بازار ارز/ ادامه نزول دلار

12:14 - 1400/01/21
درحالی که نوسان های بازار ارز در هفته گذشته با روند روبه نزول بازارها در نخستین روز معاملاتی هفته جاری روبه رو شده که همچنان نسبت به سیاست گذاری های بازارساز اطمینان کافی شکل نگرفته است.

به گزارش «دنیای بورس»، دلار آمریکا امروز نیز در بازار داخلی به مسیر نزولی خود ادامه داد. به این ترتیب هر دلار آمریکا در معاملات امروز تا ساعت 12 به 11850 تومان رسید. در این خصوص صرافی‌ها و همچنین صرافی بانک‌ها دلار را در سطح 11800 به متقاضیان عرضه می‌کردند.

اخبار از سیاست‌گذاری داخلی برای نوسان هفته‌های آتی بازارهای مختلف دارای اهمیت است. یکی از موارد مهمی که طی هفته‌های اخیر بار دیگر مدیران دولتی بر آن تاکید دارند ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی است.

این خبر می‌تواند یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد. جنبه مثبت این خبر ایجاد اطمینان میان فعالان اقتصادی است که می‌تواند ضامن ثبات بازارها باشد. اما جنبه منفی این خبر احتمال شکل‌گیری توهم دوباره در سیاست‌گذار پولی و ارزی است که در خیال خود ذخایر ارزی را تنها شرط ثبات بازار ارز بداند. این در حالی است که اواخر سال 96 و اوایل سال 97 ذخایر سنگین ارزی به دنبال سیاست‌گذاری اشتباه از دست رفت.

بر این اساس همچنان تاکید می‌شود که رویه سیاست‌گذاری اهمیت بالایی برای ادامه نوسان ارز دارد. به فعالان اقتصادی نیز توصیه می‌شود در تحلیل‌های خود بیش از هر چیز دیگری رویه سیاست‌گذاری داخلی را دنبال کنند.