پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس شنبه (7 دی 98)

12:27 - 1400/01/21
هرچند معاملات چهارشنبه با افت شاخص کل همراه بود، اما به نظر می‌رسد همچنان موج خوش‌بینی در پیش بینی فعالان مشاهده می‌شود. کدام نیرو وضعیت امروز بورس را تعیین می‌کند؟
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس شنبه (7 دی 98)

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران توانست در پایان هفته گذشته با ایستادن در کانال 361 هزار واحدی بازدهی سه درصدی را در مجموعه هفته به ثبت برساند. این در حالی بود که در معاملات چهارشنبه شاید بتوان گفت اولین افت ملموس نماگر سهام در حدود 40 روز گذشته رقم خورد. با این وجود، سطح تقاضا همچنان بالا باقی ماند و نه تنها مانع از تشکیل صف فروش در اکثر قریب به اتفاق نمادها شد، بلکه صف‌های خریدی را نیز در بسیاری از نمادها ایجاد کرد.

 

پیش بینی بورس در هفته جاری

همچنان مهم‌ترین محرک بازار سهام در معاملات این روزها قدرت پول‌هاست به طوری که همه معادلات گذشته را تغییر داده و کمتر کسی حتی جرات صحبت از ریسک‌ها را دارد. بورس تهران که زمانی در میان عموم مردم مهجور بود و پول‌های بزرگ حقوقی‌ها تعیین‌کننده مسیر آن بودند، اکنون با اقبال گسترده سرمایه‌های خُرد شرایط تازه‌ای را سپری می‌کنند. گرچه اعتماد عمومی به بازار سهام را می‌توان به فال نیک گرفت، اما تعدد افراد ناآشنا به تحلیل ریسک هیجانات پرخطر را در بورس تهران افزایش داده است. روایت‌های متعددی در این باره وجود دارد که الگوهای معاملاتی سهامداران تازه‌وارد را صرفا بر اساس ادعای یک کانال یا یک شخص در یک گروه تلگرامی که شاید تخصصی هم در این حوزه ندارد تشکیل می‌دهد. یا بدتر از آن روند قیمت گذشته، دلیل خرید سهم بوده «سهمی که دیروز 10 درصد صعود کرد را خریدم، چون احساس کردم سهم خوبی است!»

در چنین شرایطی پیش‌بینی دقیق روند قیمت‌ها بسیار دشوار هست، چون هرگونه تغییر در انتظارات این افراد به عنوان سکانداران جدید بازار سهام می‌تواند روند قیمت‌ها را تغییر دهد. بر این اساس «دنیای بورس» در تحلیل‌های این روزهای خود علاوه بر بررسی احتمالاتی که بازار نسبت به آن‌ها بیشتر واکنش می‌دهد، به ریسک‌های نهفته در آنها نیز پرداخته است. برای جزئیات بیشتر، گزارش پیش بینی بورس در هفته دوم دی / رالی خودرویی‌ها ادامه‌دار است؟ حتما توصیه می‌شود.

در سوی دیگر، نتایج نظرسنجی از پیش بینی هفته جاری بورس نشان‌دهنده سهم بالای خوش‌بینی در میان نظرات مشارکت‌کنندگان است. به طوری که 70 درصد کارشناسان و 60 درصد معامله‌گران انتظار صعود شاخص را در معاملات این هفته دارند. با این حال، آنچه مسلم به نظر می‌رسد و طی هفته گذشته نیز دیده می‌شد تقابل جدی پول‌های تازه‌ای است که به دنبال کسب سودهای بیشتر سراسیمه در نقش خریدار ظاهر می‌شوند با افرادی که پس سودهای قابل تامل اخیر در حال شناسایی سود و پرهیز از گیر افتادن در دوره اصلاح هستند.  حال برنده چه کسی است؟ باید برای تایید پیش بینی وضعیت بورس و به ویژه ارزش معاملات آن با دقت بیشتری رصد شود.

برای جزئیات بیشتر نگاه کنید به: نظرسنجی بورس از نگاه کارشناسان و سهامداران

 

سه رویداد بیرونی اثرگذار بر بورس

در این شرایط به نظر می‌رسد هفته جاری روند سه رویداد از سوی فعالان تالار شیشه‌ای با دقت دنبال شود. یکی روند بازار ارز است که به نظر می‌رسد با وجود برخی تقاضاهایی که در ماه گذشته شکل گرفت، اکنون با توقف رشد مواجه شده است. علاوه بر سیگنال‌های مربوط به سیاست خارجی، نرخ دلار می‌تواند متاثر از تعیین تکلیف FATF باشد.

بنابراین، مساله دوم اخبار مربوط به FATF باشد. جایی که به نظر می‌رسد بر تعداد موافقان تصویب لوایح مربوط به آن در بخش‌های خارج از مجمع تشخیص مصلحت نظام افزوده شده است. اخبار حاکی از آن است که مجمع امروز جلسه‌ای در این خصوص خواهد داشت و باید منتظر نتیجه آن بود. برای جزئیات بیشتر گزارش نشست FATF مجمع تشخیص مصلحت را بخوانید.

مساله سوم اما، به موضوع داغ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برمی‌گردد که طبق صحبت‌های هفته گذشته، در این روزها برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد که می‌تواند بازار گمانه‌زنی‌های مربوط سهام مرتبط را داغ کند و محل جولان سفته‌بازان بیشتری شود. 

ریسک رالی بابانوئلی در بازار جهانی

در حالی وضعیت خوشی را در بازارهای جهانی از سهام گرفته تا کامودیتی‌ها مشاهده می‌کنیم که این اتفاق به روایت فعالان بازارها به «رالی بابانوئل» موسوم است. این امر سبب شده تا عمده قیمت‌ها در معاملات هفته گذشته صعودی طی شوند (کارنامه بازارهای طلا، نفت، مس، سرب، روی و آلومینیوم را اینجا+نمودار ببینید). همچنین، خوش‌بینی به توافق تجاری چین و آمریکا و امیدواری بیشتر به بهبود اقتصاد جهانی در سال 2020 موج مثبت بازار جهانی را حفظ کرده است.

با این وجود، برخی کارشناسان همواره نسبت به غیرقابل اتکا بودن روند قیمت‌های پایان سال و تعطیلات کریسمس هشدار می‌دهند. به عقیده آنها کاهش سطح فعالیت و ارزش معاملات در این ایام باعث می‌شود تا بعضا قیمت‌ها از سطوح طبیعی خود فاصله بگیرند. بنابراین، به عقیده این افراد نباید نسبت به ریسکی که در ادامه و با بازگشت معاملات به مدار عادی می‌تواند به وجود آید غافل بود. شاید همین امر در کنار کم‌نوسانی نرخ دلار در بازار تهران، مانعی در برابر اقبال جدی سهامداران بورس به نمادهای کالایی باشد که البته از نگاه تحلیلی و بنیادی در سطوح ارزنده‌تری قرار دارند.