بازیگران بورس (چهارشنبه 4 مهر)

رکورد جدید در جابه‌جایی بازار سهام

هفته گذشته جابه‌جایی سهام باز هم رکورد جدیدی به جا گذاشت. حقیقی‌های بازار سهام در هفته‌ای که سپری شد بیش از 14 میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود انتقال دادند که در نوع بی‌سابقه بود. در این مدت اما حقوقی‌های بازار هم بیشترین تمرکز خود را روی خرید پتروشیمی پارس گذاشتند.  

دنیای بورس: بررسی روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در معاملات هفته جاری نشان از آن دارد که جابه‌جایی‌ها در تمامی روزهای هفته توسط حقیقی‌های بازار صورت گرفت که در نهایت حدود 14میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی آنان منتقل شد. این خریدهای پرحجم سبب شد رکوردی جدید در کارنامه تغییر مالکیت‌های هفتگی ثبت شود.

در این هفته بیشترین خرید صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی در گروه پالایشی و با محوریت پالایش نفت بندرعباس بود. به‌طوری که از خالص 200میلیارد تومانی به ثبت رسیده در این گروه، نیمی از این رقم یعنی 100میلیارد تومان به جابجایی سهام «شبندر» تعلق داشت.

همچنین در این مدت بیشترین خرید صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نیز به نماد پتروشیمی پارس تعلق داشت که با جابجایی 21.5میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

نگاهی به معاملات روز چهارشنبه

در آخرین روز کاری هفته نیز بیش از 360میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این روز بیشترین حجم جابجایی‌ها به نماد پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شبندر» به 76میلیارد تومان رسید. دراین راستا 100میلیون سهم «شبندر» ازسوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر عرضه شد.

در ادامه این روند توجه سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری غدیر تعلق داشت که با جابجایی بیش از 22میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقیقی همراه شد. در این راستا شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به عنوان سهامدار عمده «وغدیر» ، اقدام به فروش حدود 75میلیون سهم کرد. همچنین این حقوقی در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان نیز عرضه 5میلیون سهم را رقم زد. در نهایت «پارسان» با تغییر مالکیت بیش از 17میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد.

این در حالی است که در معاملات روز چهارشنبه سهامداران حقوقی تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نشان دادند و خالص خرید 6.6میلیارد تومانی را در این نماد به ثبت رساندند. در ادامه این روند خرید سهام «شسپا» و «مبین» قرار داشت که هر کدام به ترتیب با جابجایی 4.4میلیارد تومانی و 3.2 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شدند. در نماد «مبین» نیز شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به عرضه اقدام کرد و بیش از 6میلیون سهم را واگذار کرد.

الف) شرکت‌های خودرویی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای خودرویی نشان از آن دارد که آهنگری‌ تراكتورسازی‌ ايران‌، خرید 2.5میلیون سهم از سوی شركت توسعه وتامين شريف را تجربه کرد. در نماد سایپا آذین نیز سهامدار عمده یعنی سایپا به عرضه سهم اقدام کرد و 8میلیون سهم را به فروش رساند. در این میان خود سایپا نیز با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که 13میلیون سهم «خساپا» را شركت سرمايه‌گذاری صباتامين از پرتفوی خود خارج کرد. همچنین این حقوقی در دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران‌خودرو نیز فروش 900هزار سهم را ثبت کرد.

در همین راستا «خودرو» به عنوان سهامدار عمده در گسترش ‌سرمايه‌گذاری ‌ايران‌خودرو اقدام به واگذاری بیش از 4میلیون سهم کرد.

ب) شرکت‌های بیمه‌ای: در میان نمادهای گروه بیمه نیز بیمه آسیا با فروش 8.5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری توسعه معين ملت روبرو شد. این حقوقی در معاملات روز سه‌شنبه نیز حدود 2میلیون سهم «آسیا» را واگذار کرده بود. همچنین این حقوقی  در نماد بیمه البرز نیز فروش 7.5میلیون سهم را ثبت کرد.

در همین راستا بیمه پارسیان به عنوان سهامدار عمده در نماد سرمایه‌گذاری پردیس، بیش از 4میلیون سهم را واگذار کرد.

ج) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی بیشترین حجم عرضه در نماد بانک ملت رخ داد. بر این اساس 92میلیون سهم از سوی  گروه مالی ملت و 42میلیون سهم دیگر از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين عرضه شد. در همین راستا پست بانک ایران نیز با فروش سهم از سوی دوسهامدار عمده مواجه شد؛ واگذاری 32میلیون سهم از سوی صندوق بازارگردانی پست بانک ايران و 10میلیون سهم از سوی شركت سهامی بيمه ايران از جمله این عرضه‌ها بود.

رصد دیگر جابه‌جایی‌ها

بررسی تغییر مالکیت‌های قابل‌توجه در بازار روز چهارشنبه نشان از آن دارد که 22میلیون و 300هزار سهم فولاد مبارکه از سوی شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به فروش رفته است.  این در حالی است که گل‌گهر خرید بیش از 13میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان تجربه کرد.

در نماد حفاری شمال نیز سهامدار عمده یعنی بانک رفاه كارگران به روند عرضه‌های خود ادامه داد و 5میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد. این حقوقی در هفته جاری در مجموع بیش از 30میلیون سهم «حفاری» را واگذار کرد. روندی مشابه در نماد کشتیرانی با عرضه 20میلیون سهمی توسط شركت بازسازی كوثرنبوت دنبال شد.

در نماد فولاد کاوه جنوب کیش نیز سه سهامدار عمده به عرضه‌ در این نماد پرداختند؛ فروش 10میلیون سهم از سوی شركت مادر تخصصی مالی وسرمايه گذاری سينا ، 7.3میلیون سهم از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی و 3میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن از جمله این واگذاری‌ها بود.

روند عرضه‌ها در نماد ملی مس ایران با واگذاری‌های قابل‌توجه از سوی سهامداران عمده ادامه یافت. در این راستا 10میلیون سهم «فملی» را شركت سرمايه‌گذاری توسعه معادن وفلزات و 16میلیون سهم دیگر را شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا عرضه کردند.

Submitted by admin on