نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (25 مهر)

09:31 - 1400/01/21
معاملات امروز بازار سهام متاثر از خبر تحریم چند شرکت ایرانی از سوی آمریکا با فشار سنگین فروش آغاز شد. بطوریکه در اکثر نمادها شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم. امری که منجر به افت نزدیک به 2500 واحدی شاخص کل شد. در ادامه اما انتشار شفاف سازی فولاد مبارکه و اخبار مربوط به تسعیر ارز بانک ملت سبب افت فشار فروش در اکثر نمادهای بازار شد. بطوریکه شاخص کل دوباره به کانال 182 هزار واحدی بازگشت و تغییرات این نماگر به صفر نزدیک شد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (25 مهر)

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز تحت تاثیر اخبار منتشر شده در شب گذشته، مبنی بر اعلام تحریم‌های آمریکا علیه چند شرکت ایرانی افت بیش از 2 هزار واحد را در ساعات آغازین تجربه کرد. در این اطلاعیه  شرکت‌های فولاد مبارکه، کالسیمین، تراکتورسازی تبریز، بانک ملت و چند شرکت دیگر نام برده شده است. این در حالی است که پیش‌تر در دور اول تحریم‌ها که از میانه مرداد آغاز شد صنایع فلزی و مبادلات بانکی کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته بودند. بنابراین این خبر اثر چندان شگفت‌آوری بر شرکت‌های فوق نخواهد نداشت. با این حال به نظر می‌رسد اهالی بازار به تایید این مساله توسط شرکت‌ها نیاز داشتند. بطوریکه با وجود تشکیل صف‌های سنگین فروش در مرحله پیش گشایش و در دقایقی بعد از آغاز معاملات ارائه شفاف‌سازی از سوی فولاد مبارکه اصفهان سبب شد تا فشار روانی فروش ناشی از تحریم شرکت‌ها تا حدودی تلطیف شود و به این ترتیب صف‌های فروش در اکثر نمادها و بخصوص دو نماد «فولاد» و «وبملت» جمع شدند.

سهام بانک ملت به مدد حمایت حقوقی‌ها توانست با افزایش تقاضا همراه شده و صف خرید 100 میلیون سهمی را تجربه کند. در میانه بازار خبری در خصوص عدم تاثیرگذاری تحریم جدید آمریکا در ارتباط با فعالیت‌های بانک ملت در فضای مجازی منتشر شد. براساس این خبر بانک ملت همچنین منتظر نامه بانک مرکزی به منظور تعیین نرخ ارز رسمی برای تسعیر دارایی‌های ارزی خود است.

بانک پارسیان نیز در ساعات پایانی در اطلاعیه‌ای به عدم تاثیر این تحریم‌ها بر فعالیت‌های خود اشاره کرد.

در مقابل معاملات نماد «فاسمین» تماما در کف قیمتی در حال انجام است و این نماد صف سنگین فروش را تجربه می‌کند.

خروج از لیست سیاه؟

در سوی دیگر در جلسه امروز شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این لایحه هفته گذشته در مجلس بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. تصویب یا رد این لایحه می‌تواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر تسهیل مبادلات شرکت‌ها و نیز نرخ ارز در کوتاه مدت داشته باشد. با این حال لازم به ذکر است که این موضوع نیز به تنهایی پایان کار نخواهد بود و تایید این لایحه توسط شورای نگهبان لزوما به معنای خروج ایران از لیست سیاه FATF نیست و رد آن نیز می‌تواند تعیین تکلیف را به زمین مجمع تشخیص مصلحت بکشاند.

عرضه‌های امروز بورس کالا

در معاملات امروز بورس کالا ذوب آهن اصفهان به عرضه محصولات خود در دو گروه تیرآهن و میلگرد اقدام کرد. در این عرضه‌ها سبد میلگرد مخلوط در 3 گرید متفاوت با قیمت پایه 36 هزار و 749 ریال به ازای هر کیلو عرضه شدند. معاملات هر سه این محصولات بدون تغییر در قیمت پایه اعلامی انجام گرفت.

در سوی دیگر محصول سبد تیرآهن این شرکت با قیمت پایه 3476 تومان به ازای هر کیلو عرضه شدند. در میان محصولات با گریدهای متفاوت در این گروه تنها دو محصول با رشد 3 درصد و 14 درصدی نسبت به قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

در گروه فرآورده‌های نفتی نیز وکیوم باتوم دو شرکت پالایش نفت اصفهان و تبریز به ترتیب با قیمت‌های پایه 1271 تومان و 3266 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کردند. وکیوم باتوم «شبریز» در قیمت پایه معامله شد و قیمت پایانی وکیوم باتوم «شپنا» در محدوده نزدیک به 3300 تومان قرار خواهد گرفت.

شرکت‌های پتروشیمی نیز محصولات شیمیایی خود را در این جلسه عرضه خواهند کرد.