دیده‌بان بورس سه‌شنبه (24 اردیبهشت)

شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از افت‌های متوالی، مسیر صعودی را در پیش گرفت. رشد قیمتی سهام در شرایطی رخ داد که همچنان سایه ریسک‌های غیراقتصادی بر معاملات مشاهده می‌شود. همچنین روز گذشته در ادامه کارشکنی آمریکا در قبال روابط تجاری خود با دومین اقتصاد جهان، چین نیز بر کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کرد و اوج‌گیری تنش‌ها بر قیمت کالاها فشار وارد کرد. گرچه از ابتدای معاملات امروز بازار جهانی کالاها رشد آرامی را در پیش گرفتند اما همچنان نگرانی از وضعیت آتی وجود دارد.

دنیای بورس: بورس تهران روز گذشته پس از طی مسیر پرشتاب نزولی، رشد کرد. با این حال همچنان عده‌ای از معامله‌گران (احتمالا فروشندگان روزهای اخیر) با نگرانی از وضعیت ریسک‌های موجود رشد روز گذشته بورس تهران را استراحتی در مسیر اصلاح قیمت سهام می‌دانند. این معامله‌گران، شاهد بر این مدعا را ریسک‌های غیراقتصادی حاکم بر فضای معاملات سهام و همچنین اوج‌گیری تنش میان اقتصادهای بزرگ دنیا مطرح می‌کنند. گرچه همچنان امید وجود دارد که از شدت این ریسک‌ها کاسته شود اما در شرایط کنونی چنین مواردی در افزایش نگرانی میان معامله‌گران موثر بوده است.

از سوی دیگر همچنان در فصل مجامع و با انتظار برای انعکاس بهبود رویه سودآوری اسمی شرکت‌ها روی موج تورم و دلار و همچنین با این پیش‌فرض که معامله‌گران سهام به پیشواز سناریوهای بدبینانه رفته بودند و این موضوع اثر خود را در سطوح کنونی قیمت سهام منعکس کرده است، احتمال افت بیشتر قیمت از سوی سهام‌داران رد می‌شود. بر این اساس انتظار برای افت دسته‌جمعی سهام وجود ندارد و همچنان گروه‌های مستعد با چشم‌انداز عوامل حمایتی وجود دارند که می‌توانند سرمایه‌ها را به سمت خود بکشند.

پس از ریزش دسته‌جمعی سهام و بازارهای کالایی در معاملات دیروز، امروز رشد نسبی قیمت کالاها را شاهد هستیم. همچنان روی موج عدم قطعیت‌ها و همان‌طور که ترامپ ناگهان در توئیتی هفته گذشته سرنوشت توافق تجاری را برعکس کرد، نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت اما صعود آرام قیمت‌ها پس از افت روز گذشته و به دنبال انعکاس سناریوهای بدبینانه روابط تجاری بزرگترین اقتصادهای جهان شاید نشانه‌ای از کاهش التهاب بازارها در کوتاه‌مدت باشد؛ گرچه در بازه میان‌مدت جنگ تجاری می‌تواند اثر منفی را بر رشد اقتصاد جهانی داشته باشد و نمی‌توان این ریسک را نادیده گرفت. همچنان به نظر می‌رسد باید در انتظار نوسان آتی قیمت‌ها و سیگنال‌های طرفین جنگ تجاری در این خصوص بود.

دومین نکته به ریسک تنش‌های سیاسی پیرامون کشورمان بازمی‌گردد. این موضوع نیز برخلاف تصورات برخی با ابهام زیادی مواجه است و نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت. با این حال به صورت مشخص طرفین درگیر در این ماجرا به صراحت ابراز داشته‌اند که درگیری نظامی در این میان رخ نخواهد داد. در این خصوص نیز موج عدم قطعیت‌ها بسیار بالا است و اگر در کنار مسائل سیاسی به مسائل اقتصادی طرفین توجه شو‌د احتمال چنین رخدادی را پایین خواهد آورد. در چنین شرایطی جدال فرصت‌های موجود در برابر ریسک‌های پرابهام جالب توجه خواهد بود.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وزیران خارجه اروپایی که به شدت نگران سرنوشت برجام و همچنین درگیری احتمالی بین تهران و واشنگتن هستند روز گذشته در بروکسل گردهم آمدند تا درباره چگونگی اقدامات برای نگه داشتن ایران در برجام بحث و رایزنی کنند؛ نشستی اروپایی که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا نیز با تغییر برنامه سفر خود به روسیه در آن حضور پیدا کرد.  بر مبنای گزارش رویترز، ایران تأکید کرده برای ماندن در برجام باید نفت بفروشد و به همین دلیل منابع آگاه از گفت‌وگوهای ایران و اروپا می‌گویند که تهران تأکید کرده برای ماندن در برجام باید بتواند دست‌کم روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بفروشد.

همچنین یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران به پلاتس گفت: قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفت ایران برای بارگیری در ژوئن به مقصد آسیا را در مقایسه با ماه مه بین ۳۵ تا ۶۵ سنت در هر بشکه افزایش یافته است . دیروز همچنین پذیره‌نویسی مرحله سوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره با فروش تمام این اوراق با موفقیت انجام شد.

در رویدادی دیگر عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزي در گفت‌وگویی تلویزیونی از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از شنبه 28 اردیبهشت‌ماه خبرداد. محل تشکیل این بازار ساختمان شماره یک بانک مرکزی است. در عین حال، بانک مرکزی  کاملاً بر این بازار نظارت دارد و بازیگران بازار بر اساس قانون فعالیت خواهند کرد. دیروز همچنین رئیس قوه قضائیه در خصوص کنترل بازار ارز تاکید کرد: وزارت صنعت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی بازار را کنترل کنند

مصوبه مهم درخواست معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت‌ها با اصلاحات جدید مجلس یک گام به اخذ موافقت شورای نگهبان نزدیک شد.

ب) صنایع: علی بختیار؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس از قرار گرفتن طرح پتروپالایشگاه‎ها در دستور کار مجلس و مزایای آن خبر داد و گفت: در این طرح مقرر شده برای یک یا دو سال تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها و پترو پالایشگاه‌­ها داده شود.

ج) شرکت‌ها: محسن بازار نوری؛ معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران معتقد است برای صادرات مس می‌توان راهکارهایی را پیدا کرد که به واسطه آن و با وجود تحریم‌ها می‌توان صادرات شرکت مس انجام ‌‌شود.

در پی ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک در خصوص صادرکنندگان مجاز مقاطع طویل فولادی تا پایان خردادماه، اسامی 51 شرکت تولیدکننده میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی اعلام شد. دیروز همچنین دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل صادرات لوله و پروفیل و میلگرد و تیرآهن به گمرک‌ها ابلاغ شد.

Submitted by admin on