روانشناسی بازار سهام

آیا سبد سهام خود را به خطر می اندازیم؟/ سازوکار یک برنامه موفق

برای همه ما اتفاق افتاده که در بازار سهام ضرر کنیم و با بهره گیری از این تجربه سعی کرده ایم خود را از خطر دور نگه داریم. اما به راستی چقدر رسیک پذیر بودیم و چقدر توانسته ایم در همان چارچوب، یک برنامه موفق برای گرفتن سود بیشتر داشته باشیم.

حتی معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه هم ممکن است زیان کنند. ولی آن‌ها با مدیریت سرمایه و محدود کردن زیان‌ها درنهایت سودده هستند. بازار سرمایه، بازاری است که باید خیلی سریع تصمیم بگیرید. پس لازم است آموزش‌های ضروری را برای ورود هرچه مطمئن‌تر از به این بازار هیجان انگیز فرابگیرید.

 مواردی که در ادامه بیان خواهد شد به شما کمک می‌کند تا معاملات موفقیت آمیز بیشتری را تجربه کنید.

* معامله در بازار سهام، مبادله بین خریدار و فروشنده است؛ رشد و سود در بازار از محل قسمتی از  بازار که کمبود اطلاعات دارند و پولشان را از طریق اشتباهات پر هزینه به راحتی از دست می دهند کسب می شود.

* اگر ازلحاظ عاطفی و روانی آماده معامله کردن در بازار نیستید بهتر است آن یک روز را به معامله کردن اختصاص ندهید، در غیر این صورت ممکن است بیشتر سرمایه خود از دست بدهید. این اتفاق قطعاً می افتد.

* در هر معامله حاضرید چقدر از سبد سهام خود را به خطر بیندازید؟ این سطح (حد ضرر) می‌تواند شامل چند درصد از سبد شما را تشکیل بدهد، باشد.این یعنی اگر شما آن مقدار را از دست دادید از بازار خارج می‌شوید و بیرون می‌مانید. این سطح بستگی به مدل معامله‌گری و تحمل ریسک شما دارد.

* قبل از اینکه وارد یک معامله شوید یک پیش‌نگری از آینده‌ای که ممکن است اتفاق بیافتد را در برنامه استراتژیک خود در نظر بگیرید.

* قبل از اینکه بازار فعالیت خود را آغاز کند، تحلیلی روزانه از معاملات قبلی که در دفتر ثبت اتفاقات روزانه سهام خود دارید، داشته باشید علاوه بر این نیز می‌توانید از اطلاعات قرار گرفته بر روی سایت کدال و روزنامه‌های اقتصادی و... تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید.

* بیشتر معامله گران به‌اشتباه اکثر تلاش خود را روی پیدا کردن سیگنال‌های خرید می‌گذارند ولی خیلی کم به این توجه می‌کنند که چه زمانی باید از بازار خارج شوند.بسیاری از معامله‌گران وقتی سهام‌شان در ضرر است، نمی‌خواهند که فروشنده باشند زیرا حاضر نیستند زیان را متحمل شوند.اگر زیان اشتباه معاملاتی خود را نپذیرید هیچ‌وقت یک معامله‌گر موفق نخواهید شد.البته نکته حائز اهمیت این است که حتی معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه هم ممکن است زیان کنند. ولی آن‌ها با مدیریت سرمایه و محدود کردن زیان‌ها درنهایت سودده هستند.قبل از ورود به معامله باید حد ضرر و سود هدف مشخص کنید.یعنی تعیین کنید اگر به چه حدی از زیان رسیدید از بازار خارج می‌شوید این یعنی بر ترس خود غلبه کنید و همچنین تعیین کنید با کسب چه مقداری از سود از بازار خارج می‌شوید این یعنی به طمع خود غلبه کنید.

* همه‌کسانی که در معاملات موفق بوده‌اند کسانی هستند که در نگهداری اطلاعات موفق بوده‌اند.اگر در یک معامله سود کرده‌اند می‌خواهند بدانند که علت دقیقاً چه بوده است .همین‌طور وقتی ضرر کرده‌اند دنبال علت هستند، تا از تکرار غیرضروری اشتباهات جلوگیری کنند.اطلاعات را با جزئیات یادداشت کنید مثل سود هدف، ورود و خروج در هر معامله زمان،حمایت‌ها و مقاومت‌ها، قیمت شروع و پایان هرروز.این اطلاعات را جمع‌آوری کنید تا هر بار بتوانید سیستم معاملاتی خود را ارزیابی کنید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

منبع: فرهنگ سازی بورس

Submitted by admin on