دیده‌بان بورس شنبه (25 اسفند)

11:08 - 1400/01/21
بازارها وضعیت متلاطمی را در آخرین روزهای رالی پرتلاطم سال 97 سپری می‌کنند. این در حالی است که عدم قطعیت‌های فراوان پیش‌بینی روند قیمت‌ها را دشوار کرده است. در شرایط انتظارات تورمی، دیگر مساله انتخاب بازار سودده نیست، بلکه پرسش مهم‌تر، بازار با بیشترین سوددهی در سال آینده است که از دو زاویه قابل بررسی است.
دیده‌بان بورس شنبه (25 اسفند)

دنیای بورس: بازارهای سهام و سکه توانستند هفته گذشته را با بازدهی حدود 4 درصدی پشت سر بگذارند و دلار نیز افزایش نیم درصدی را در این مدت تجربه کرد. رد پای صعود در بازارهای داخلی بار دیگر زمینه مقایسه گزینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کرد.

مسیریابی نوروزی سه بازار: در نگاه کوتاه‌مدت توجه به چند نکته می‌تواند جالب توجه باشد. بازار ارز با توجه به رشدهای اخیر و ثبات دوروزه که در کانال 13 هزار تومان پیدا کرد، توجه برخی سرمایه‌گذاران را مجددا به خود جلب کرده است. با این حال باید توجه کرد به تدریج از تقاضای ارزهای مسافرتی کاسته شده و طبق سیاست‌های بانک مرکزی امکان کنترل قیمت‌ها وجود دارد. هم‌زمان احتمال تمدید معافیت‌های نفتی، وضعیت مناسب صادرات غیرنفتی در ماه بهمن و امکان حذف دلار 4200 می‌توانند زمینه‌ساز توقف صعود دلار در این روزها شوند. بازار سکه نیز با توجه به کم‌نوسانی بازار جهانی، عمدتا باید متاثر از نرخ دلار حرکت کند. اما به طور کلی، تعطیلات نوروز با کاهش حجم معاملات واقعی، امکان نوسان غیرپایدار در این بازارها بالاتر می‌رود و باید دید فعالیت سفته‌بازان در این مدت تا چه حد از سوی بازارساز مهار می‌شود.

در خصوص بازار سهام اما شرایط عموما به نفع رشد قیمت‌ها است. از طرفی پس از رشدهای اخیر انتظارات مثبت هم از سوی فعالان و هم کارشناسان نسبت به بورس ایجاد شده است. از سوی دیگر، فشار فروش‌های سنتی در پایان سال در حال حذف کامل است و به طور سنتی به دوره رشدهای بورس در آستانه سال نو و تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم. البته در این خصوص نیز کاهش نسبی حجم معاملات، لزوما تاییدی بر تداوم این روند نخواهد بود.  

سرنوشت 98 بازارها از دو زاویه: اما در نگاهی بلندمدت‌تر باید به عوامل کلان توجه شود تا تصمیم‌گیری دقیق‌تری صورت گیرد. با توجه به انتظاراتی که از ادامه فضای تورمی در سال 98 وجود دارد، عمده بازارها مستعد رشد اسمی از این منظر هستند. اما نکته آن است که هر کدام از بازارها از نگاه کلان چه محرک‌هایی برای صعود دارند. زاویه اولی که می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد، نقطه شروع هر بازار برای سال آینده است. از این زاویه، بورس بهترین جایگاه را از نگاه کارشناسان دارد. زیرا بر خلاف دلار و سکه و حتی مسکن، رشد چندان پرقدرتی را بر مبنای متغیرهای بنیادی اثرگذار تجربه نکرده است. بنابراین، ظرفیت بالاتری را برای صعود دارد. مثلا اگر قرار باشد 20 تا 30 درصد تورم سال آینده در بازارهای ارز، طلا و یا مسکن منعکس شود، تقریبا می‌توان گفت، بر اساس متغیرهای اقتصادی، رشد این بازارها حداکثر به اندازه همین تورم انتظاری باشد. این در حالی است که بورس به دلیل جا ماندن از اثرات تورمی سال جاری، ظرفیت بیشتری برای صعود دارد و می‌تواند از تورم برای سال آینده پیشی بگیرد.

اما زاویه دوم به جریان ورود نقدینگی برمی‌گردد. بورس به عنوان بازاری که کمتر از سوی عموم مردم مورد توجه قرار می‌گیرد، در صورت افزایش نگرانی‌های غیراقتصادی با کمبود نقدینگی به طور محسوسی مواجه می‌شود. این در حالی است که در صورت تحقق این سناریو، بازارهای ارز و سکه شانس بالایی برای جذب نقدینگی پیدا خواهند کرد. پس با وجود آنکه بورس از نظر نقطه شروع رقابت، گزینه قدرتمندتری برای برنده شدن است، اما از نگاه توان جذب سرمایه به شرایط سیاسی کشور وابستگی غیرقابل انکاری دارد. حال اگر شوک خاصی از این جانب به بازارها وارد نشود، مطابق پیش‌بینی کارشناسان بازار سهام می‌تواند شانس نخست بازدهی بازارها در سال 98 باشد.  

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: سیاست‌ دولت ترامپ در ایجاد فضایی گنگ و اتخاذ تصمیمات ناگهانی، ممکن است منجر به تمدید معافیت‌های ۶ماهه خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا شود. به این ترتیب در حالی‌که مقامات آمریکایی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید دارند، منابع آگاه به رویترز گفته‌اند به احتمال قوی معافیت نفتی پنج خریدار نفت ایران از میان هشت کشور مستثنی شده، در ماه مه (اوایل اردیبهشت) تمدید خواهد شد. این معافیت احتمالا با شرط کاهش ۲۰ درصدی سقف خرید روزانه تمدید خواهد شد و مجموع صادرات روزانه ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

همچنین در رویداد دیگری عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی از ثبت ساز و کار ویژه تامین مالی و تجارت ایرانی و موسوم به STFI در تهران و متناسب با ساز و کار مالی اروپا خبر داد. پیش‌تر بانک مرکزی ساز و کار اجرایی بسته تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد. در همین حال خزانه‌داری کل کشور در اطلاعیه‌ای از تامین اعتبار پرداخت اصل و سود انواع اوراق بهادار در سررسیدهای تعیین شده تا پیش از پایان سال خبر داد.

ب) صنایع: مرتضی ضامنی؛ مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از توزیع روغن موتور با نرخ مصوب دولتی در تفاهم نامه‌ای با شرکت عامل برای استفاده تاکسیرانان و رانندگان حمل و نقل عمومی خبر داد.

در شرایطی که سال ۹۷ با افت شدید تولید خودرو رو به اتمام است، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد تیراژ را برای خودروسازان داخلی در سال آینده، در نظر گرفته است. آن طور که یک منبع آگاه عنوان می‌کنند، ظاهرا وزارت صنعت برنامه تولید یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو را برای سال آینده لحاظ کرده است. 

در همین حال فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در تشریح خبر منعکس شده در رسانه‌ها درخصوص بازگشت رنو به ایران گفت: شرکت رنو سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در ایران کرده است و منتظر مشخص شدن تحریم است. مقیمی تصریح کرد: رنو سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری در کشور انجام داده و با توجه به حجم فعالیت‌های انجام شده، قطعا پس از مشخص شدن شرایط تحریم به ایران باز می‌گردد. وی ادامه داد: البته به تازگی هیچ مذاکره‌ای با این شرکت صورت نگرفته اما تحلیل ما بازگشت آن در آینده به بازار ایران است.

همچنین در دیدار هیات صنعتی روسیه و قائم‌مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) زمینه‌های همکاری خودروسازان سنگین این کشور برای نوسازی ناوگان فرسوده تجاری ایران بررسی شد. در رویدادهای خودروی دیگری اما ایران‌خودرو به دلیل توقف تولید محصول سوزوکی گرند ویتارا، شرایط تعویض این خودرو با هایما S۷ را اعلام کرد. همچنین براساس اعلام پارس‌خودرو مشتریان در صورت تمایل به انتظار تا تولید مجدد محصول‌های رنو باید ۹ ماه دیگر منتظر بمانند.

ج) شرکت‌ها: طبق اعلام قبلی، امروز بلوک 1.88 درصدی بانک پاسارگاد متعلق به موسسه رفاه و تامین آتیه امید به‌صورت یکجا و نقد در بورس تهران روانه میز فروش می‌شود. به این ترتیب 949 میلیون و 22 هزار و 757 سهم «وپاسار» به قیمت پایه هرسهم 200.1 تومان و ارزش 189.8 میلیارد تومان عرضه می‌شود. بانک پاسارگاد یکشنبه (فردا) و سه‌شنبه (آخرین روز کاری امسال) هم اقدام به عرضه دو بلوک 10 و 9.9 درصدی بیمه پاسارگاد و 5.56 و 5.41 درصدی مپنا و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خواهد کرد.

همچنین به دنبال روند ادامه دار ورود شرکت‌های جدید به بازار سهام، نوبت بیست و یکمین شرکت جدید هم تعیین و مقرر شد 10 درصد از سهام تولید گوشت مرغ ماهان معادل 40 میلیون سهم در روز دوشنبه 27 اسفند در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود. در این واگذاری محدوده قیمت هر سهم «زماهان» بین 380 تا 400 تومان بوده و هر فرد حقیقی و حقوقی قادر به خرید حداکثر 400 سهم خواهد بود. همچنین سهام تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر فردا؛ یکشنبه 26 اسفندماه در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. در همین حال شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی پلی پروپیلن جم در بازار دوم بورس تهران نیز درج شد تا پس از معرفی و تکمیل اطلاعات، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی باشد.

در همین حال پیرو پذیرش شرکت راهیابان فردا در ۲۴ بهمن سال گذشته در فهرست شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس، سهام این شرکت توسط سهامدار عمده دوشنبه؛ ۲۷ اسفند عرضه اولیه می‌شود. به این ترتیب،مقرر شده ۱۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد «هفرا ۱» در تابلوی معاملاتی رشد فرابورس واگذار شود. نوع این سهام عادی، با نام و ارزش اسمی هر ورقه ۱۰۰ تومان است.

با همکاری پتروشیمی شازند و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای نخستین‌بار در کشور کاتالیست sac500 جهت تولید گرید لوله pe100 پلی اتیلن سنگین تولید و به بهره‌برداری صنعتی رسید. همچنین تولید کاتد مس به روش تانک بایولیچینگ، در مجتمع بابک مس ایرانیان از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ میدکو، برای نخستین بار در جهان، با حمایت بانک‌پاسارگاد آغاز شد.