دیده‌بان بورس سه‌شنبه (7 خرداد)

شاخص کل بورس تهران در معاملات یکشنبه رشد قابل توجهی را تجربه کرد. رشد یک و نیم درصدی دماسنج بازار سهام به دنبال سیگنال‌های بنیادی و انتظارات از بهبود رویه سودآوری شرکت‌ها رقم خورد. در ترافیک انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها روز یکشنبه شاهد گزارش‌های جذاب از گروه‌های مختلف به خصوص فلزی روی سامانه «کدال» بودیم. جهش مبالغ فروش در دومین ماه از سال 98 احتمال پوشش سودآوری مناسب را در فصل بهار و به دنبال آن کل سال تقویت کرده است. معاملات امروز می‌تواند تحت تاثیر این گزارش‌ها و همچنین انتشار گزارش دیگر شرکت‌ها دنبال شود.

دنیای بورس: از مهر سال 95 رئیس کنونی سازمان بورس شرکت‌ها را ملزم به ارائه گزارش ماهانه کرد. این گزارش‌ها اتفاق بزرگی برای بازار سهام به منظور افزایش کارایی، شفافیت و ابزاری در دست تحلیل‌گران برای ارائه پیشبینی‌های دقیق‌تر سودآوری فراهم آورد. به تدریج حساسیت سهام به گزارش‌های ماهانه نیز بیشتر از گذشته شد و معامله‌گران بازار ارزش این گزارش‌های ماهانه را در واقعیت لمس کردند. طی این مدت نیز بارها سهام به یک گزارش ماهانه واکنش مثبت و به یک گزارش دیگر واکنش منفی نشان داده و روند قیمتی سهام پس از انتشار عملکرد ماهانه رقم خورده است.

 روز یکشنبه نیز گزارش‌های ماهانه دل‌انگیزی برای سهام‌داران منتشر شد. هر یک از این گزارش‌های ماهانه نکات قابل توجهی را دارا هستند که سعی می‌شود به تفصیل در ادامه به آن‌ها پرداخته شود. با این حال در یک نگاه کلی و البته مفید «دنیای بورس» طبق روال ماه‌های گذشته سنجش عملکرد بنگاه‌های بورسی در اردیبهشت پرداخته است. جداولی که در این گزارش‌ها تعبیه شده است اطلاعات مفید اولیه را برای معامله‌گران فراهم می‌آورد. بر این اساس تغییرات تولید، مبلغ فروش و همچنین نرخ فروش نسبت به اسفند گذشته و همچنین میانگین ماهانه سال قبل به صورت کیفی در این جدول آورده شده است. در گزارش سنجش عملکرد بنگاه‌ها بورسی در اردیبهشت (بخش آخر) دیگر جداول بررسی گزارش‌های ماهانه نیز لینک شده است و امکان دسترسی به تمامی گزارش‌های ماهانه وجود دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از گروه فلزی با عملکرد چشم‌گیر در بخش تولید و فروش مواجه بوده‌اند که اثرات آن‌ها سبز پررنگ خانه‌های جدول سنجش عملکرد بنگاه‌های بورسی است.

«فولاد» با یک عملکرد تولیدی چشم‌گیر و همچنین جهش محسوس مبالغ فروش نوید روزهای بهتر سودآوری را می‌دهد. «فملی» دیگر شرکتی بود که جهش عجیب فروش را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. نسبت قیمت به درآمد این شرکت بر اساس سودآوری 98 و در حالی‌که به مجمع سال 97 نزدیک می‌شویم انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. اگر اندک نگرانی از بازار جهانی وجود نداشت «فملی» با شوک 2700 میلیارد تومانی که در بخش فروش خود به بازار وارد کرد استقبال ویژه‌ معامله‌گران را به همراه داشت؛ البته مس در مرز 6 هزار دلاری قرار دارد و ثبات در همین منطقه یا حتی اصلاح نسبی نسبت به سطوح کنونی نیز «فملی» را در وضعیت خوبی قرار می‌دهد. جهش سودآوری ملی‌مس در سال جاری کاملا مورد انتظار است.

«زاگرس» با نرخ فروش خود بیش از هر چیز دیگری بازار را غافلگیر کرد. نرخ فروش بیش از 3 میلیون تومانی هر تن متانول زاگرس در اردیبهشت‌ماه معامله‌گران را نسبت به این سهم هوشیارتر از گذشته نگه داشته است. «شسپا» نیز با فروش بی‌سابقه 480 میلیارد تومانی نماینده خوبی برای روانکاران بود؛ عمکرد نفت سپاهان در سایت «دنیای بورس» بررسی شده است. دیگر شرکت‌های فلزی مانند «هرمز» و «فخوز» نیز عملکردی دلنشین را به ثبت رساندند. به صورت کلی می‌توان از هر یک از شرکت‌های کالایی نکات جالبی را جمع‌آوری و به مخاطبان ارائه کرد اما این موضوع تنها به شرکت‌های کالایی محدود نمی‌شود. سایر شرکت‌ها مانند دارویی‌ها، غذایی‌ها و دیگر شرکت‌ها فروش جالب توجهی را به ثبت رساندند و مسیر سهام را برای صعود آماده کرده‌اند.

در موج سیگنال‌های بنیادی کم‌رنگ شدن ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های سیاسی و اخبار از تلاش طرفین به منظور کاهش تنش‌ها در منطقه و رایزنی‌ها و سفرهای دیپلماتیک تیم وزارت خارجه کشورمان نیز جالب توجه است.  احتمال سفر شینزو آبه به تهران و اخبار پیرامون میانجیگری‌های کشورهای مختلف برای پایان تنش ایران و آمریکا از موارد جالب توجه برای فعالان اقتصادی و به خصوص معامله‌گران سهام است.‌ فعالان بازار سهام و ارز بیش از دیگر فعالان اقتصادی طی سال‌های نه‌چندان دور نوسان شدید قیمت‌ها را ناشی از مذاکرات تجربه کرده‌اند و بر این اساس با اثر احتمالی هر گونه سیگنال از این منطقه آشنا هستند، گرچه همچنان طرفین هر گونه مذاکره را رد می‌کنند.  

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزیر خارجه با رد هرگونه گفت‌وگو مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا از آمادگی برای مذاکره با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. در همین حال دونالد ترامپ از برنامه نخست وزیر ژاپن برای حل تنش ایران و آمریکا و سفر وی به تهران استقبال و از آن حمایت کرد. آبه که با جان بولتون و محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده ، در ماه ژوئن (خرداد یا تیر) به تهران سفر خواهد کرد.

محمدقاسم پناهی؛ سرپرست سازمان مالیاتی عنوان کرد: پایه‌های جدید «مالیات بر جمع درآمد»، «مالیات بر عایدی سرمایه با اولویت مالیات بر عایدی املاک» و «مالیات بر سود سپرده بانکی» در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت.

ب) صنایع: رضا رحمانی؛ وزیر صمت با اعلام دلایل کاهش قیمت خودرو در روزهای گذشته از تحویل حدود ۵۰ هزار محصول کف پارکینگ در روزهای آینده خبر داد. همچنین در رویداد دیگری، قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی منتهی به یکشنبه (5خرداد 98) بر اساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما 10778.8 تومان اعلام شد.

ج) شرکت‌ها: قیمت پایه فروش سهام ۱۸ شرکت بورسی از جمله ایران خودرو ، سایپا ، ۶ پالایشگاه ، سه بانک ، ملی مس ، فولاد مبارکه ، دو بیمه ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و... تصویب و آماده عرضه شد.

طرح فروش فوری اعتباری محصول‌های گروه خودروسازی سایپا با هدف عرضه مستقیم خودرو به مصرف‌کنندگان نهایی و مشتریان واقعی در راستای تنظیم بازار از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز می‌شود.این طرح شامل برخی محصول‌های خانواده پلت‌فرم X۱۰۰ و X۲۰۰ با تسهیلات و بازپرداخت مناسب است که به‌صورت فوری با اعمال محدودیت کد ملی و سنی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

در همی حال فرایند عرضه اولیه 20 درصد سهام تولید ژلاتین کپسول در بازار دوم معاملات فرابورس آغاز و هر سهم این شرکت جدید با 570 تومان کشف قیمت شد تا سومین شرکت جدید سال هم بعد از سرمایه‌گذاری صدر تامین و کشت و صنعت شریف آباد هم وارد بازار شود.

Submitted by admin on