دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۸ فروردین)

11:12 - 1400/01/21
شاخص کل بازار سهام روز گذشته را با رشد ۱۲۵۴ واحدی پشت سر گذاشت و در نیمه دوم کانال ۱۸۶ هزار واحدی قرار گرفت. طی روزهای گذشته این محدوده به عنوان سد مقاومتی کوتاه‌مدت بازار سهام مطرح می‌شد و گذر از این سطح به طور محسوسی در تقویت سمت تقاضا در جلسه روز گذشته موثر بود. با این حال رشد ۶۶۰ واحدی شاخص هم‌وزن در معاملات دیروز از توجه دوباره معامله‌گران به گروه‌های کوچکتر بازار حکایت دارد. امری که می‌تواند در روند معاملات امروز نمودی دوباره یابد.
دیده‌بان بورس یکشنبه (۱۸ فروردین)

دنیای بورس: در روزهای پایانی هفته گذشته و با رسیدن شاخص کل بازار سهام به محدوده نزدیک به ۱۸۶ هزار واحد برخی تحلیل‌گران نموداری بورس از انتظار برای قرار گرفتن این نماگر در مسیر اصلاح سخن گفتند. موضوعی که در فضای نیمه تعطیل بازار مورد تاکید بسیار قرار گرفت و توانست روند معاملات روز چهارشنبه را دگرگون کند. شاخص کل بورس روز چهارشنبه علی‌رغم رشد بیش از هزار واحدی در ساعت اولیه معاملات نهایتا قرمزرنگ به کار خود پایان داد.

با این حال پایان تعطیلات و بازگشت تمامی بازیگران  به چرخه معاملات در کنار رشد محسوس قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شد تا اصلاح موقت بازار ادامه پیدا نکند و شاخص کل به مسیر صعود بازگردد.

شاخص‌سازان معاملات روز شنبه

داد و ستدهای اولین روز هفته با رشد ملموس قیمت سهام پالایشی آغاز شد. رشد نمادهای این گروه در پی صعود ملموس قیمت نفت مساله‌ای مورد انتظار بود که بیشتر از روند گذشته نشات می‌گیرد. در مقابل نمادهای فولادی و «فملی» به عنوان نماینده گره مس شاخص کل را تحت فشار قرار دادند.

افت قیمت مس در معاملات پایانی بازارهای جهانی عاملی بود که نماد «فملی» را تحت فشار قرار داد. ضمنا بازار همچنان در انتظار گزارش عملکرد ماهانه ملی مس در آخرین ماه از سال مالی ۹۷ است و در غیاب این عملکرد فشار بر این نماد بیشتر شده است.

در مقابل نمادهای فولادی در مقابل افت قیمت مقاومت بیشتری داشتند. تا آن جا که «فولاد» نهایتا از فهرست نمادهای با تاثیر منفی بر شاخص کل بیرون رفت و در آخرین معاملات به سطح قیمت پایانی روز چهارشنبه بازگشت.

با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی می‌توان انتظار داشت که فضای غالب روز گذشته در گروه‌های بزرگ تا حدودی برقرار بماند؛ اگر چه احتمالا این اثر کمرنگ‌تر خواهد بود.

رکوردشکنی‌های شاخص هم‌وزن و صعود همه‌جانبه بازار

همان‌گونه که اشاره شد شاخص هم‌وزن در معاملات روز گذشته رشدی ۶۶۰ واحدی معادل ۱.۸۷ درصد را تجربه کرد و سقف تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. رشد دسته‌جمعی گروه‌های سیمان، قند و شکر، نمادهای خودرویی، انبوه‌سازی و کشت و زراعت در جلسه روز گذشته برجسته بود. موضوعی که به انتظارات تورمی قابل‌توجه از سال ۹۸ و واکنش به فاصله‌های پرناشده‌ گذشته اشاره دارد.

نکته قابل توجه دیگر در معاملات روز گذشته صدرنشینی دوباره گروه خودرو در فهرست برترین گروه‌های صنعت از منظر حجم و ارزش معاملات بود. جایی که در کانون توجه قرار گرفتن مساله تجدید ارزیابی دارایی‌های بنگاهی همچون ایران‌خودرو توانسته است معاملات این نماد را به صف خرید بکشاند و جو مثبت را به سایر نمادهای هم‌گروه سرایت دهد.

روز گذشته در راستای شفاف‌سازی در رابطه با نوسانات قیمتی «خودرو» اطلاعیه‌ای بر روی کدال قرار گرفت که بر عزم هیات مدیره این شرکت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صحه می‌گذاشت. در این راستا به نظر می‌رسد تمدید معافیت مالیاتی برای شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت برای ایران‌خودرو ضروری باشد. با این حال می‌توان انتظار داشت که تقاضا برای این سهم چندان در انتظار تصویب نهایی این معافیت نماند.

ایران‌خودرو تا پایان پاییز سال ۹۷ با زیان انباشته بیش از ۴۶۷۷ میلیارد تومان مواجه است. با فرض خوشبینانه آن که این شرکت در فصل زمستان کار خود را بدون زیان خالص به پایان برده باشد «خودرو» برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ نیاز به افزایش سرمایه‌ای در حدود ۵۱۰ درصد خواهد داشت.

برخی زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو که طی ۵ سال اخیر از این معافیت مالیاتی استفاده نکرده‌اند و با زیان انباشته سنگین مواجهند به همین ترتیب می‌تواند در کانون توجه قرار گیرند. با این وصف باید انتظار داشت که رفته رفته مسیر نمادهای خودرویی از یکدیگر جدا شود و شاهد واکنش‌های متفاوت در این گروه باشیم.

ضمنا باید در نظر داشت که گزارش های ماهانه خودروسازان بزرگ در اسفند ماه نشان از بهبود روند تولید دارد که می‌تواند کاهش نگرانی‌ها ار صنعت خودرو را در پی داشته باشد. با این حال عدم محاسبه نرخ‌های فروش بر مبنای حاشیه قیمت بازار احتمال زیان‌آوری بیشتر این شرکت‌ها در فصل زمستان را تقویت می‌کند.

بانک‌ها و مساله تسعیر ارز

روز گذشته بار دیگر اخبار و شایعاتی مبنی بر تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با نرخ نیمایی منتشر شد. به نظر می‌رسد با پایان یافتن سال مالی ۹۷ و نزدیک شدن موعد انتشار صورت‌های مالی سالانه این اخبار رفته‌رفته پررنگ تر شوند. تسعیر دارایی‌های ارزی با نرخ نیمایی می‌تواند بانک‌هایی همچون ملت و تجارت را به شدت متاثر سازد.

همچنان اخبار مربوط به این مساله رسمیتی ندارد. با این حال انتظار می‌رود این شایعات بتواند توجه معامله‌گران را در روزهای پیش رو به خصوص به نماد «وبملت» جذب کند.

نمادهای «وتجارت» و «وبصادر» نیز مراحل مربوط به ثبت افزایش سرمایه را پشت سر می‌گذارند و به نظر می رسد بازگشایی آن‌ها از اتفاقات جالب توجه بازار سهام در هفته‌های پیش رو باشد.

وضعیت نمادهای بنیادی

به نظر می‌رسد سوخت گزارش‌های ماهانه برای شرکت‌های کالایی و اصطلاحا بنیادی بازار در حال فروکش است. در این شرایط تحولات بازارهای جهانی سمت و سو دهنده اصلی معاملات این گروه خواهد بود. از دیگر سو باید در نظر داشت که به تدریج به فصل مجامع شرکت‌های بورسی نزدیک می‌شویم. مساله‌ای که می‌تواند بسته به سود تقسیمی شرکت‌ها روند قیمتی سهم را متاثر سازد.

تحولات کوتاه مدت بازارهای جهانی (در فریم روزانه) با پیچیدگی‌های نسبی روبرو شده است. با این حال روند میان‌مدت این بازارها همچنان همراه با خوشبینی برآورد می‌شود.

تعطیلی بازارهای جهانی در معاملات امروز می‌تواند از موانع شکل‌گیری‌ تقاضای قدرتمند برای این گروه‌ها باشد. با این حال انتظار برای بازگشایی این بازارها در انتهای شب و خوشبینی به ادامه روند می‌تواند مانع از شکل‌گیری فشار محسوس فروش شود.

ضمنا باید در نظر داشت که طی این روزها موج آخر گزارش‌های ماهانه اسفند بر روی کدال قرار می‌گیرد و تک‌نمادهای با عملکرد درخشان می توانند با تقاضای چشمگیر همراه شوند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: دیروز در دیدار عادل عبدالمهدی؛ نخست وزیر عراق با حسن روحانی؛ رئیس جمهوری که در تهران انجام شد، دو طرف بر تداوم برنامه صادرات برق و اتصال برق و گاز به عراق و در آینده نفت تاکید کردند. پیش‌تر خبرهایی مبنی بر اعطای برق به عراق توسط عربستان اعلام و منتشر شده بود. در این میان عبدالناصر همتی رییس شورای پول و اعتبار عنوان کرده: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است و باید در مورد نحوه تکمیل و تداوم روابط مالی و پولی دو کشور با توجه به حجم در حال افزایش صادرات ایران تصمیم گیری شود.

در دیگر رویداد هم ژان ایو لودریان؛ وزیر خارجه فرانسه درباره نتیجه اجلاس وزیران خارجه گروه 7 اعلام کرد: وزیران خارجه 7 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا، ژاپن، ایتالیا و آلمان در نشست دو روزه فرانسه در مورد موضوع‌های گسترده‌ای به توافق رسیدند، اما نتوانستند اختلافات مربوط به نحوه رفتار با ایران و درگیری بین اسراییل و فلسطینی‌ها را کنار گذارند. در همین حال با نزدیک شدن به یک سالگی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، اکنون دولت دونالد ترامپ دور جدیدی از فشارها علیه ایران را کلید زده است و تلاش دارد در یکی دیگر از اقدام‌های ضد‌ایرانی خود که در راستای «کمپین فشار حداکثری» این کشور قرار دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند. روزنامه «گاردین» با استناد به گزارشی از «وال‌استریت‌ژورنال» نوشته که دولت آمریکا مقدماتی را فراهم می‌کند تا دوشنبه این اقدام را آشکار کند و این نخستین باری خواهد بود که آمریکا نیروهای مسلح یک حکومت خارجی را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌خواند. وزارت امورخارجه آمریکا از ارایه توضیحاتی درباره این خبر در روز جمعه خودداری کرد.  این در حالی است که پایگاه خبری «المانیتور» با اشاره به طرح جدید چند سناتور آمریکایی که حمله دولت ترامپ به ایران را بدون اجازه کنگره ممنوع می‌کند، گزارش داد که این قانون نشان‌دهنده اختلاف رو به افزایش میان جمهوری‌خوا‌هان و دموکرات‌‌ها بر سر آینده سیاست آمریکا درباره ایران است.

همچنین فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد در گردهمایی مدیران این وزارتخانه در حالی از نهایی شدن برنامه عملیاتی این وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته برای تحقق شعار رونق تولید تا دو روز آینده خبر داد که به گفته وی امسال بانک‌ها، بورس و بیمه با کار جهادی در خدمت رونق تولید قرار می‌گیرند. روز گذشته البته بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص درآمد ناشی از ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها، نقل و انتقال سهام و سود سهام دریافتی هم ابلاغ شد.

همچنین ضوابط ثبت‌‌سفارش مواد اولیه و ملزوم‌های ضروری خطوط تولید تسهیل و امکان واردات این کالاها به‌صورت بدون انتقال ارز (خارج از سیستم بانکی) تا پایان سال ۹۸ فراهم شد. براساس ابلاغیه جدید گمرک ایران، پیش شرط ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز تا سقف معادل ۳۰۰ میلیون دلار برای تمامی بازرگانان است. این گشایش وارداتی در حالی است که در فروردین‌ماه سال گذشته و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار به‌عنوان نرخ رسمی، واردات تنها در قالب ثبت‌سفارش بانکی امکان‌پذیر بود و ورود کالاهای بدون انتقال ارز به کشور ممنوع شد.

ب) صنایع: براساس آمارهای منتهی به بهمن سال ۹۷ بالغ بر یک میلیارد و ۲۸۲ میلیون و ۲۹۹ هزار دلار انواع خودرو و قطعات و لوازم یدکی خودرو وارد شده است. این حجم از واردات معادل 5190 میلیارد تومان بود. بر همین اساس در 11 ماهه سال 97 بالغ بر 14.9 هزار خودرو سواری به کشور وارد شد. در همین حال با اعلام جزییات حقوق ورودی کالاها در سال ۹۸، مشخص شد تعرفه واردات خودرو تغییری نکرده، هرچند ثبت‌سفارش همچنان ممنوع است.

در دیگر رویداد، در حالی بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در راستای اجرای قانون جدید چک، بانک‌ها را ملزم به درج کد رهگیری در گواهی‌نامه‌های عدم پرداخت چک‌های برگشتی کرد که این امر موجب کاهش چشمگیر دوره زمانی فرآیند پی‌گیری قضایی این چک‌ها می‌شود. همچنین بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بیمه، جزییات محاسبه کارمزد بیمه‌نامه‌های ارزی را برای کارگزاران اعلام کرد.

ج) شرکت‌ها: ادغام ۵ بانک و موسسه بورسی و فرابورسی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه با فروش سهام آنها از امروز وارد مرحله دوم می‌شود. در خبر دیگری نیز با دستور محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمات رایگان هر سه اپراتور تلفن همراه در برخی از مناطق استان لرستان برای یک هفته دیگر تمدید شد.