زمان عرضه اولیه شستا در بورس / برنامه افزایش سرمایه

11:48 - 1400/01/21
مدیرعامل شستا با اشاره به ۱۰ استراتژی از عرضه اولیه سهام ۲۸ زیرمجموعه و هلدینگ شستا به بورس در سال جاری، زمان برگزاری بزرگترین مزایده املاک و برنامه افزایش سرمایه خبر داد.

ایلنا: محمد رضوانی‌فر با اشاره به همکاری مجموعه تحت مدیریت شستا با نهادهای نظارتی و بازرسی گفت: در تمام گزارش‌های ارایه شده به نهادهای بالادستی و نظارتی، اعداد و ارقام پایه اصلی بوده و سعی شده تمام آنها مستند به آمار حسابرسان و کارشناسان باشد تا هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای ایجاد نشود .

تعریف 10 استراتژی در شستا

وی افزود: در شستا ، استراتژی با 10 محور تعریف شده و اولین محور دغدغه همیشگی بوده، ساماندهی است. برخی فکر می‌کنند ساماندهی یعنی واگذاری درحالی‌که منظور این موضوع اعم از ادغام، انحلال، بورسی کردن، خرید سهام و واگذاری است. یک پرتفوی شستا ، نزدیک به بنگاهداری بوده و بازده اندکی دارد. البته اول باید تعریف و معیار را از بازدهی مشخص کرد آنهم در مجموعه‌ای که یک دارایی بین نسلی برای کارگران محسوب می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در صدد افزایش سهامداری و کاهش بنگاه‌داری بوده و برنامه اساسی تدوین شده و 10 تا 15 درصد پیشرفت داشتیم. می‌دانیم چه تعداد شرکت را می‌توانیم ادغام، انحلال یا بورسی و چقدر را می‌توانیم واگذار کنیم و با منابع حاصل چه کاری باید انجام دهیم که اسم آن بنگاه‌داری نباشد و سهامداری کنیم آنهم با بازدهی بالا. در این میان 26 زیرمجموعه شستا در مراحل ادغام قرار دارند.

عرضه اولیه 28 زیرمجموعه شستا به بورس

رضوانی‌فر گفت: این تحرکات باعث می‌شود انسجام مدیریت بیشتر شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند و در نهایت سودآوری بیشتر شود. در بخش انحلال برخی شرکت ها که موضوع فعالیت آنها از بین رفته است. سال جاری سهام 28 شرکت در بورس عرضه اولیه خواهند شد به‌ طوری‌که 50 درصد از عرضه اولیه‌ هایی که سال 98 در بورس صورت گرفته متعلق به شستا بوده است.

وی افزود: در بحث بعدی افزایش کارآیی و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها نیز مطرح است. برای همه شرکت‌ها اقدام به صدور کارنامه کردیم یعنی بر اساس 20 شاخص که طبق نظر نخبگان و استانداردهای روز دنیا تعیین شده، عملکرد سه ماهه شرکت‌ها را نمره دادیم. کارنامه 187 شرکت شستا که مربوط به عملکرد سه ماهه آخر آنها است را در اختیار مدیران آنها قرار دادیم تا بر اساس آن نقاط قوت و ضعف را بشناسند.

مدیرعامل شستا در خصوص افزایش سود و میزان بازدهی این مجموعه گفت: ممکن است برخی بگویند این مسئله به خاطر تغییرات نرخ ارز است که البته تا حدی درست است اما صحبت این است که با دیگران نیز مقایسه کنیم. اگر در بحث دارو رشد 300 درصدی داشتیم با 30 شرکت بورسی نیز مقایسه کنند. اگر افزایش نرخ ارز بوده برای آنها نیز اعمال شده است.

روند اصلاحات و پروژه‌های شستا

رضوانی فر در خصوص روند اصلاحات در مجموعه تحت امر گفت: در این حوزه باید کارهای زیادی انجام شود ازجمله اصلاح فروش، خرید، فرآیند ترکیب محصولات و دیگر موارد. باید از ظرفیت‌های قانونی حداکثر استفاده را ببریم. سال گذشته با کمک سازمان تامین اجتماعی از ظرفیت بند و تبصره 5 در خصوص تهاتر با بدهی‌های بانکی به خوبی استفاده کردیم که نتیجه این شد سال جاری هزینه مالی بسیار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق نتیجه تعامل با نمایندگان مجلس است.

وی با اشاره به پروژه‌های شستا گفت: برنامه چهارم تمرکز بر روی همین موضوع است. یکی از مسائل بزرگ در شستا سر و سامان دادن پروژه‌ها است. ابتدا شروع به بررسی کردیم که این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارند و با توجه به محدودیت منابع و زمانی پروژه‌هایی که باید بر روی آن تمرکز کنیم را مشخص کردیم.

پیگیری پرونده‌های حقوقی

این مقام مسئول با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه این مجموعه که با هدف ضربه وارد آوردن به آن طرح می‌شود، گفت: پرونده‌های حقوقی و پیگیری مطالبات باعث به وجود آمدن این جو شده است. کمیته‌ای به اسم وصول مطالبات تشکیل دادیم که بصورت جدی پرونده‌های حقوقی را پیگیری می‌کند. مواردی وجود دارد که شخص، معامله‌ای در یک بستر ناسالم تجاری انجام داده است. یعنی از همان اول بستر انجام این‌گونه معاملات سالم نبوده که منجر به این شده پول شرکت‌ها را ندهند که بعضی از آنها بیش از یک دهه است. بر همین اساس گروه حقوقی هلدینگ‌ها و به تبع آن گروه حقوقی شرکت‌ها را تقویت کردیم و آیین‌نامه به خدمت گرفتن وکلا را به‌روزرسانی کردیم و فشار پیگیری پرونده‌ها را بصورت روزانه انجام می‌دهیم.

رضوانی‌فر در خصوص میزان پرونده‌های حقوقی شستا نیز گفت: همان‌طور که وزیر اعلام کرد رقمی نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان است که البته هر پرونده در مراحل مختلفی است. در این بحث هیچ تعارفی ندارم و شخصا سوگند خوردم بصورت جدی پیگیر حقوق کارگران باشم.

به زودی بزرگترین مزایده املاک را برگزار خواهیم کرد

وی درخصوص سبک‌سازی و ساماندهی زیرمجموعه شستا گفت: یکسری دارایی‌های غیرمولد داریم که آنها را باید به مولد تبدیل کنیم. فهرست همه املاک مازاد شستا را مشخص کردیم و به زودی در هفته‌های آینده یکی از بزرگترین مزایده املاک را برگزار خواهیم کرد. در همه بخش‌ها از کارشناسی تا باز کردن پاکت‌ها سعی کردیم بصورت شفاف عمل کنیم به‌ طوری‌که در روز بازگشایی پاکت‌ها با حضور تمام نمایندگان سازمان‌های بازرسی و دیوان محاسبات در سالن تلاش و بصورت مستند با پنج دوربین فیلمبرداری خواهد شد و منابع حاصل از فروش این املاک مستقیما صرف توسعه همان شرکت‌ها خواهد شد.

شستا آبان ماه بورسی می‌شود / برنامه افزایش سرمایه

مدیرعامل شستا گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی در هیچکدام از شرکت‌ها معوقات نداریم و تا پایان تیر ماه همه را تسویه کردیم. دستور ویژه رئیس‌جمهور در ابتدای سال این است که هرچه زودتر بورسی شدن شستا صورت بگیرد. بر همین اساس مجمع شستا را در هفته‌های آینده برگزار خواهیم کرد و انتظار داریم نهایتا در آبان ماه شستا وارد بورس شود. بحث افزایش سرمایه نیز با حمایت سازمان به زودی صورت خواهد گرفت.

فروش تجمیعی هلدینگ‌ها به ۲۰ هزار میلیارد رسید

رضوانی فر با ارائه برخی آمارها در چهار ماه ابتدایی سال جاری گفت: فروش تجمیعی هلدینگ‌ها از 11 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 20 هزار میلیارد رسیده در سال جاری رسیده یعنی نزدیک به 70 درصد رشد داشته است. البته تمام این اتفاقات و ادامه این روند در راستای خروج از بنگاهداری و رفتن در نقش سهامداری است. این مجموعه را ساماندهی می‌کنیم که الزاما کوچک شدن نیست بلکه هدف ارتقا بازدهی است.