افت ۲۲ درصدی قیمت مواجه شد و این بازار هم به اصطلاح خرسی (bearish) شد.

اما دیروز خبرگزاری رویترز خبر از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر یافتن درمانی برای افراد آلوده به ویروس کرونا توسط یکی از دانشگاه‌های چین، همزمان با پیشرفت دانشمندان انگلیسی برای ساخت واکسن این ویروس داد.

این اخبار در حالی که هنوز توسط مقامات رسمی تایید نشده باعث شد مس حدود ۲ درصد و نفت برنت نیز بیش از ۸/ ۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کنند. این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که طی هفته جاری اغلب نمادهای کامودیتی‌محور بورس تهران، نسبت به بزرگان غیرکالایی بازار نقش کمتری در رشد شاخص کل داشتند. در همین راستا به نظر می‌رسد در صورت تایید کشف درمان این بیماری جدید، از روز شنبه می‌توانیم شاهد قوت گرفتن دوباره معاملات صنایع کالامحور بورس تهران و اثرگذاری بالای آنها بر دماسنج اصلی بازار باشیم.

 

رکوردشکنی‌های پی‌درپی عرضه‌های اولیه

روز گذشته شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت کلر پارس در بازار دوم فرابورس بودیم. در این عرضه اولیه بار دیگر رکورد تعداد مشارکت‌کنندگان شکسته شد. در عرضه اولیه «کلر» بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کد معاملاتی شرکت کردند تا شاهد مشارکت ۶/ ۱ درصد از جمعیت ایران در این عرضه اولیه باشیم.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی ۳۹ سهم، معادل ۱۱۵ هزار تومان نقدینگی، اختصاص یافت. هفته گذشته شاهد یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس ایران بودیم. «فروی» در پنج جلسه معاملاتی اخیر با صف‌های خرید بسیار سنگینی همراه بوده است به‌طوری که ارزش این صف‌ها در روز شنبه از کل ارزش بازار این نماد بیشتر شد.

باید دید آیا این نماد هم راه «وآوا» را خواهد رفت یا نه. سرمایه‌گذاری آوا نوین در اولین روز آبان‌ماه در فرابورس ایران برای اولین بار عرضه شد. این نماد که در روز عرضه اولیه به قیمت ۲۱۶ تومان به ازای هر سهم به بورس‌بازان تخصیص یافته بود تا آخرین جلسه معاملاتی هفته قبل از ۱۵۰۰ تومان هم فراتر رفت.

نکته جالب توجه در این بین این بود که مسوولان شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین طی این مدت بارها تاکید کردند که قیمت سهام شرکتشان بسیار بیشتر از خالص ارزش دارایی‌های آن (NAV) شده است. البته این نماد از ابتدای هفته جاری وارد مسیر اصلاح قیمت شد و طی پنج جلسه معاملاتی گذشته ۴/ ۱۷ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد.

حال باید منتظر بود و دید که آیا «فروی» و «کلر» هم این مسیر را ادامه می‌دهند و در مدت کوتاهی ارزش بازارشان به‌صورت حبابی چند برابر می‌شود یا نه.

 

روند نزولی اونس متوقف شد | طلا دچار ویروس سردرگمی

به گزارش دنیای اقتصاد، طلا بعد از دو روز متوالی که افت ارزش قابل‌توجهی داشت، روز چهارشنبه با شیبی ملایم افزایش ارزش را تجربه کرد. طلا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مجموعا بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که در روز دوشنبه با قیمت ۱۵۷۸ دلار کار خود را آغاز کرده بود در پایان روز سه‌شنبه برای لحظاتی تا قیمت ۱۵۴۹ دلاری پایین آمد. به عبارت دیگر این فلز گرانبها طی دو روز تقریبا ۲۹ دلار از ارزش خود را از دست داد.

یکی از عوامل مهم اقدامات انبساطی مقامات پولی چین بود. چین با تزریق نقدینگی و کاهش برخی از نرخ‌های بهره خود، سعی در جبران عواقب احتمالی شیوع ویروس مرگبار کرونا بر اقتصاد این کشور داشت.

در روز چهارشنبه طلا با افزایش ۱۴/ ۰ درصدی به قیمت ۱۵۵۴ دلار بازگشت.‌ شیوع ویروس کرونا باعث به‌وجود آمدن نااطمینانی‌های زیادی برای اقتصاد جهانی شده است که در صورت تداوم شیوع آن احتمالا روندی جدی‌تر به خود بگیرند. اختلال در روند اقتصاد چین، متوقف شدن برخی از پروازهای آمریکا به هنگ‌کنگ و تاخیر احتمالی در شروع تجارت بین آمریکا و چین بر اساس فاز اول توافق تجاری، از جمله این نااطمینانی‌ها هستند.

جان شارما اقتصاددان در بانک ملی استرالیا در مورد بازار اونس جهانی، در روز چهارشنبه گفت: ما شاهد افزایش تقاضا برای طلا هستیم، به این دلیل که سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه‌های خود به سوی پناهگاه‌های امن دارایی از ترس سرعت شیوع ویروس کرونا و همچنین نگرانی‌های مرتبط با رشد اقتصادی هستند. او همچنین در مورد رابطه مستقیم شیوع این ویروس و تقاضا برای طلا عنوان کرد: ما همچنان شاهد مرگ و میر و مشکلات قرنطینه هستیم و تا زمانی که این ویروس به تلفات انسانی اضافه کند، تقاضا برای طلا افزایش خواهد یافت.

نااطمینانی‌ها همچنان پیرامون این ویروس در حال افزایش است و این ویروس تاکنون بیش از ۴۹۰ نفر را در چین کشته است.

از سوی دیگر به دلیل اولین مرگ ناشی از کرونا در هنگ کنگ، دو ایرلاین آمریکایی پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده‌اند و در طرف دیگر ۱۰ مورد مبتلا به این بیماری نیز در کشتی تجاری ژاپنی قرنطینه شده‌اند.

از سوی دیگر شیوع این بیماری تاثیراتی نیز بر روابط اقتصادی دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا یعنی چین و آمریکا خواهد داشت. مشاور اقتصادی کاخ سفید در این مورد هشدار داد که احتمالا شیوع این بیماری صادرات ایالات متحده به چین را که طبق قرارداد فاز اول تجاری قرار بود در این ماه اتفاق بیفتد به تاخیر خواهد انداخت.

بعد از بیش از یک سال از آغاز جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن، اکنون عاملی به غیر از منازعات طرفین باعث اختلال در تجارت دو کشور شده است.

طلا در هفته‌های گذشته بارها مرز قیمتی ۱۵۹۰ دلاری را آزمایش کرده است، ولی هر دفعه به مقدار قابل ملاحظه‌ای به کانال‌های پایین‌تر برگشته است. تحلیلگران بازار طلا معتقدند اگر شرایط در ووهان-شهری که ویروس کرونا از آنجا شیوع پیدا کرد- بسیار بغرنج شود و دامنه این ویروس گسترش پیدا کند، زمینه لازم برای عبور قیمت طلا از مرز ۱۶۰۰ دلاری فراهم خواهد شد.

در اوایل هفته جاری طلا توانست مرز ۱۵۹۰ دلاری را پشت سر بگذارد و به قیمت ۱۵۹۱ دلاری برسد. اما پس از آن اقدامات چین برای بهبود علائم اقتصادی این کشور سبب شد تا قیمت طلا با کاهش ارزش چشمگیری مواجه شود. جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در OANDA درباره وضعیت فلز زرد گفت: اگر از سوی دیگر اطمینان در بازار افزایش پیدا کند و سخت‌ترین شرایط پشت سر گذاشته شده باشد، ما شاهد فشار بر قیمت طلا خواهیم بود؛ فشاری که می‌تواند قیمت طلا را به زیر مرز ۱۵۵۰ دلار هدایت کند.

 

 

 تغییر مسیر قیمت شاخص ارزی | پیش‌بینی سکه‌بازان درست درآمد

به گزارش دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، دلار کاهشی شد تا پیش‌بینی بخش بیشتری از معامله‌گران بازار سکه محقق شود؛ روز سه‌شنبه، زمانی که قیمت سکه در واکنش به افزایش قیمت دلار، راه کاهشی را در پیش گرفت، بخشی از معامله‌گران بازار فلز گرانبهای داخلی عنوان کردند که رشد اسکناس آمریکایی پایدار نخواهد بود و قیمت آن کاهشی خواهد شد. درست یک روز بعد، در بازار دلار، این ارز ۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار و ۵۹۵ تومان رسید.

هم‌جهت با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز به کاهش خود ادامه داد و با ۳۰ هزار تومان کاهش به بهای ۴ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان رسید.  در این میان، طلای جهانی همچنان به‌عنوان یک متغیر کاهشی در بازار سکه نقش ایفا می‌کرد، چرا که دیروز تا ساعت ۳ بعدازظهر در بازارهای جهانی، طلا رو به سوی نرخ‌های پایین‌تر داشت و تا محدوده هزار و ۵۵۰ دلاری نیز پایین رفته بود. در همین مقطع زمانی در روز سه‌شنبه، طلای جهانی در نزدیکی محدوده هزار و ۵۷۰ دلاری مورد معامله قرار می‌گرفت. 

در مجموع می‌توان گفت سکه در روز چهارشنبه از دو سو تحت فشار کاهشی قرار داشت و تحت تاثیر همین موضوع از سطح ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی پایین رفت. آنچه در این میان جالب توجه بود، پیش‌بینی صحیح برخی از سکه‌بازان در مورد رفتار دلار بود. آنها به درستی افزایش روز سه‌شنبه دلار را جدی نگرفتند و توانستند با فروش در نزدیکی مرز ۵ میلیونی سود خوبی را نصیب خود کنند.

آنها در حالی این استراتژی را در پیش گرفتند که تنها دو گام با کانال ۵ میلیونی فاصله داشتند و عقبگرد از وسوسه عبور سکه از این مرز بسیار دشوار بود. با این حال، به نظر می‌رسد،‌ بیشتر معامله‌گران بازار سکه تصمیم درستی را در آن مقطع حساس گرفتند و هم اکنون در انتظار یافتن نقطه کف مناسب برای خرید هستند. 

در این میان، گروه دیگری از فعالان باور داشتند،‌ آنچه زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد، اعلام اخباری مانند عدم فعال شدن مکانیزم ماشه در برجام بود. از نظر آنها چنین خبرهایی این سیگنال را به معامله‌گران بازار مخابره می‌کرد که قرار نیست وضع از این بدتر شود و همین مساله هم باعث شد بخشی از معامله‌گران در خریدهای خود احتیاط کنند. 

در مقابل عده‌ای از بازیگران بازار ارز باور داشتند،‌ تغییرات قیمتی دلار در روزهای اخیر بیشتر از آنکه نشان‌دهنده گرایش قیمتی به افزایش یا کاهش خاصی باشد،‌ نمایانگر تمایل نوسان‌گیران برای سودگیری در دامنه‌های محدود بود. از نظر آنها، نوسان‌گیران به نظر نمی‌رسد به دنبال ایجاد یک جو افزایشی یا کاهشی قوی در بازار باشند و بیشتر سعی می‌کنند از بالا و پایین رفتن محدود قیمت‌ها کسب سود کنند. به باور آنها، افت روز چهارشنبه نیز بیشتر یک کاهش کوتاه‌مدت برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر بود.

این دسته خصوصا به روند انتهای روز چهارشنبه اشاره می‌کنند. به گفته آنها، پس از ساعت ۳ بعدازظهر به تدریج خریدها در بازار ارز بالاتر رفت و حتی در نزدیکی ساعت ۵ بعدازظهر دیگر ارزی زیر محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان قابل خرید نبود و قیمت در میان معامله‌گران بازار آزاد به بالای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان رفته بود. البته در همان ساعات نیز عنوان می‌شد که برخی از صرافی‌ها ارز مداخله‌ای را با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رساندند. ولی آن ارز معمولا به افرادی تعلق می‌گیرد که در سال جاری بیش از ۲ هزار یورو نخریده باشند. 

در چنین شرایطی، روند قیمتی روز پنج‌شنبه می‌تواند از اهمیت بیشتری برخودار باشد؛ آیا یک بار دیگر سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت خواهند کرد یا هم‌جهت با هم در راه صعودی قرار خواهند گرفت. در این میان، عده‌ای از فعالان نیز باور دارند نباید روند ساعات انتهایی بازار را جدی گرفت. به باور آنها، در ساعات انتهایی روز دست نوسان‌گیران برای ایجاد جوسازی در بازار بازتر است و هدف آنها این است که روند شروع بازار در روز بعد را با رفتار هیجانی خود تحت تاثیر قرار دهند.

 

قیمت‌های بورس کالا با رشد روبه‌رو شد | تشدید التهاب در بازار فولاد

شتاب رشد قیمت‌ها در بازار فولاد برای روز گذشته افزایش جدی یافت و یک روز کم‌‌سابقه را رقم زد تا بازار فولاد مسیر افزایشی خود را با سرعت بالاتری در پیش بگیرد. هجوم تقاضا در بازار داخلی برای خرید حداکثری با تحرک بالای نقدینگی، افزایش تقاضای سنتی پایان سال، رشد قیمت‌ها در بورس کالا و همچنین خوش‌بینی‌های بی‌حد و حصر در بازار داخلی و ترس از رشد بیشتر قیمت‌ها نیز از جمله مواردی است که به تداوم رشد نرخ در بازار داخلی فولاد منتهی شده است.

ذات رشد نرخ در یک بازار خاص فولادی به این معناست که دیر یا زود سایر بازارهای مشابه نیز از این روند کلی تبعیت کرده و تاکنون که به فراگیری آن انجامیده است. هیجان خرید در اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفند هر سال یک عرف سنتی در بازار فولاد به شمار می‌رود ولی امسال هجوم نقدینگی موجب شده تا شاهد شتاب کم‌سابقه‌ای در این بازار باشیم.

عدم رشد جدی و هم‌سنگ بهای ارز آزاد با قیمت مصنوعات فولادی با محوریت میلگرد در کنار تمایل به افت نرخ در بازارهای جهانی این روند افزایشی را با اما و اگر روبه‌رو می‌سازد ولی چیزی که در بازار خودنمایی می‌کند هیجان خرید، جولان نقدینگی و رشد شتابان قیمت‌هاست ولی صعود نرخ با چشمانی نیمه باز. وقتی جریان عمومی قیمت‌ها مسیر افزایشی مستمر و شتابان را در پیش گرفته است ادامه این صعود (نگران‌کننده) چندان بعید نیست اما دورنمای آن نیز به وضوح قابل پیش‌بینی نخواهد بود. برای ابتدای زمستان قیمت‌های فعلی بعضا غیرقابل تصور بود ولی هم‌اکنون محقق شده است.

شمش فولاد که تا اواسط دی‌ماه اغلب کمتر از ۴ هزار و ۱۰۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت هم‌اکنون یک قدم تا ۵ هزار تومانی شدن فاصله دارد. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت ۴ هزار و ۹۰۹ تومانی شمش فولاد در بورس کالا برای روز چهارشنبه هفته جاری به ثبت رسیده است و در آمارهای معاملاتی نیز به آن اشاره شده است.

نکته جالب توجه آنکه این نرخ در مقایسه با عرضه پیشین شمش در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه و قیمت ۴ هزار و ۷۰۶ تومان، نزدیک به ۲۰۰ تومان رشد داشته است که عجیب به نظر می‌رسد و اگر نگوییم بی‌سابقه، اما کم‌سابقه است. رشد قیمت‌ها در بازار داخلی شاید مهم‌ترین محرک این رشد نرخ به شمار رود ولی ذات رشد بهای شمش فولادی در بورس کالا شاید اثرگذاری غیرقابل کتمانی بر بازار داخلی داشته باشد که تقریبا چنین چیزی را شاهد بودیم.

شاید تایید یا عدم تایید یک معامله بحث اصلی این گزارش نباشد اگرچه اهالی بازار همه به خوبی می‌دانند که اتفاقی افتاده و چه تاثیری برجا خواهد گذاشت. هجمه تقاضا در بورس کالا نیز یک واقعیت مشهود است و خروجی آن یعنی برتری جدی تقاضا بر عرضه‌ها نیز به رشد قیمت‌ها منتهی خواهد شد. جریان فعلی در بازار فولاد هجوم برای خرید است و تا زمانی که ورود سرمایه به بازار فولاد ادامه دارد این جریان افزایشی هم تداوم خواهد داشت ولی بازی قیمتی شمش در بورس کالا موجب شده تا برای رشد قیمت‌ها، دلیل‌تراشی جدیدی پیدا کنیم.

در فاصله ۸ تا ۱۳ بهمن‌ماه یک بار دیگر هم شاهد رشد نرخ جدی در بورس کالا بودیم و این بار گویا دومین پله رشد بهای شمش به ثبت رسید. این رفتار قیمتی را باید در شرایطی در نظر گرفت که بازارهای جهانی تمایل چندانی به رشد نرخ نداشته و البته دورنمای مبهمی را ترسیم کرده است آن‌هم در وضعیتی که نوسان شدیدی در قیمت آزاد ارز نیز دیده نمی‌شود.

این موارد یعنی میل به کاهش نرخ در بازارهای جهانی در کنار عدم رشد قیمت دلار در کنار تقاضای بالا در بورس و بازار تلاش برای خرید حداکثری شاید بتواند یک تعریف جامع و کامل از حباب باشد ولی گویا هنوز حباب قیمتی به اوج خود نرسیده است. ورود نقدینگی به بازار فولاد و خرید حداکثری و رشد موجودی انبارها را باید به موارد فوق افزود که احتمال تغییر فاز بازار را تقویت کرده ولی در مورد زمان این تغییر هنوز نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. ورود نقدینگی به خرید حداکثری و در نهایت اشباع بازار از خرید منتهی می‌شود و بازار تا جایی به سمت خرید حرکت خواهد کرد که دیگر قیمت‌ها به قدری افزایش یابد که خرید جدید نه‌تنها جذابیت خاصی نداشته بلکه اصلا توجیه نداشته باشد.

البته در این بازی قیمتی باید به نقش معاملات شمش در بورس کالا هم اشاره کرد. شمش ۴ هزار و ۹۰۰تومانی توجیه‌کننده میلگرد ۵ هزار و ۲۵۰ تا ۵ هزار و ۳۰۰ تومان بدون مالیات ارزش افزوده است. حال اگر مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل را به این موارد اضافه کنیم، میلگرد ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم قابل درک است. البته قیمت‌های فعلی در بازار آزاد اغلب بالاتر از این ارقام است ولی همین نرخ را به دلیل ویژگی‌های فنی نمی‌توان به‌عنوان یک کف قیمت بنیادین در بازار به شمار آورد.

تاکنون همه داده‌ها در مسیر افزایش نرخ توجیه‌کننده به شمار می‌رود ولی این توجیه‌ها تنها احتمال تداوم رشد قیمت‌ها را در بر دارد و برای ادامه حیات خود در مسیر افزایش نرخ به ورود بیشتر نقدینگی هم نیاز داریم. حال در شرایطی که واحدهای تولیدی از رشد قیمت‌ها به‌عنوان یک ابزار جذاب برای تامین نیازهای مالی خود در روزهای پایانی سال بهره‌ می‌برند فروش از سمت آنها هم توجیه‌پذیر بوده و هم جذاب است. این جذابیت اما به معنی حرکت از سرمایه از سمت معامله‌گران به سمت واحدهای تولیدی است آن‌هم در شرایطی که کارخانه‌های نوردی باید شمش را با قیمت بالاتر خریداری کنند.

ورود تقاضای جدید در روزهای پایانی سال غالبا از هفته سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا اوایل هفته سوم اسفندماه در بازار فولاد ادامه می‌یابد. امسال اما تقاضا زودتر از حد انتظار به بازار وارد شده و رشد قیمت‌هایی عجیب را به ثبت رسانده است. این در حالی است که تولید فولاد در کشور فراتر از نیاز داخلی است و اگر به هر دلیل ذهنیت بازار از رشد قیمت‌ها تغییر کرده یا با کاهش قیمت‌های جهانی شاهد افت جذابیت صادرات باشیم، اوضاع متفاوت خواهد بود.

ورود بازار به فاز اشباع خرید که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره کرده بودیم را هم باید در نظر گرفت و می‌تواند جریان‌های متفاوتی را در بازار پدید آورد. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در بازار فولاد برای معامله‌گران با سابقه چندان هم جذاب نیست زیرا مجبور خواهند شد برای حفظ ارزش دارایی، بیش از حالت طبیعی محموله‌های بزرگی را خریداری کرده و در انبارها نگهداری کنند.

این وضعیت به این معنی است که اگر با دارایی نسبتا ثابت، قیمت‌ها افزایش یابد، توان معاملاتی تجار تقلیل خواهد یافت، بنابراین راهی جز خرید و نگهداری کالا در پیش ندارند. از سوی دیگر رقابت‌ها برای خرید در بورس و بازار چندان هم جذاب نیست و با رشد هیجانی نرخ، عقب‌افتادن از بازار نگرانی ذهنی بزرگی را ایجاد می‌کند و راهی جز حفظ موجودی انبارها در پیش نخواهد داشت. این روند در نهایت به افزایش روزشمار موجودی انبارها منتهی می‌شود و همین موجودی انباری کالاها احتمال سقوط آزاد نرخ را تقویت خواهد کرد.

این‌که بازار فولاد از نوسان قیمت آزاد ارز سوخت‌گیری نکرده و همچنین قیمت‌های جهانی هم باد مخالفی در مسیر حرکت قیمت‌ها به شمار می‌رود خود یک دوگانگی گسترده را رقم خواهد زد. در هر حال در بازارهای صعودی صحبت از افت احتمالی قیمت‌ها گویی بی‌توجهی به ذهنیت اهالی بازار است و این موارد خریدار چندانی ندارد. البته بهتر است از یک منظر دیگر هم به بازار نگاه کنیم. خریدهای سلف در بورس کالا یا موجودی فعلی انبارها به احتمال قوی قرار است در سال آینده به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، مگر آن‌که خریدار آن در دو هفته آینده پیدا شود.

حال فرض کنیم که بازار دو هفته بعد به هر دلیل رشد نرخ نداشته باشد یا داده‌های جانبی و اثرگذار بر بازار تغییر کند، آن‌وقت اوضاع متفاوت خواهد شد. از همین امروز نیز اگر سیگنال‌هایی جدی از تغییر فاز بازار همچون کاهش قیمت ارز یا عدم رشد آن مخابره شده یا فعالیت‌های نظارتی در بازار افزایش یابد، وضعیت را باید متفاوت ارزیابی کرد.

این روزها با نگاهی به نوسان قیمت‌ها و به کمک موجودی انبارها می‌توان یک سود فرضی برای خود محاسبه کرد ولی افزایش سودآوری همین محموله‌ها تمایل به فروش را تقویت خواهد کرد. هم‌اکنون گویی بازار قیمت میلگرد کمتر از سطوح فعلی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی فتح این سقف قیمتی با توجه به نزدیکی به تعطیلات سال نو خود به معنی تغییر ذهنیت بازار است و می‌تواند محرکی برای عدم رشد قیمت‌ها باشد که در این شرایط جریان بازار را هم ممکن است تغییر دهد.

سهام از همه جلو افتاد | سهم بازارها از بازدهی1
قیمت برخی از محصولات فولادی

 

تمایل به خرید، قیمت سنگ‌آهن را تغییر داد

به گزارش پایگاه خبری فولاد ایران، این هفته تمایل به خرید سنگ‌آهن وارداتی در چین بهتر شده و متوسط قیمت با ۲۵/ ۳ دلار رشد نسبت به دوشنبه به ۰۵/ ۸۳ دلار در هر تن خشک سی اف آر رسیده است. قرارداد سوآپ ماه مارس نیز ۶/ ۲ دلار بالا رفته و ۸۰/ ۸۰دلار در هر تن خشک سی اف آر شده است. از طرفی با توجه به محدودیت‌های عرضه استرالیا و برزیل بعید به نظر می‌رسد قیمت سنگ‌آهن وارداتی افت جدی داشته باشد.

ظاهرا وابستگی خریداران به محموله‌های سنگ‌آهن بنادر بیشتر خواهد شد. از این رو قیمت سنگ‌آهن در بنادر بالاتر هم خواهد رفت.  همچنین کارخانه‌هایی که در چین تحت تاثیر اختلالات حمل و نقل قرار نگرفته‌اند، سعی دارند تولید فولاد را بالا نگه دارند و به حمایت‌های دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی امیدوارند.