وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات بورس چهارشنبه 11 دی 98

12:30 - 1400/01/21
شاخص بورس تهران در معاملات امروز با ثبت جهش 7087 واحد و شکست پرقدرت کانال 380 هزار واحدی به عدد 384 هزار و 99 واحد رسید. ارزش بازار (فقط بورس) نیز با این پرواز شاخص از مرز 1400 هزار میلیارد تومان عبور کرد. در این گزارش به برخی از نکات مهم معاملات امروز خواهیم پرداخت.
وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات بورس چهارشنبه 11 دی 98

جاماندگان پر سر و صدا

سهام گروه خودرویی و بانکی به عنوان صنایع پرمعامله بورسی بهره چندانی از حجم‌های بالای معامله خود در روزهای اخیر نبرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت‌های بزرگ بورسی به دنبال زنجیره رشد قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع مختلف روزانه شاهد رشدهای قیمتی معناداری هستند و به این ترتیب سهم‌های خودرویی (به طور خاص خودروسازان بزرگ) و بانکی‌ها را باید طیف جامانده از مسیر رشد قیمت‌ها نامید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جز برخی از سهام بانکی که دارای شناوری بالا، بازارگردان و کدهای حقوقی دست به نقد هستند، سهامداران حقوقی در نمادهای خودرویی و بانکی طی روزهای گذشته علاقمند به رشد قیمت هستند و در خرید و فروش‌های روزانه شاهد فلش‌های سبز آنها در سهامدارن بالای یک درصد هستیم اما عدم تمایل زیاد سرمایه‌گذاران حقیقی به این سهم‌ها به دلیل جذابیت سایر سهم‌ها در صنایع دیگر و القای حس عقب افتادن از مسیر پرشتاب جریان‌های پرقدرتی را در سهام مزبور ایجاد نمی‌کند.

اخبار پیرامونی در خصوص اخباری مبنی بر تعیین تکلیف سیاست‌گذار در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و کیفیت این موضوع در کنار موضوع پیچیده شده FATF قابلیت ایجاد تکانه‌های معنادار در سهام این شرکت‌ها را داراست.

خروج از دور سریع

طی هفته‌های گذشته سهام شرکت‌های دارویی و لاستیکی به طور خاص در کانون توجهات سرمایه‌گذاران بوده‌اند و رشدهای قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرده‌اند به نحوی که در ماه گذشته شاخص این صنایع در میان برترین صنایع بورسی به لحاظ رشد قرار گرفته بودند. اما رشدهای سریع قیمتی و رسیدن به اهداف بالا علیرغم ترغیب سرمایه‌های جریان محور، فشار فروش را نیز در سهم‌های این صنایع زیاد کرده‌است به نحوی که برآیند این دو رویکرد ایجاد تعادل نسبی در روند قیمت سهم‌های زیرمجموعه این صنایع در پی داشته‌است. یادآور می‌شود دست به دست شدن زیاد سهام در نمادهایی که رشدهای پرقدرتی را تجربه کرده‌اند اگر مشمول گذشت زمان طولانی و عدم شروع حرکت‌های رشدی شود می‌تواند یک عامل مهم در اصلاح قیمت‌ها بشمار بیاید. هرچند سهام شرکت‌های لاستیکی و دارویی به لحاظ عملکردی در ماه آذر کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشتند اما باید دید محدوده‌های قیمت فعلی توجیه کننده سناریوهای سودآوری شرکت‌های صنایع یاد شده هستند یا خیر.

موج حقیقی‌ها در صنایع جدید

بارها به موضوع روند تعیین کننده سرمایه‌های حقیقی در قیمت‌های روزانه اشاره شده است. امروز نیز همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شده بود، شاهد چرخش محسوس نقدینگی به سمت صنایع خاص در بورس تهران بودیم. ارزش معاملات در نمادهای گروه فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی به طور ویژه تغییر کرده‌است و این موضوع در خالص تغییر مالکیت صنایع از سهامدار حقوقی به حقیقی نیز مشهود است. در معاملات امروز بازار سهام، خالص تغییر مالکیت از سهامدار حقوقی به حقیقی 146 میلیارد تومان بود اما صنایع فلزات اساسی، مخابرات و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با تغییر مالکیت خالص حقوقی به حقیقی به ترتیب 44 میلیارد تومان، 28.8 میلیارد تومان و 24.8 میلیارد تومان بوده است که ورود پول‌های جدید به سهام شرکت‌های این صنایع را نشان می‌دهد. نکته جالب توجه در این خصوص بررسی این متغیر در بازه یک هفته اخیر است که نشان می‌دهد صنایع فرآورده‌های نفتی، سیمان، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات فلزی و فلزات اساسی به ترتیب با تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی 103، 93، 70، 62.5 و 43.6 میلیارد تومان صنایع پرمخاطب بورسی در هفته گذشته بوده‌اند. لازم به ذکر است که مجموع خالص هفتگی این متغیر رقم 700 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

جریان شناسی ورود پول

آمار هفتگی شرکت‌های بورسی در خصوص تغییر مالکیت می‌تواند سرنخ‌های خوبی از میل سرمایه‌گذاران خرد به سهم‌های برتر (حقوقی به حقیقی-ستون سمت راست) در این زمینه و از سوی دیگر میزان حمایت سهامدار حقوقی (حقیقی به حقوقی-ستون سمت چپ) در نقطه مقابل بدهد. در جدول زیر برترین نمادهای بازار سهام به لحاظ تغییر مالکیت هفتگی به همین منظور آورده شده‌است.

وضعیت بورس امروز | پنج ناگفته معاملات بورس چهارشنبه 11 دی 9816

بورس به استقبال بازارهای جهانی می‌رود؟

به گفته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، در هفته دوم سال نو میلادی (دوهفته دیگر) قرار است سران کشورهای آمریکا و چین به طور رسمی، فاز یک توافق تجاری را به امضا برسانند. از سوی دیگر شی جی پینگ رئیس جمهور چین، در اظهاراتی از تمرکز ویژه این کشور بر توسعه هرچه بیشتر زیرساخت‌ها در سال 2020 سخن گفته است و توافق تجاری و بازگشت آرامش به فضای مراودات تجاری را شتاب‌دهنده این هدف بزرگ برشمرده است. ترکیب این عوامل و نگاه سران دو کشور به فازهای بعدی این توافق تجاری می‌تواند محرک قدرتمندی برای قیمت مواد خام در جهان باشد. اما هرگونه خلل در این فرآیند می‌تواند بازار کامودیتی‌ها را در کما ببرد. از این حیث سال نو میلادی برای کالاهای پایه سال سرنوشت‌سازی خواهد بود. بورس تهران نیز به لحاظ ساختاری برای حفظ رشد قیمت‌ها برمدار عقلانیت و سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور شدیدا نیازمند چنین توافقی خواهد بود و در غیر این صورت ورود قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بورسی به محدوده حبابی اگرچه هنوز در دوردست است اما با تغییر رویکرد سرمایه‌گذاران و چرخش پرقدرت نقدینگی دور از ذهن نخواهد بود.