دیده‌بان بورس یکشنبه‌ (۲۵ فروردین)

11:14 - 1400/01/21
روز گذشته اگر چه شاخص کل بورس به سبزپوشی خود ادامه داد و رشد بیش از ۱۲۰۰ واحد را تجربه کرد، با این حال سقف تازه‌ای برای نماگر کل بازار به ثبت نرسید. سختی عبور از سقف قبلی، بیش از آن‌که به مولفه‌های بنیادی گره خورده باشد بیشتر از جنبه روانی بر فضای بازار تحمیل شد. تا آن‌جا که عبور شاخص کل از سقف بسته‌شدن قبلی با عرضه‌های پرحجم در سهام همزمان شد. باید دید که در نزدیکی مرز تاریخی جدال عرضه‌ها و تقاضا مسیر شاخص را چگونه تعیین خواهد کرد.
دیده‌بان بورس یکشنبه‌ (۲۵ فروردین)

 

دنیای بورس: واکنش سهام به حدود پیشینی

سقف‌های تجربه‌شده در معادلات قیمتی سهام همواره به عنوان مولفه‌ای نموداری و تکنیکال نقش مهمی داشته‌اند. گذر از این سطوح معمولا در شرایطی محقق می‌شود که پتانسیل‌های بنیادی سهام قوت لازم برای در هم شکستن این سطوح را داشته باشند یا آن که جریان نقدینگی و ورود پول به بازار چندان پرقدرت باشد که تقاضا چیرگی مشخصی بر عرضه سهام پیدا کند.

در معاملات دیروز سهام تقابل مطلوبیت متغیرهای بنیادی و دشواری روانی گذر از رکوردهای قبلی هر دو قابل رصد بود. جایی که سهام کار خود را با رشد محسوس ۱۷۰۰ واحدی آغاز کرد و نهایتا در پی فشار عرضه‌ها کار خود را با صعود ۱۲۲۴ واحدی به پایان برد.

سقف قبلی که پیش از این توسط شاخص کل بورس لمس شده بود سطح ۱۹۷ هزار واحدی است که در روز ۹ مهر ماه تجربه شد. بالاترین سطح بسته شدن شاخص نیز در همان تاریخ و در سطح ۱۹۵۴۸۰ واحدی ثبت شد. بنابراین بازار روز گذشته با واکنش به هر کدام از این دو سطح همراه بود و هیچ سقفی برای شاخص کل جابجا نشد.

اگر چه شرایطی همچون صعود نرخ دلار در معاملات نیمایی، وضعیت مناسب بازارهای جهانی و نزدیک شدن به موعد مجامع بورسی همه مطلوب ارزیابی می‌شوند، با این حال تصور از صعوبت جابجایی سقف‌ها سبب شد تا عرضه‌ سهام در گروه‌های کالایی شدت بگیرد و دادوستدها در بیشتر نمادهای بزرگ بازار در محدوده منفی قیمتی پایان یابد.

در این شرایط رصد کردن حجم و ارزش معاملات و جریان ورود نقدینگی می‌تواند جدیت بازار برای گذر از این سطوح در کوتاه‌مدت را مشخص کند. در غیر این صورت باید در انتظار بود تا مولفه‌های بنیادین سهام با سیگنال فوق‌العاده‌ای راه را برای ادامه صعود هموار کنند.

تغییر در سیاست‌های ارزی، صعود ملموس قیمت‌ها در بازارهای جهانی و انتشار گزارش‌های عملکرد می‌توانند انگیزه‌هایی برای تداوم صعود بازار مهیا کنند. با این حال به نظر می‌رسد این عوامل در معاملات امروز چندان نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته باشند و در سایه حجم‌ عرضه‌ها و قدرت تقاضای بازار قرار گیرند.

سیل نقدینگی در گروه‌های کوچکتر بازار

ارزش معاملات خرد بورس در اولین روز معاملاتی هفته ۱۰۳۸ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت‌ها ۶۶ میلیارد تومان به سمت خریداران حقیقی بازار بود. نکته قابل توجه آن که بیشترین جریان نقدینگی دادوستدهای روز شنبه در گروه سیمان جریان داشت و ارزش معاملات این گروه اختلاف معناداری را با دیگر گروه‌ها نشان می‌داد.

از دیگر سو ارزش معاملات بیش از ۵۵ میلیارد تومانی در گروه مواد دارویی سبب شد تا این گروه نیز به فهرست برترین گروه‌های صنعت راه یابد و در کانون توجهات قرار گیرد. شاخص گروه سیمان رشد ۲.۴۱ درصدی و شاخص مواد دارویی با رشد ۵.۹۳ درصدی را تجربه کردند. روند قیمتی نمادهای گروه قند و شکر و محصولات غذایی نیز جالب توجه بود. شاخص های این دو گروه نیز به ترتیب ۲.۲ و ۳.۲۷ درصد رشد کردند و تعدادی زیادی از نمادهای هر دو گروه با صف خرید همراه بود.

دلایل و بهانه‌هایی که در رابطه با رشد قیمتی هر کدام از این گروه‌ها مطرح می‌شود متفاوت است. با این حال، فرض‌ از وقوع سناریو‌های خوشبینانه در رابطه با برخی از این گروه‌ها نیز نشان از آن دارد که روندهای قیمتی سهام در حال فاصله گرفتن از واقعیت‌ها و امکانات سودآوری است.

در شرایطی که سقف‌شکنی شاخص با درنگ همراه شود می‌توان انتظار داشت که این گروه‌ها همچنان در کانون توجه باقی بمانند. با این حال تغییر در جریان معاملات و بازگشت توجه به نمادهای کالایی می‌تواند واقع‌نگری را در گروه‌های کوچک‌تر در پی داشته باشد و این مساله برای بازیگرانی که در مرحله آخر وارد معاملات سهام این گروه‌ها می‌شوند می‌تواند زیان‌بار باشد.

بنابراین تاکید می‌شود حضور در معاملات این گروه‌ها مستلزم آگاهی از بستر معاملات و زمین بازی است و رصد سایر متغیرهای مسلط بر بازار را ضروری می‌کند.

معاملات کالایی مهم یکشنبه

امروز در بستر بورس کالا، معاملات محصولات صنعتی در چند دسته مهم و تاثیرگذار دنبال خواهد شد. از جمله این موارد عرضه کاتد مسی «فملی» و شمش فولادی «فخاس» اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و می‌تواند در روند معاملات اثرگذار باشد.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: ابوالقام رحیمی انارکی؛ مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اهمیت بخش مسکن و ساختمان در شرایط فعلی اقتصاد ایران، از تهیه بسته رونق‌زا برای بخش مسکن خبر داد.

براساس بخشنامه مدیر کل دفتر رسیدگی و استرداد سازمان امور مالیاتی نرخ صفر مالیاتی برای مالیات عملکرد سال‌های ۹۷ و ۹۸ درصورت بازنگرداندن ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور اعمال نمی‌شود.

ب) صنایع: رییس کل بانک مرکزی از ارایه گزارش اقدام‌های بانک مرکزی در سال ۹۸ به حسن روحانی؛ رییس جمهور خبر داد. در همین حال بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری اعلام کرد که برای هر بار استعلام از سامانه ثبت احوال باید مبلغ ۲۰۰ تومان به عنوان کارمزد از حساب مشتری کسر و به این سازمان پرداخت شود.

ج) شرکت‌ها: رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن وتجارت با اعلام پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال جاری از عرضه تدریجی سهام ایران خودرو و سایپا و خروج دولت از این دو خودروساز خبر داد. در همین حال فروش نقدی دو شرکت بزرگ خودروساز که در آخرین ماه سال گذشته به‌صورت روزانه در دستور کار قرار گرفت، به‌نظر می‌رسد که در سال‌جاری هم تداوم داشته باشد.

همچنین سایپا در حالی اوسط اسفند سال آینده از برنامه فروش بلوک ۱۳.۱۳ درصدی سهام زامیاد و از طریق بازار اول معاملات بورس خبر داد که از این تصمیم منصرف شده بود. قرار بود یکشنبه آینده 25 فروردین، ۷۲۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۰۴ سهم «خزامیا» به قیمت پایه هر سهم 107.2 تومان و ارزش ۷۷.۸ میلیارد تومان عرضه شود. نخستین عرضه عمده سال آینده، بلوک 64.6 درصدی شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن بود که البته قرار بود 17 فروردین برای دومین بار و با کاهش قیمت روانه میز فروش ‌شود.

در رویداد دیگری شرکت خدمات پشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان درصدد است بلوک ۶.۷۱ درصدی سهام سرمایه‌گذاری بوعلی را به طور یکجا و نقد روز سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه در بورس تهران عرضه کند. به این ترتیب، مقرر شده ۱۰۷ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۰۱ سهم «وبوعلی» روانه میز فروش شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم 234.3 تومان و قیمت پایه کل ۲۵.۱ میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین کارگزار خریدار باید ۱۰ درصد مبلغ کل پایه را به عنوان سپرده شرکت در رقابت به‌صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی از خریدار دریافت و به حساب سپرده‌گذاری مرکزی ارایه کند. همچنین بلوک ۶۰.۷۲ درصد از سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین – هپکو توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق فرابورس عرضه می‌شود.