بازیگران بورس (دوشنبه 12 آذر)

تغییر جهت خریداران بازار سهام

10:02 - 1400/01/21
بازیگران حقیقی‌ در حالی روز دوشنبه نیز به خریدهای پرحجم خود در بازار ادامه دادند که توانستند حدود 70میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. در این میان بیشترین میزان خرید سهامداران خرد در نمادهای فلزی بود. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به حدود 17میلیارد تومان رسید. ملی مس ایران با ثبت خالص خرید 13.3میلیارد تومانی، بیشترین تقاضا را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد.
تغییر جهت خریداران بازار سهام

دنیای بورس: بررسی روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار دوشنبه نشان از آن دارد که معامله‌گران حقیقی در کنار جمع‌آوری سهام «فملی» به خرید سهام سرمایه‌گذاری غدیر نیز تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که  بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها «وغدیر» خارج و به سبد سهامداران حقیقی این نماد منتقل شد.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد توسعه معادن و فلزات داشتند که با جابجایی بیش از یک میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های این نماد دنبال شد. بانک ملت و پتروشیمی مبین نیز هر کدام با ثبت خالص خریدی در حدود 700میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بودند.

الف) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای پالایشی نشان از توجه سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام مزبور دارد. به‌طوری‌که بیش از 15میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی این گروه منتقل شد. بیشترین خرید صورت گرفته نیز در نماد پالایش نفت اصفهان بود که با خالص خرید 4.5میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه بود.

همچنین در این روز حقیقی‌ها به خرید سهام پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نیز تمایل نشان داده و خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی در هر کدام از نمادهای مزبور ثبت شد.

ب) شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز بیشترین میزان خرید حقیقی‌ها در نماد پتروشیمی شازند بود که با جابجایی 5.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این گروه همراه بود.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين و پتروشیمی پارس نیز هر کدام با خالص خرید 2.4میلیارد تومانی ، از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این گروه بود.

در این گروه پاکسان، خرید 6.5میلیون سهم از سوی شركت مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر را تجربه کرد. در گروه صنعتی پاكشو نیز شركت رستورانهای زنجيره‌ای گل فوده به جمع‌‌آوری سهم پرداخت و 50هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.

گروه سرمايه‌گذاری آتيه دماوند نیز به عنوان سهامدار عمده در سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايی ‌ايران به خرید این سهم پرداخت و بیش از 200هزار سهم را خریداری کرد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده در بیشتر نمادهای این گروه دارد. در این میان بانک خاورمیانه با خرید 20هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن روبرو شد. این روند در نماد بانک پارسیان با حمایت دو حقوقی دنبال شد؛ شركت سرمايه‌گذاری تدبير بهمراه گروه مالب بانک پارسيان در مجموع حدود یک میلیون سهم «وپارس» را جمع‌آوری کردند.

صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک صادرات، خرید 100هزار سهم را در کارنامه خود ثبت کرد. این در حالی است که بانک تجارت با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. در این روز صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران، 20میلیون سهم «وتجارت» را از پرتفوی خود خارج کرد.