سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

09:17 - 1400/01/21
این هفته به تبع افزایش ملموس شاخص دلار، قیمت طلا در بازار نقدی و آتی زیر فشار شدیدی قرار گرفت. برای هفته پیش‌رو نشانه‌ای ضعیف در زمینه بازگشت روند به چشم می‌خورد اما کماکان بسیاری از سیگنال‎‌ها حکایت از تضعیف قیمت این محصول دارند.
سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

این هفته دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان عملکردی بسیار قوی را به نمایش گذاشت و شاخص دلار توانست با رشدی 0/9 درصدی به 95/1 واحد رسید. واکنش مثبت دلار به نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا و تزلزل ارزهای اروپایی به ویژه یورو به تبع موضوع کسر بودجه ایتالیا از دلایل اصلی این روند به حساب می‌آید. با افزایش ارزش دلار آمریکا، تقاضا برای طلا از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری باز هم کاهش یافت و همین امر به افت قیمت این محصول منجر شد. در عین حال در آستانه تعطیلات پاییزه چین، تقاضای فیزیکی از سوی چینی‌ها با نزدیک شدن به اواخر هفته پایین آمد و  همین امر فشار بر بازار طلا را افزایش داد.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی  با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI ،MACD و ADX یورو وضعیت تقریبا خنثی‌ای را در برابر دلار آمریکا دارد و دلار کانادا از شانس صعود در برابر این ارز برخوردار است. دیگر ارزهای مطرح از جمله پوند انگلیس، دلار استرالیا، ین ژاپن، فرانک سوییس و دلار نیوزلند وضعیت رو به افولی را در برابر دلار آمریکا پیش روی خود می‌بینند. به این ترتیب شانس صعود شاخص دلار و ایجاد فشار مضاعف بر بازار طلا از ناحیه تحولات بازار ارز دور از ذهن نیست.

تعطیلی بازارهای چین و هند: در تمام روزهای کاری هفته پیش‌رو بازارهای چین به علت تعطیلی رسمی پاییزه در این کشور فعالیتی نخواهند داشت. در عین حال روز سه‌شنبه در هند تعطیل رسمی است. چهارشنبه نیز شاهد تعطیلی رسمی در کره جنوبی و آلمان خواهیم بود. با توجه به اینکه چین و هند به عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا در جهان شناخته می‌شوند، تعطیلی بازارهای این دو کشور سطح تقاضا در بازار فیزیکی را به میزان ملموسی پایین خواهد آورد و در عین حال غیبت معامله‌گران چینی در بازارهای آتی نیز در روزهای پیش‌رو حس خواهد شد.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته گزارش‌های تاثیرگزاری در تقویم اقتصادی به چشم می‌خورد. در این میان گزارش‌های بازار کار آمریکا که قرار است در پایان هفته منتشر شود از اهمیت شایانی برخوردار است.

دوشنبه: شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه سپتامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی بریتانیا در ماه سپتامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا در ماه سپتامبر

سه‌شنبه: جلسه بانک مرکزی استرالیا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- شاخص مدیران خرید بخش ساختمانی بریتانیا- سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا

چهارشنبه: شاخص مدیران خرید خدماتی بریتانیا در ماه سپتامبر- اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه سپتامبر(موسسه ISM)

پنجشنبه: شاخص مدیران خرید کانادا در ماه سپتامبر (دانشگاه Ivey)- خرده فروشی استرالیا در ماه آگوست

جمعه: گزارش‌های بازار کار آمریکا در ماه سپتامبر- نرخ بیکاری کانادا  در ماه سپتامبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 13 هفته‌ای (1215 دلار) و 62 هفته‌ای(1262 دلار)- هیستوگرام MACD کماکان پایین‌تر از خط سیگنال قرار دارد. قیمت در سطوح پایین تر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای (1196 دلار) قرار دارد.

هشدارهای صعودی: RSI در آستانه ورود به محدوده فروش هیجانی است و احتمال واکنش به مرز 30 واحد وجود دارد.

سیگنال‌های تایید: واگرایی ضعیفی در MACD دیده می شود اما نمودار RSI واگرایی را منعکس نمی‌کند. این امر را می توان سیگنال ضعیفی در جهت تغییر روند به سمت صعودی به شمار آورد.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1190 دلار دیده  می‌شود. حمایت بعدی در سطح 1183 دلار قرار دارد. سناریوی بدبینامه افت قیمت تا مرز 1180 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: ناحیه مقاومتی در محدوده 1194 دلار تا 1196 دلار(میانگین 5 هفته ای) دیده می‌شود. مقاومتی بعدی در مرز 1200 دلار قرار دارد.

نتیجه‌گیری: برای صعود، طلا کار سختی را در هفته آتی پیش رو دارد. در صورت عبور پرحجم از منطقه مقاومتی ذکر شده، باز هم سد روانی 1200 دلار پیش روی این محصول دیده می شود. به نظر باز هم چشم‌انداز روشنی پیش روی طلا وجود ندارد اما احتمال تثبیت قیمت در محدوده 1196 تا 1200 دلار را نیز باید در نظر داشت.