دیده‌بان بورس شنبه (18 اسفند)

11:06 - 1400/01/21
در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که هفته گذشته هر سه بازار داخلی روندی نزولی داشتند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران اکنون برای تصمیمات خود نگاهی بلندتر و معطوف به تحولات سال آینده دارند. عدم قطعیت‌های فراوان برای اقتصاد 98 باعث شده تا احتیاط ملموسی در رفتار فعالان اقتصادی قابل رصد باشد.
دیده‌بان بورس شنبه (18 اسفند)

دنیای بورس: سه بازار طلا، ارز و سهام هفته منفی را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب، سکه با کاهش 3.3 درصدی برای نخستین بار افت هفتگی در زمستان امسال را تجربه کرد. دلار نیز با ریزش 2.3 درصدی پس از 9 هفته نزولی شد. بورس تهران نیز با کاهش 1.5 درصدی روند نسبتا متعادل‌تری را در مقایسه با سایر بازارها پشت سر گذاشت.

شیفت زمانی محاسبات سرمایه‌گذاران: این هفته آخرین هفته کامل سال 97 است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در این روزهای باقی‌مانده از سال تکاپوی کمتری از خود نشان می‌دهند. اکنون افق سرمایه‌گذاری با تغییری جدی مواجه شده و عمده فعالان به تحولات سال آینده می‌نگرند. به نظر می‌رسد تصویب بودجه سال 98 در مجلس آخرین متغیرهای قابل تغییر در سال 97 را نیز تعیین تکلیف کرد. اکنون معامله‌گران در بازارهای مختلف در حال شناسایی عدم قطعیت‌های فراوان برای سال آینده هستند. جایی که به نظر می‌رسد تورم، نرخ دلار، بازار جهانی و عوامل سیاسی مهم‌ترین متغیرهایی خواهند بود که در سال آینده بر وضعیت بازارها و شرکت‌های بورسی اثرگذار هستند.

سیاست‌های بودجه‌ای مختصات تورم و دلار را تا حدودی نشان می‌دهد. مهم‌ترین محورهای اثرگذار بر بازار جهانی در ادامه توضیح داده شده است. اما به نظر می‌رسد در حوزه سیاسی همچنان بیشترین عدم قطعیت‌ها وجود دارد. بنابراین، شاید در این روزها جستجوی بیشتر در دیدگاه‌های مختلف کارشناسی بتواند چراغ راهنمای خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در این خصوص، پیش‌بینی سود شرکت‌های بورسی در سایت «دنیای بورس» به زودی منتشر می‌شود که اجماع مهمی هم در سطح متغیرهای کلان و هم در سطح شرکت‌های بورسی برای فعالان اقتصادی خواهد بود.

ضربه به بازار جهانی از محور دوم: در حالی که حرکت از جنگ تجاری به سمت صلح تجاری میان دو غول اقتصاد جهانی، چین و آمریکا منجر به تقویت قیمت کالاهای پایه شده بود، نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی منجر به تغییر مسیر کامودیتی‌ها در پایان هفته گذشته شد. بازار جهانی 2019 دو محور اصلی را پیگیری می‌کند، یکی مذاکرات تجاری پکن-واشنگتن و دیگری نشانه‌ها از احتمال رکود اقتصاد جهانی. هرچند هنوز نشانه مشخصی از مذاکرات صلح تجاری منتشر نشده است، اما سه رویداد مهم در حوزه اقتصاد جهان، بر معاملات پایان هفته اثر گذاشت.

اولا افت بیش از 20 درصدی صادرات چین در ماه فوریه نسبت به ماه مشابه 2017 (بیشترین در سه سال گذشته) موجب نگرانی فعالان بازار جهانی شد. هرچند آمارها در حوزه واردات کالاهای اصلی (نظیر نفت، زغال سنگ، سنگ آهن و مس) از قدرت کافی برخوردار است. این مساله موجب سردرگمی نسبی معامله‌گران شده که البته واکنش‌های فعلی به این آمارها تا کنون منفی بوده است.

در سوی دیگر، به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره یورو و کاهش پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی قاره سبز از سوی بانک مرکزی اروپا منجر به کاهش ارزش یورو و در نتیجه اوج‌گیری شاخص دلار و فشار بیشتر بر کالاهای جهانی شد.

اما مهم‌ترین رویداد پایان هفته گذشته، ارائه آمار ضعیف اشتغال آمریکا بود که منجر به افزایش نگرانی‌ها از آینده اقتصاد جهانی شد. هرچند این مساله منجر به کاهش نسبی شاخص دلار شد، اما به دلیل ترس از سمت تقاضا، باعث افت قیمت کامودیتی‌ها و به طور خاص نفت شد.

  • رویدادهای کلان از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان:  پس از نشست کمیسیون برجام که در راستای تامین منافع ایران و کشورهای 1+4  در وین روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار و با تاکید بر استمرار رفع تحریم‌ها دنبال شد، حسن روحانی؛ رئیس جمهوری مباحث مربوط به مذاکرات را در مقام تاکتیک در برابر تامین منافع ملی عنوان کرد. در همین حال رویترز نیز در گزارشی مدعی شد با افزایش ادامه‌دار قیمت های جهانی نفت ۸ کشور وارد کنند نفت ایران برای تمدید دوباره معافیت های واردات نفت از ایران با آمریکا وارد مذاکره شده‌اند.

در داخل اما عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار از تامین منابع ریالی و ارزی مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری مردم خبر داد و اعلام کرد: بانک مرکزی آماده تامین نیازها از طریق بانک‌ها است.

ب) صنایع: عباس کشاورز؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در نهاوند تاکید کرد: تا پایان امسال  ۱۰۰ درصد پول کشاورزان چغندرکار کشور پرداخت می‌شود. این در حالی است که شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد با پشتیبانی یک بانک فرانسوی صادرات به ایران را ادامه داده است.

فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است تا زمان تعدیل قیمت‌ها، سیاست فروش فوری خودرو ادامه می‌یابد. غلامرضا سلیمانی امیری؛ رئیس کل بیمه مرکزی هم از تلاش برای ورود اوراق ریسک بیمه در بازار سرمایه همزمان با تازه‌ترین اقدام‌ها برای تغییر صورت‌های مالی و ذخایر خسارت شرکت‌های بیمه تجاری خبر داد. در این میان قوه قضاییه در حالی نرخ دیه برای سال آینده را ۲۷۰ میلیون در ماه‌های عادی و ۳۶۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام اعلام کرد که بیمه‌گذاران منتظر محاسبه حق بیمه شخص ثالث خود در سال ۹۸ هستند.

ج) شرکت‌ها: عملیات اجرایی ساخت طرح جدید 300 هزار تنی اتیلن اکساید و پایین دست صنعت پتروشیمی با حضور وزیر نفت در اندیمشک آغاز شد. براساس گفته وزیر نفت ایران که در مراسم افتتاح این طرح حضور یافته بود، برای نخستین بار در سال آینده بیش از نیاز صنعت پتروشیمی خوراک دارد. براین اساس طرح‌هایی که تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسند منجر به تحول می‌شود.

وزارت صمت اعلام کرد دستورالعمل اجرایی تولید و اشتغال از سوی وزیر به استانداران ابلاغ شد و 5 بانک‌ بورسی ملت، تجارت، صادرات، پست بانک، آینده و 6 بانک دولتی ملی ، صنعت و معدن، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و توسعه تعاون مشارکت دارند.

اخیرا کمیسیون جدیدی به‌طور دایمی در فولاد مبارکه اصفهان راه‌اندازی شده که به گفته حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل ماموریت اصلی آن، این است که بتواند بومی‌سازی صنعت فولاد را با بهره‌گیری از توان داخلی، گسترش دهد.

شرکت فرابورسی توسعه گوهران امید امروز اقدام به عرضه ۸ درصد از سهام کارت اعتباری ایران کیش می‌کند تا در صورت انجام معامله به حداقل مالکیت بسنده کند. به این ترتیب ، «گوهران» اقدام به عرضه 160 میلیون سهم «رکیش» به قیمت پایه هر سهم 330 تومان می‌کند.