بازیگران بورس (هفتگی)

آرایش خرید و فروش معامله‌گران سهام

11:48 - 1400/01/21
انتقال نقدینگی درحالی در اختیار سهامداران عمده بود که برآیند هفتگی بازار نشان از اختیار حقیقی‌های بازار بود.
آرایش خرید و فروش معامله‌گران سهام

دنیای بورس: معاملات روز چهارشنبه هر چند با انتقال نقدینگی در دست سهامداران عمده همراه شد، ولی در مجموع هفته خالص خرید مثبتی در کارنامه حقیقی‌های بازار ثبت شد. به طوریکه در این هفته بیش از 430میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

بررسی روند جابجایی هایی در هفته ای که گذشت نشان از آن دارد که در چهار روز ابتدایی هفته، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم توانستند نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کنند. بر این اساس خالص خرید 150میلیارد تومانی در هر کدام از روزهای شنبه و یکشنبه به جابه‌جایی 122میلیارد تومانی در روز دوشنبه ختم شد. این روند در روز سه شنبه به جابجایی 140میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی های بازار همراه شد.

ولی در روز چهارشنبه و همزمان با ریزش شدیدی بازار ، حقیقی ها بیشتر به فروش سهم اقدام کردند و توانستند خالص خرید 130میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند. به این ترتیب برآیند جابجایی ها در مقیاس هفته به انتقال 430میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتهی شد.

تغییر مالکیت‌های روز چهارشنبه

همزمان با سقوط 8هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه، روند تغییر مالکیت ها نیز تغییر مسیر داد. بر این اساس حقوقی های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا حمایت های خود، نقدینگی را به زمین خود منتقل کردند. امری که با خالص خرید 130میلیارد تومانی سهامداران عمده همراه شد.

در این روز بیشترین خرید حقوقی ها در نماد سایپا بود. به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در نماد مزبور به بیش از 11میلیارد تومان رسید. در همین راستا ایران خودرو نیز شاهد خرید 500هزار سهم از سوی گروه مالي پارسيان بود. در مقابل صنايع ‌ريخته‌گري ‌ايران‌ با خریدهای پرحجمی از سوی سهامداران خرد روبرو شد.

به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این نماد به 11میلیارد و 300میلیون تومان رسید. تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام «خریخت»، سبب شد تا حقوقی آن به عرضه سهم بپردازد، هر چند در پایان معاملات همچنان صف خرید 36میلیون سهمی برای آن باقی ماند. بر این اساس 63میلیون سهم «خریخت» از سوی گروه بهمن عرضه شد. در این میان خود «خبهمن» خرید سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ یک میلیون و 200هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بادرآمدثابت كاردان و یک میلیون و 600هزار سهم دیگر نیز توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «خبهمن» خریداری شد.

در این معاملات، صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان نیز خرید یک میلیون و 500هزار سهم قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ را در کارنامه خود ثبت کرد.

کدام حقوقی به خرید «فولاد» و «فخوز» پرداخت؟

فولاد مباركه اصفهان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در معاملات امروز بود که خالص خرید 10میلیارد و 500میلیون تومانی را از سوی حقوقی ها تجربه کرد. در این میان موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير به خرید 700هزار سهم «فولاد» پرداخت.

در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد خرید 80هزار سهم از سوی  سرمايه گذاري سامان مجد بود. این حقوقی در جریان معاملات روز سه شنبه نیز 30هزار سهم «فخوز» را خریداری کرده بود. ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز دیگر نماد فلزی بود که با خرید 100هزار سهم از سوی  سرمايه گذاري آتيه انديشان مس روبرو شد.

این در حالی است که غلتك سازان سپاهان شاهد عرضه 200هزار سهم توسط توليدي چدن سازان بود.

حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بانکی

در این روز نمادهای بانکی نیز عمدتا خرید و حمایت از سوی حقوقی را تجربه کردند. در این میان صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه به همراه صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدارسپهر در مجموع 500هزار سهم بانک خاورمیانه را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید 9میلیون سهم از سوی گروه مالي پارسيان دنبال شد. در همین راستا گروه مالي سپهرصادرات نیز 5میلیون سهم بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود. صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران نیز که در چند روز اخیر به عرضه سهام بانک تجارت پرداخته بود، امروز در نقش خریدار ظاهر شد و یک میلیون سهم را جمع آوری کرد.

در پتروشیمی‌ها چه خبر بود؟

بررسی خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای پتروشیمی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده در بیشتر نمادها دارد. به طوریکه «پترول» خرید یک میلیون سهم از سوی مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني و یک میلیون و 300هزار سهم از سوی سرمايه گذاري مدبران اقتصاد را تجربه کرد. در همین راستا «جم پیلن» از حمایت سهامداران عمده برخوردار شد؛ سهامي بيمه ايران ، صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين و پتروشميران در مجموع حدود 100هزار سهم «جم پیلن» را خریداری کردند.

در همین راستا موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز به خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسيان پرداخت و 2میلیون و 300هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.