دیده‌بان بورس سه‌شنبه (21 اسفند)

11:07 - 1400/01/21
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با رشد 2901 واحدی همراه شد و به عدد 167371 رسید که بالاترین سطح از تاریخ 4 آذر تاکنون است. رشد قیمت سهام در معاملات روز گذشته بیشتر بر محور صنایع دلاری یا تاثیرپذیر از دلار استوار بود. اما نکته مهم معاملات روز گذشته در جنس تقاضای وارد شده از سوی سرمایه‌گذاران عمدتا حقیقی و کاهش دید نوسانی در معاملات پنهان بود. موردی که می‌تواند با عرضه‌های سنگین دستخوش تغییر شود.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (21 اسفند)

دنیای بورس: معاملات روز گذشته بازار سهام در گروه‌ها و صنایع بزرگ داغ‌تر دنبال شد. حجم بالای ارزش معاملات در ساعات ابتدایی با کشیدن رنج‌های مثبت در نمادهای تاثیر‌گذار و تشکیل صف‌های خرید موقت در نمادهای بزرگتر، در شرایطی به وقوع می‌پیوست که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران اولا حساب ویژه‌ای بر تحلیل‌های تیم‌های بزرگ بازار سرمایه باز کرده‌اند و ثانیا منطق مبتنی بر رشد ادامه‌دار و خزنده دلار برای سال بعد را به عنوان یک رکن اصلی در محاسبات خود در نظر گرفته‌اند.

نگاه تحلیلگرانه به بورس

پیش از آغاز معاملات سهام در هفته جاری نوبت دیگری از پیش‌بینی مورد اجماع کارشناسان از سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی منتشر شد. برآورد 41 گروه تحلیلی حاکی از آن است که P/E شرکت‌های بزرگ بورسی بر اساس سود آینده‌نگر پایین‌تر از مرتبه 4 قرار دارد و این موضوع از پتانسیل‌های قدرتمند سهام برای صعود حکایت دارد. در عین حال نسبت قیمت به سود این شرکت‌ها بر اساس سود سال 97 در حدود 5.1 مرتبه است. حدودی که از میانگین این نسبت در دوران پیشابرجام نیز کمتر است.

نکته‌ای که در برآوردهای تحلیلگران وزن زیادی را به خود اختصاص می‌دهد انتظار برای صعود نرخ‌های دلار در سال آتی است. همچنین انتظارات تورمی کارشناسان نسبت به 3 ماه پیش شدت گرفته است. به علاوه آن که بورس همچنان از واکنش به سطوح فعلی نرخ دلار جا مانده است و عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های سوال‌برانگیز و پرشائبه ارز چند نرخی می‌تواند بازدهی قابل‌توجه سهام را نسبت به بازارهای موازی در پی داشته باشد.

اظهارات عبدالناصر همتی در روزهای اخیر در رابطه با ناکارآمدی تخصیص ارز 4200 تومانی این امید را تقویت می‌کند که نرخ‌های متعدد ارز در آینده محدودتر شود و تشکیل بازار متشکل ارزی زودتر به وقوع بپیوندد.

تغییر جنس تقاضا

نکته پنهان در معاملات روز گذشته بازار سهام، تغییر جنس سفارش‌های خرید بود. این تغییر ماهیت زمانی مشخص شد که حتی با وجود عرضه‌های مکرر و فاصله گرفتن قیمت‌ها از سقف روزانه باز هم شاهد موج‌های بعدی تقاضا بودیم و این مورد تا حد زیادی حاکی از خیال راحت‌تر خریداران حقیقی در معاملات روز گذشته دارد و در صورت عدم بروز شرایط خاص احتمال تداوم آن نیز در روزهای آتی وجود دارد. به نظر می‌رسد خریداران با فراغ بال بیشتری اقدام به خرید می‌کنند هرچند عدم وسواس در ثبت سفارش‌های خرید (که البته هنوز با رسیدن به آن شرایط فاصله زیادی داریم) مانند یک تیغ دولبه عمل خواهد کرد و در زمان بروز استرس‌های مقطعی می‌تواند به فروش‌هایی با همین سبک بدل شود. در این راستا بار دیگر توجه به متغیرهای بنیادی و سودآوری مورد انتظار از شرکت‌ها به معامله‌گران توصیه می‌شود. مولفه‌های اثرگذار در سودآوری شرکت‌ها اساسا تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارد و تغییر در مبنای این مولفه‌ها می‌تواند تغییر مسیری محسوس را در پی داشته باشد.

برزخ در معاملات بانکی

هنوز صنعت بانکی حجم و ارزش معاملات روزانه خود را به خوبی حفظ کرده‌است؛ اما ترس ناشی از توقف‌های طولانی مدت سهام پر رفت و آمد بانکی در خصوص ثبت افزایش سرمایه‌های سنگین و کیفیت موافقت بانک مرکزی با آن برای بسیاری نقطه ابهام پررنگی به شمار می‌آید. آن‌هم درست زمانی که احتمال رشد قیمت در سایر صنایع بورسی با توجه به موج تقاضا وجود دارد. با شدت گرفتن تقاضا در گروه‌های کالایی به صورت معمول انتظار می‌رود توجه به حاشیه‌های به روزرسانی ارزش دفتری دارایی‌ها تا  حدودی عقب‌نشینی کند. اما موضوع دیگری که در روزهای اخیر بر سهام نمادهای «وتجارت» و «وبصادر» فشار وارد کرد اولا به تاریخچه توقف‌های طولانی مدت این نمادها باز می‌گردد و ثانیا دستورالعمل‌های اخیر بورسی که بازگشایی نمادهای با افزایش سرمایه بیش از 200 درصد از محل سهام جایزه را منوط به ثبت افزایش سرمایه کرده است باعث می‌شود در سهامداری این گروه برای معامله‌گران خرد تردید بیشتری ایجاد شود. از جمله اتفاقات اخیر این گروه نیز می‌توان به توقف نماد «دی» به دلیل تاخیر در ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده اشاره کرد. در کنار معاملات این نمادها دادوستدهای «وبملت» مسیری کاملا متفاوت را تجربه کرده است.

نگاهی به آخرین وضعیت بازارهای جهانی

معاملات واپسین بازارهای جهانی همچنان با آرامش نسبی دنبال می‌شود و سطوح قیمتی کالاهای پایه همچنان در محدوده مطلوبی قرار دارد. ضمنا باید در نظر داشت همچنان انتظار برای بهبود مذاکرات مرتبط با جنگ تجاری وجود دارد. اما در عین حال انتظار می‌رود که این مذاکرات مرحله به مرحله اثرگذاری خود را نشان دهد و تا اتمام آن فاصله زیادی مانده باشد. همچنین باید در نظر داشت که در کوتاه‌مدت روند متغیرهایی همچون شاخص دلار را نمی‌توان نادیده گرفت.

در آخرین معاملات امروز بازارهای جهانی، قیمت‌ها نسبت به شب پیش بهبود اندکی داشته است: قیمت هر تن مس نزدیک به 6430 دلار قرار دارد. هر تن فلز روی در محدوده نزدیک به 2750 دلار داد و ستد می‌شود و نفت برنت مجددا در نزدیکی 67 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفته است.

مسیر کوتاه‌مدت بازار سهام

تنها 6 جلسه معاملاتی در روزهای پایانی سال 97 باقی مانده است. احتمالا در 2 روز باقی‌مانده از این هفته فشار عرضه‌ها برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها تا حدودی ادامه داشته باشد. با این حال انتظار می‌رود طی هفته آینده نیاز به نقدینگی به حاشیه رانده شود و در آن هنگام باید در انتظار تصمیم سهامداران خرد در رابطه با سهامداری در روزهای تعطیل ابتدای سال و یا نقد کردن آن ماند.

از طرف دیگر همان گونه که اشاره شد شاخص سهام به سقف خود از ابتدای آذر ماه نزدیک شده است. به نظر می‌رسد در صورتی که شاخص کل بورس بتواند این محدوده را با قدرت پشت سر بگذارد بتوان انتظار صعود ملموس سهام در بازه کوتاه مدت را داشت. در عین حال ناتوانی در عبور از کانال 167 هزار واحدی می‌تواند بورس را وارد فاز اصلاح بعدی کند. از این جنبه روند معاملات و عرضه‌ و تقاضای امروز از اهمیت دوچندانی برخوردار است و می‌تواند روند کوتاه‌مدت بورسی را مشخص کند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: در دیدار روز گذشته حسن روحانی؛ رئیس جمهوری با مقامات عراقی که ظرف امروز و فردا هم دنبال می‌شود، گفت‌وگوهای خوبی شکل گرفته است. بر مبنای گفته مقام‌های ایرانی در این سفر ۵ سند میان ایران و عراق توافق شد و رئيس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق در مهمترین خبر تاکید کرد: دو طرف ایرانی و عراقی توافق کردند که برای ویزا، مبلغی دریافت نکنند...

البته از دید تحلیلگران نخستین سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به عراق، در ششمین سال ریاست او بر پاستور را نمی‌توان تنها در قالب یک سفر عادی دیپلماتیک مورد ارزیابی قرار داد. این سفر ویژه است، از این لحاظ که در آینده نزدیک یعنی پس از پایان دوران معافیت‌های آمریکا از تحریم‌های جدید، مناسبات دو کشور در وضعیت فوق‌العاده قرار می‌گیرد. هر چند روحانی در شرف پرواز به سمت بغداد هدف سفر را افزایش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور بیان می‌کند اما واقعیات میدانی نشان‌گر این است که موضوع تحریم‌ها و ایجاد بسترهای لازم برای تداوم همکاری‌ها در چند ماه آینده، مهم‌ترین ماموریت رئیس قوه مجریه ایران خواهد بود.

در همین حال سفارت فرانسه در تهران از حضور پر فیشر؛ مدیر ساز و کار مالی اروپا و ایران خبر داد و با انتشار تصویری از این دیدار در توییتر اعلام کرد وی با روسای نمایندگی‌های سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران دیدار کرده که گامی مهم برای چگونگی عملیاتی کردن ساز و کار تجاری اتحادیه اروپا و ایران موسوم به «اینستکس» (ساحات) است.

در رویداد دیگری فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصیص ارز مرجع (۴۲۰۰ تومانی) برای تسویه تعدادی از اسناد اعتباری صاحبان صنایع با مصوبه اخیر هیات وزیران خبرداد و گفت: واحدهای تولیدی در فرصت باقی مانده هرچه سریع‌تر نسبت به ترخیص ماشین‌آلات مشمول مصوبه اخیر هیات وزیران اقدام کنند. همچنین بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط تامین اعتبارات یوزانس و ریفاینانس و مدت ارایه اسناد حواله ارزی را برای واردات 287 کالا و مربوط به ماشین‌ آلات و تجهیزات ابلاغ کرد.

در رویداد دیگری حسین فهیمی؛ مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی در خبری اعلام کرد: بستر تسویه معاملات نفت خام در سپرده‌گذاری مرکزی به بهره‌برداری رسید. حامد سلطانی نژاد؛ مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در رویداد متفاوت دیگری می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌، سال آینده معاملات بین‌المللی زعفران بر مبنای دلار یا دیگر ارزها در یکی از مناطق آزاد راه ‌اندازی می‌شود.

 ب) صنایع: ایرج حریرچی؛ معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: قیمت دارو در سال جدید ۱۰ تا حداکثر ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت که با این رقم به مردم فشار محسوسی وارد نمی‌شود.

هادی قوامی؛ عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس نیز با اشاره به نشست دیروز کمیسیون گفت: در جلسه روز گذشته رسیدگی به طرح سپرده ارزی در بانک‌های عامل در دستورکار قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد. در این طرح بانک مرکزی و بانک‌ها موظف می‌شوند که بازپرداخت اصل و سود سپرده‌های ارزی را تضمین کنند تا تشویقی باشد مردم ارزهای خود را در نظام بانکی بیاورند. بانک مرکزی البته مخالف این طرح است.

ج) شرکت‌ها: دو بانک ملت و تجارت آماده عرضه بلوک ۵.۷ و ۲.۶ درصدی نخستین شرکت مشمول اصل ۴۴ و چهارمین شرکت بزرگ بورس یعنی ملی مس در آخرین روز کاری سال شدند.

حسین نجاری؛ مدیرعامل ساپکو با اعلام تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در اواخر سال آینده گفت: پژو فرانسه باید بابت ترک ایران 7 هزار میلیارد تومان خسارت بدهد . سایپا نیز در خبری اعلام کرد ادامه پیش فروش محصول‌ها منجر شد تا دیروز قیمت 5 محصول با کاهش۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی در بازار داد و ستد شود.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد به مناسبت نوروز 98 از چهارشنبه این هفته تا دوشنبه آینده 27 اسفند، 75 شعبه منتخب نه بانک‌ بورسی صادرات، ملت، اقتصادنوین، گردشگری، پست بانک، سینا، ، پارسیان، پاسارگاد ، سرمایه و سه بانک دولتی ملی، سپه و رفاه کارگران در استان تهران نسبت به توزیع اسکناس نو شامل صد اسکناس 2 و 5 هزار تومامی برای هر مراجعه کننده اقدام می‌کنند.