هشدار به هیجان دوباره در سهام بازار پایه

12:16 - 1400/01/21
اگر چه هیجان دوباره به بازار پایه بازگشته اما ناظران بازار نسبت به هیجان دوباره در بازار پایه هشدار می دهند زیرا درک ملاحظاتی را ضروری می دانند.

به گزارش «دنیای بورس»، سهام بازار پایه از ابتدای آبان بار دیگر با هجوم هیجان نقدینگی همراه شده است و رشدهای قیمتی بدون پشتوانه‌ای را تجربه می‌کند. مدت زمان زیادی از سقوط دسته‌جمعی و قابل توجه سهام این بازار نمی‌گذرد و برای آن‌ها که ممکن است از رویه پیشین قیمتی این نمادها آگاه نباشند لازم است چند نکته را بازگو کرد.

 احتمال حباب قیمتی در بازار پرریسک این‌چنینی باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. شرکت‌های زیرمجموعه این بازار چندان خود را موظف به شفاف‌سازی نمی‌دانند یا این‌که به دلیل مشکلات سنگین مالی به این بازار منتقل شده‌اند. گرچه بازار پایه در هدفی بهتر می‌توانست برای بازار سهام کشور مورد استفاده قرار گیرد اما هر دو موارد مطرح‌شده این بازار را به مکانی برای نمادهای تبعیدی تبدیل کرده است.

 گرچه در میان نمادها می‌توان نشانه‌های ارزندگی پیدا کرد اما به صورت کلی ریسک شرکت در این معاملات بالا است. البته به باور عده‌ای اتفاقا بی‌خبری و عدم شفاف‌سازی بهترین فضا برای داغ کردن و سفته‌بازی در سهام است. جایی که معمولا عدم آگاهی معامله‌گران می‌تواند به زیان سنگین آخرین خریداران سهام تبدیل شود. در این میان ممکن برای بسیاری درک این موضوع دشوار باشد اما در یک بازی پرریسک سهام و زمانی‌که هیجان اوج می‌گیرد حتی بازیگردان اصلی و داغ‌کننده سهم نیز نمی‌تواند خود را مسلط بر سهام بداند و در چنین شرایطی آخرین نفری که سهم را در سقف خریداری می‌کند و در ادامه سهم فرو می‌ریزد، مشخص نیست. همین مشخص نبودن علت و معلول نوسان قیمتی باعث می‌شود معیاری برای مشخص کردن کف قیمتی نیز در دسترس نباشد و میزان زیان احتمالی را سنگین سازد.

 گرچه خطوط و نمودار بتوانند کف معتبری را در نگاه برخی ایجاد کنند اما اگر ارزش کل شرکت و تمام فعالیت‌های آن نیمی از ارزش بازار کنونی سهام شرکت باشد این موارد تنها می‌تواند به مانند مانعی کوچک در برابر سیل عظیم فروش عمل کند.

 در شرایط کنونی نیز نمی‌توان سقف قیمتی را برای این سهم مشخص کرد و همین موضوع نگرانی زیادی را ایجاد می‌کند که در عین حال نمی‌توان کف قیمتی را برای این نمادها تعیین کرد. بر این اساس به خریداران سهام بازار پایه‌ای باید در خصوص رویه آتی این بازار هشدار داد. در شرایط کنونی ممکن است که این معامله‌گران نمودارها را در ذهن خود معتبر دانسته و حتی به حس خود در معاملات اعتماد کنند اما این‌که این نمودارها چگونه شکل گرفته‌اند و همچنین حس معاملاتی آن‌ها بر چه اساس شکل گرفته است نکته مهمی است که عدم توجه به آن زیان را برای معامله‌گران به دنبال دارد.