آمار صادرات 5 ساله فولادمبارکه

09:39 - 1400/01/21
معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه ضمن اشاره به آمار صادرات پنج ساله این شرکت و نقش آن بر کاهش تاثیر پذیری در دوره تحریم ها خواستار حمایت دولت از صادرات شد.

دنیای بورس: محمود اکبری در گزارشی آماری چند مورد در خصوص صادرات فولاد مبارکه اعلام کرد:

1. فولادمبارکه از همان ابتدای بهره برداری در سال 71 که با ظرفیت اسمی 2.4 میلیون تن شروع به کار کرد، توجه به صادرات را به عنوان رویکردی استراتژیک مورد توجه قرار داده و درحدود 26 سال فعالیت، علاوه بر تامین حداکثری نیاز داخل، با حضور موثر و مستمر در بازارهای صادراتی هدف، توانست از طریق تامین منابع ارزی لازم ضمن برآورده سازی نیازمندی های تجهیزاتی،فناورانه و تامین نهاده های موردنیاز تولید نظیر الکترود و فروآلیاژ، سرمایه‌گذاری های توسعه‌ای و بازپرداخت فاینانس های طرح‌های توسعه را انجام دهد و در یک چارچوب نظام مند، اجرای طرح‌های توسعه را به ثمر رساند و با رشد حدود 330 درصدی ظرفیت‌های تولید و دستیابی به ظرفیت 10.3 میلیون تنی نقشی پیشرو در توسعه و به ثمر نشاندن ظرفیت‌های تولید فولاد و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی و شکوفایی صنایع پایین دستی ایفا کند.

2. بالاترین نرخ رشد ظرفیت‌های تولید فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، سهم 5 درصدی از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 350 هزار نفر و هدف‌گذاری جهت دستیابی به 25 میلیون تن ظرفیت تولید در افق چشم انداز 1404، موید دستاوردهای بزرگ فولادمبارکه در این راستا است.

3. این فولادساز با تولید نیمی از فولاد و میانگین صادرات 1.5 میلیون تن در سال توانسته نام فولاد ایران را در بازارهای بین المللی به ویژه حوزه های اروپا، آمریکا، شرق آسیا و خاورمیانه مطرح و برند خود را در بازارهای مذکور تثبیت کند.

4. فولاد در شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریم‌های بین المللی در سال های گذشته توانست ضمن حفظ کمیت و کیفیت محصول‌های تولیدی در بالاترین سطح ممکن و تامین بخش عمده نیاز بازار داخلی روند حضور در بازارهای جهانی را تداوم بخشد؛ به طوری که در سال 92 حدود یک میلیون تن، سال 93 حدود 1.5 میلیون تن، سال 94 حدود 1.8 میلیون تن، سال 95 حدود 1.5 میلیون تن، سال گذشته حدود 1.3 میلیون تن و در 6 ماهه نخست سال ۹۷ جاری  ۷۰۰ هزار تن محصول‌ها را صادر کند و بازارهای مهمی را در اروپا، جنوب شرق آسیا، منطقه خاورمیانه و کشورهای جنوب خلیج فارس به تسخیر درآورد و در مجموع در 5 سال گذشته حدود 1.1 میلیون تن تختال، 5 میلیون تن محصول‌های گرم، 350 هزار تن محصول‌های سرد و حدود 100 هزار تن گالوانیزه را به حدود 40 کشور در اقصی نقاط دنیا صادر کند.