دیده‌بان بورس یکشنبه (9 تیر)

بازار سهام در شرایطی هفته جدید را آغاز می‌کند که شاخص کل بورس در نیمه دوم کانال 248 هزار واحدی قرار گرفته و فاصله چندانی تا سطح 250 هزار واحد ندارد. نرخ دلار در بازار آزاد کاهشی است و در نزدیکی سطح 13 هزار تومان قرار دارد. خبرهای مساعد از حاشیه‌های نشست جی20 بازگشایی بازارهای جهانی را با انتظار صعود قیمت‌ها همراه کرده و در عین حال گزارش‌های ماهانه خرداد تقریبا همگی بر روی کدال قرار گرفته است. آیا وزنه اخبار مساعد، بر موج‌های شناسایی سود خواهد چربید؟

دنیای بورس: بعد از مدت‌ها تجربه تنش در آخرین روزهای هفته، در حالی بورس تهران به استقبال هفته جاری می‌رود که خبری از تنش‌های نظامی در آخر هفته نبوده و عمده تغییرات و اخبار سیاسی روی خوشی داشته‌اند. از هفته انتهایی اردیبهشت، بازار سهام هر هفته را با فشار فروش ناشی از تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز کرده است و البته به سرعت مقهور قدرت جریان نقدینگی شده و مجددا مسیر صعود را در پیش گرفته است. در نبود چنین اخباری، شروع معاملات در هفته جاری می‌تواند با آرامش بیشتری همراه باشد. در چنین شرایطی به اخبار اثرگذار بر دادوستدهای امروز و هفته جاری نگاهی خواهیم داشت.

شروع به کار اینستکس؟

در روزهای پایانی هفته، نشست کشورهای باقیمانده در برجام برگزار شد. مهم‌ترین خبر در رابطه با این نشست به راه‌اندازی و بهره‌برداری از کانال مالی اینستکس مرتبط می‌شد. اخبار نسبتا معتبر از استقبال برخی کشورها برای اعطای خطوط اعتباری به ایران از طریق این کانال گزارش می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد طرف‌های اروپایی عدم پیشروی در کنار زدن شروط برجامی را شرط بهره‌برداری کامل از این ابزار عنوان می‌کنند.

در عین حال مسئولان کشور همچنان نسبت به کارایی این کانال ابراز تردید می‌کنند و تاکید دارند تا حصول نتیجه قطعی در رابطه با این ابزار، بر برنامه‌های قبلی خود (کاستن از تعهدات برجامی و افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده) مصمم خواهند بود. در این بین برخی اخبار نه‌چندان معتبر نیز به انجام اولین تراکنش مالی از طریق این سامانه اشاره داشتند. با این حال این موضوع همچنان با ابهاماتی روبروست.

گسترش چنین کانال مالی و امکان فروش نفت کشور تا حدود بسیاری زیادی می‌تواند از بار تحریم‌ها بکاهد و تبعات آن می‌تواند در کاهش ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار و همچنین افت نرخ ارز در بازار نمودار شود.

گزارش‌های ماهانه خرداد و تغییر سطح انتظارات

از میانه هفته گذشته گزارش‌های عملکرد بورسی بر روی کدال قرار گرفت و تا پایان هفته قریب به یقین این بنگاه‌ها این گزارش را ارائه کردند. بعد از ثبت سطوح مطلوب عملکرد در رابطه با اکثر شرکت‌ها، در ماه اردیبهشت، انتظار چندانی برای جهش یکباره عملکرد نسبت به ماه پیشین وجود ندارد.

به عبارتی با گذر از تعطیلات نوروزی، سطوح تولید و فروش شرکت‌ها در اردیبهشت معمولا به حدود نرمال خود می‌رسد و ضمنا با دیده‌شدن اثرات تورمی و رشد نرخ ارز نیمایی به نظر می‌رسد دامنه تغییرات گسترده در سطوح عملکرد مورد انتظار نباشد.

در مقابل حفظ سطوح مطلوب عملکرد می‌تواند نشانه خوبی برای رشد سودآوری در سال جاری باشد. «دنیای بورس» گزارش عملکرد گروه‌های متفاوت صنعت را جداگانه مورد تحلیل قرار داده و بهترین و بدترین عملکردهای ماهانه هر گروه را بررسی می‌کند.

در این رابطه به گزارش «عملکرد شرکت‌های غذایی بورسی در خرداد» نگاه کنید. در رابطه با دیگر صنایع نیز تحلیل‌ها به مرور در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

 خوب و بد بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته 2 خبر مهم را انتظار می‌کشیدند: تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو امریکا و نشست روسای جمهور دو غول اقتصادی دنیا.

در حالی که آقای پاول، رئیس بانک مرکزی امریکا با تاکید بر رویکرد مستقل این نهاد، تصمیم‌گیری در رابطه با کاهش نرخ بهره را باز هم به آینده موکول کرد و این مساله قیمت کامودیتی‌های دلار-پایه را با افت نسبی همراه کرد، اجلاس جی20 حاوی اخبار مثبتی برای بازارهای جهانی بود.

روز گذشته ترامپ و آقای شی، رئیس‌جمهور چین، در حاشیه نشست 20 کشور صنعتی جهان به مذاکره پرداختند و نتیجه آن توافق دو کشور برای از سرگیری مذاکرات تجاری بود. همچنین ترامپ اعلام کرد که افزایش تعرفه بر 300 میلیارد دلار کالای چینی به میزان 25 درصد را به تعویق انداخته و ضمنا از فشارها بر شرکت‌ هوآوی خواهد کاست.

به نظر می‌رسد این اخبار، چاشنی قدرتمندی برای صعود قیمت‌ها در نخستین معاملات این هفته بازارهای جهانی فراهم کند و این موضوع برای گروه‌های کالایی و کامودیتی‌محور بورس تهران نیز خبر خوبی خواهد بود.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: عباس عراقچی نماینده ایران در نشست کمیته مشترک برجام در وین اعلام کرد: معاملات از طریق ساز و کار داد و ستد مالی موسوم به اینستکس عملیاتی شده است. همچنین دونالد ترامپ در نشست خبری در پایان نشست گروه 20 از احتمال سفر مکرون به تهران خبر داد.  این در حالی است که پیش‌تر عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی ایران تاکید دارد ایران قله مقاومت تحریمی را پشت سرگذارده و باوجود ادعای آمریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت، در حال افزایش است.

در همین حال در رویدادهای داخلی وزیر امور اقتصادی و دارایی کمیته ۵ نفره تصمیم‌های ارزی را متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد. همچنین کوروش پرویزیان؛ رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه فعالیت‌های مقدماتی بازار متشکل ارزی آغاز شده است. چهارشنبه البته آیین‌نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین هم در شورای پول و اعتبار مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

ب) صنایع: انجمن صنفی کارفرمایان سیمان چهارشنبه به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه‌حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کار کارخانه‌ها و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور همه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان این بخش برگزار کرد و در نهایت با افزایش 37 درصدی قیمت سیمان موافقت شد.

ج) شرکت‌ها: مادیران کارخانه تولید لوازم خانگی خود را در شهرک صنعتی پیام ماهدشت راه‌اندازی کرد و مدیران این مجموعه امیدوارند تا پایان سال ۹۹ فاز CKD این کارخانه به‌طور کامل راه‌اندازی شود. در مجمع عادی سالانه صنایع ماشین‌های اداری ایران، 35 تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد. در همین حال گل گهر از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۸ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داد.

باقیمانده سهام دولت در دو شرکت پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان، به ترتیب روز‌های ۲۴ و ۲۵ تیر واگذار می‌شود. پیش‌تر هم زمان واگذاری 4 پالایشی بندرعباس، اصفهان، تهران و تبریز توسط سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده بود.

Submitted by admin on