دیده‌بان بورس دوشنبه (20 اسفند)

11:07 - 1400/01/21
در شرایطی که سایر بازارهای داخلی روند کاهشی را تجربه کردند، بورس تهران با صعودی قابل توجه توانست موجی از امیدواری را میان فعالان ایجاد کند. به نظر می‌رسد برآوردهای مثبت کارشناسان از سودآوری شرکت‌ها در سال 98 موجب افزایش تقاضا به ویژه در سهام بنیادی شده و باید دید پول‌های تازه تا کجا به این پیش‌بینی‌ها اعتماد می‌کنند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (20 اسفند)

دنیای بورس: رشد 1463 واحدی شاخص کل بورس باعث رسیدن این نماگر به نیمه کانال 164 هزار واحدی شد. امیدواری‌هایی که کارشناسان نسبت به آینده سهام بنیادی ارائه کرده‌اند مهم‌ترین محرک این روزهای سهام است. در این میان، توجه به چهار نکته پنهان در خلال این پیش‌بینی‌ها قابل تامل است که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود (پیش‌بینی 41 گروه تحلیلی از سودآوری 78 شرکت در سال 98).

تکرار سناریوی حرکت دسته‌جمعی بازارها: یک مساله اصلی که در پیش‌بینی‌ها قابل رصد است، انتظارات تورمی نسبتا بالا برای سال آینده است. در سال 97 همین انتظارات تورمی باعث شد تا پس از سال‌ها، تمامی بازارها مستقل از سایر شرایط بنیادی و شدت نوسان، روندی صعودی را تجربه کنند. به عبارت دقیق‌تر، انتظارات تورمی به عنوان یک عامل سیستماتیک همه بازارها را با خود در جهت افزایشی همراه می‌کند. اجماع کارشناسان بورسی تورم بیش از 30 درصدی را پیش‌بینی می‌کند و همین مساله باعث می‌شود تا برآورد آنها از بازارها نیز در مجموع افزایشی باشد که با توجه به وضعیت تورم مورد انتظار، امری غیرقابل انکار خواهد بود.

بورس بهتر از سایر بازارها در رقابت داخلی: اما در این مسیر صعود دسته‌جمعی به نظر می‌رسد بورسی‌ها نسبت به بازاری که خود در فعالیت می‌کنند، یعنی سهام، امید بیشتری دارند. اگر اجماع در خصوص دلار را کمی کمتر از 16 هزار تومان است (نسبت به نرخ‌های کنونی حدود 20 درصد رشد) یا رشد 20 درصدی مسکن را با پیش‌بینی بازدهی میانگین 37 درصدی شاخص کل بورس مقایسه کنیم، این امید بیشتر به سهام قابل رصد است. فارغ از تمایل احتمالی کارشناسان بورسی، استدلال پشت این پیش‌بینی قابل تامل است. کارشناسان معتقدند بازارهای سفته‌بازی نظیر ارز و سکه و مسکن بخش مهمی از انتظارات تورمی را به سرعت در خود منعکس کرده‌اند و به همین دلیل در سال آینده نسبت به تورم نیز احتمالا رشد کمتری خواهند داشت. این در حالی است که به علت ریسک‌های غیراقتصادی، بورس تهران کم‌واکنشی محسوسی داشته است و همین مساله پتانسیل صعود این بازار را بیش از پیش نشان می‌دهد.

بی‌تحلیلی یا کم‌توجهی به بازار جهانی؟ مساله دیگر، بازه تغییرات محدودتر نسبت به آینده قیمت‌های جهانی کالاها است. به بیان دقیق‌تر، بازه پیش‌بینی کامودیتی‌ها بر خلاف سایر موارد داخلی چندان زیاد نیست. مثلا قیمت نفت مورد اجماع 63 دلار و حداکثر پیش‌بینی 70 دلار است. این مساله در شرایطی است که کارشناسان متعددی وضعیت اقتصاد جهانی در سال آینده را پرریسک ارزیابی می‌کنند و حتی احتمال رکود می‌دهند. مساله‌ای که می‌تواند نوسان بازار کامودیتی را بیش از انتظارات کند. با این حال، طبیعی به نظر می‌رسد که فعالان بورسی که بیشتر به مسائل داخلی می‌پردازند قیمت‌ها در بازار جهانی را عموما به عنوان یک داده پیش‌فرض پذیرفته و به مراکز تحلیلی بین‌المللی استناد می‌کنند.

بدبینی به اصلاحات اقتصادی: نکته چهارمی که در خلال این پیش‌بینی‌ها قابل رصد است، بدبینی به اصلاحات اقتصادی از سوی این تحلیل‌گران است. اختلاف نزدیک 50 درصدی بین اجماع نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی نشان می‌دهد که همچنان فعالان بورسی اعتقاد دارند در سال آینده نیز نظام چندنرخی بازار ارز ادامه خواهد یافت. بنابراین، طبیعی است که اگر سیاست‌گذار از این سیاست غلط عقب‌نشینی کند بخش مهمی از این پیش‌بینی‌ها به نفع بورس دچار تغییر شود. حذف دلار نیمایی باعث می‌شود میانگین ارز تک‌نرخی در رقمی بالاتر از نیما و کمتر از ارز آزاد متعادل شود. این موضوع از یک سو، رشد بازارهای سفته‌بازی ارز، طلا و مسکن را محدود می‌کند و از سمت دیگر، پتانسیل ویژه‌ای برای صعود بورس فراهم خواهد کرد. عمده بورسی‌ها به علت محاسبه ارز نیمایی در صورت‌های مالی خود، عموما از رشد دلار در بازار آزاد بی‌نصیب می‌مانند و در نتیجه یکسان‌سازی این دو نرخ به نفع شرکت‌های بورسی خواهد بود.

شروع هفته آرام بازار جهانی: با وجود برخی نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی که با انتشار گزارش اشتغال آمریکا در پایان هفته گذشته به وجود آمده بود، امروز قیمت کامودیتی در بازار جهانی رشد اندکی را تجربه کرد. فعالان بازار جهانی همچنان به مذاکرات چین و آمریکا خوش‌بین هستند و مقامات دو کشور نیز بر روند رو به پیشرفت این مذاکرات تاکید دارند. هرچند هنوز تا توافق نهایی فاصله است، اما به گفته رییس بانک خلق چین بر سر مسائل اساسی به اجماع رسیده‌اند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قرار است امروز برای اولین‌بار در ۵ سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش در سفری سه روزه به عراق برود. پیش از این برهم صالح؛ رئیس‌جمهوری عراق ۲۶ آبان‌ماه به تهران سفر کرده بود. روحانی به عراق برای دیدار با رهبران عراق به شهرهای بغداد، نجف و کربلا می‌رود. در این سفر چند توافقنامه درباره همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای، سیاسی و اقتصادی در راستای منافع ایران، عراق و منطقه منعقد هم منعقد می‌شود.

همچنین دیروز نمایندگان مجلس، ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی و اصلاح کردند. همچنین اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی و جایگزینی آن به جای بانک صنعت و معدن، موافقت کردند. در همین حال حسین مهری؛ مدیرعامل تامین سرمایه سپهر از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان توسط وزارت اقتصاد از امروز خبر داد.

ب) شرکت‌ها: بانک تجارت مجوز افزایش سرمایه از سازمان خصوصی سازی و بانک مرکزی را دریافت کرد. در همین حال شرکت فرابورسی تولید ماهتاب برق کهنوج درخصوص تغییر مبنای قیمت ارز جهت محاسبه ضریب تعدیل نرخ شفاف سازی کرد و آماده بازگشایی نماد شد.

در رویداد دیگری پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا با نمادهای «صایپا012» و «صایپا112» و «صایپا412» به میزان 700 میلیارد تومان قرار است از امروز دوشنبه؛ 20 اسفندماه به مدت سه روز کاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران صورت گیرد. همچنین زمان قطعی عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام تامین سرمایه نوین، چهارشنبه این هفته اعلام شد تا هجدهمین شرکت جدید سال هم وارد بازار شود. از سوی دیگر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از انعقاد قرارداد برای تولید ١٠٠ قلم دارو و مواد اولیه دارویی با همکاری شستا (به کمک شرکت تیپیکو) تا پایان امسال خبر داد.