سقوط نفت در عقبگرد بازارهای مالی آسیا ریشه دارد؟

09:56 - 1400/01/21
سقوط قیمت نفت در هفته‌های اخیر با تقویت عرضه و کاهش تقاضای این محصول آغاز شد اما شدت گرفتن این روند را باید در ادامه سقوط دارایی‌های پرریسک مانند ارز و سهام آسیایی به شمار آورد.
سقوط نفت در عقبگرد بازارهای مالی آسیا ریشه دارد؟

دارایی‌های پرریسک آسیایی در سال‌های اخیر به لطف بهبود وضعیت اقتصادی در کشورهایی همچون چین، هند و اندونزی علمکردی مناسب را تجربه کردند. در ماه‌های گذشته به تبع افزایش سطح بدهی‌های دولتی در اقتصادهای نوظهور آسیایی، اجرای سیاست‌های پولی انقباظی از سوی آمریکا و جنگ تجاری میان این کشور و چین این بازارها به شدت زیر فشار قرار گرفتند. افت شدید قیمت نفت را نیز باید در ادامه ریزش قیمت‌ها در بازارهای سهام و ارز دانست.

 به گزارش بانک ANZ در ماه‌های اخیر میلیاردها دلار نقدینگی از بازار نفت خارج شده  و روند نقد کردن و خروج از بازار میان معامله‌گران در روزهای اخیر شدت گرفته است. به این ترتیب خالص موقعیت‌های خرید بر روی پرحجم‌ترین قرارداد نفت وست تگزاس به کمترین سطح در سه سال اخیر رسیده است. در مقابل شاهد هستیم که موقعیت‌های فروش اخذ شده از سوی سرمایه‌گذاران نهادی از حدود 14 هزار موقعیت 1000 بشکه‌ای در ماه جولای به 110 هزار موقعیت افزایش یافته است. این رقم از اکتبر سال گذشته تاکنون در بازار دیده نشده بود. در مورد نفت برنت نیز حجم قراردادهای اختیار فروش در دو قیمت اعمال 55 دلار و 50 دلار به بالاترین سطح از ماه اکتبر تاکنون رسیده است.

سقوط نفت در عقبگرد بازارهای مالی آسیا ریشه دارد؟0
تعداد موقعیت های فروش در برابر قیمت نفت وست تگزاس

سقوط نفت در عقبگرد بازارهای مالی آسیا ریشه دارد؟4
تعداد و قیمت اختیار فروش بر روی نفت خام در قیمت اعمال 50 و 55 دلار

بدبینی نسبت به آینده بازار منحصر به بازار نفت نیست و بسیاری از بازارها به این وضعیت دچار شده‌اند. بانک مورگان استنلی اخیرا در یادداشتی اعلام کرد که رونق 10 ساله بازارهای مالی آسیا با توجه به تنگناهای مالی در اقتصاد این قاره به ویژه چین در حال اتمام است اما هنوز این چرخه پایان نرسیده است. بانک جی‌پی مورگان نیز در گزارشی اعلام کرد که تزلزل بازارهای مالی آمریکا و دیگر کشورها منجر به رسوب سطح ریسک به بسیاری از بازاری دیگر شده و همین امر وضعیت نگران‌کننده‌ای را پیش روی بازارهای کالایی قرار داده است.

سقوط نفت در عقبگرد بازارهای مالی آسیا ریشه دارد؟9
روند قیمت نفت در مقابل روند ارزش سهام در آسیا

در این میان علاوه بر بازارهای مالی، وضعیت تجارت جهانی نیز چندان امیدوارکننده نیست. هم اکنون نرخ کرایه کشتی‌های حمل کالاهی فله و کالاهی نهایی نسبت به اوج سال 2018 به ترتیب 38  و 26 درصد کاهش یافته  که این امر را می توان نشان‌های قوی از کاهش تقاضا برای کشتی‌‌های حمل به تبع کاهش سطح تجارت به حساب آورد.