امیدواری در زمینه پایان جنگ تجاری آمریکا و چین به معاملات رونق بخشید

فلزات پایه باز هم گران شدند

09:41 - 1400/01/21
فلزات پایه برای دومین روز متوالی معاملات پررونقی را پشت سر می‌گذارند و این محصولات در معاملات آتی لندن با رشد قیمتی نسبتا ملموسی مواجه شده اند. تحولات مربوط به جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان و همچنین برنامه های تحریک اقتصادی از سوی دولت چین اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات به حساب می‌آیند.
فلزات پایه باز هم گران شدند

شب گذشته خبرهای امیدوارکننده ای پیرامون جنگ تجاری دو قدرت بزرگ اقتصاد جهانی منتشر و همین امر نیز به بهبود فضای معاملات در بازارهای کالایی از جمله فلزات منجر شد. روسای جمهور آمریکا و چین دیشب در تماس تلفنی به بحث و تبادل نظر در زمینه اختلافات تجاری اخیر پرداختند و پس از این رویداد، دونالد ترامپ نسبت به رسیدن به توافقی میان طرفین در خلال نشست گروه 20 کشور صنعتی ابراز امیدواری کرد. بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ ترامپ از مقامات بلندپایه دولت خود خواسته که پیش نویس شروط مد نظر آمریکا برای حصول توافق با چین را آماده کنند.

این رویداد از یک سو منجر به بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی شده و همین امر نیز تاثیری مثبت بر بازار فلزات پایه گذاشته و از سوی دیگر نیز کاهش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن را در پی داشته امری که سطح خرید را در بازار فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری افزایش داده است.

در این میان روز گذشته برخی از خبرگزاری های چین از تصمیم دولت این کشور برای اجرای برنامه های تحریک اقتصادی در آینده نزدیک خبر دادند و همین امر نیز در بهبود فضای معاملات در بازار فلزات تاثیر شایانی داشت.

تا این لحظه از معاملات روز جمعه هر تن مس با افزایشی 1/1 درصدی به 6207 دلار رسیده و آلومینیوم نیز 0/9 درصد گران شده و در سطح 1989 دلار قرار گرفته است. روی با رشد قیمتی نزدیک به دو درصد در قیمت 2585 دلار معامله می‌شود و سرب نیز با افزایشی 1/4 درصدی به 1986 دلار رسیده است.