چالش‌ دارویی‌ها در زمان بعد از تحریم

09:13 - 1400/01/21
اگر چه بر مبنای آمار اعلامی سازمان غذا و دارو تخصیص ارز به دارو در 6 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیار بالا ارزیابی شده است اما همچنان  کمبود نقدینگی چالش‌هایی همچون کمبود دارو را به دنبال داشته است.

دنیای بورس: بر مبنای آمار اعلامی سازمان غذا و دارو میزان ارز تخصیص به دارو در شش ماهه اول امسال بیش از مدت مشابه در سال قبل است. به اجماع همه فعالان دارویی البته مشکل اصلی صنعت دارو کمبود نقدینگی است، این در حالی است که به گفته غلامرضا اصغری؛ ریس سازمان غذا و دارو ۳۵۰۰ میلیارد تومان میزان مطالبات سررسید شده شرکت‌های دارویی است.

وی که در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما صحبت می‌کرد، خطاب به تصمیم‌گیران بالادستی تاکید می‌کند: مطالبات شرکت‌های دارویی و ارز موردنیاز دارو برای واردات مواد اولیه را در همین مهرماه و قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در آبان ماه بدهید. زیرا که بعد از آبان دیگر خیلی دیر خواهد بود.

این مقام مسئول انتظار دارد سه هلدینگ بزرگ دارویی کشور با سرمایه‌گذاری و فعالیت بیشتر در زمینه‌های مختلف از جمله تامین مواد اولیه به سایر شرکت‌های دارویی هم کمک کنند.

در همین حال یکی از فعالان صنعت داروسازی تاکید دارد کمبود دارو ربطی به تحریم‌ها ندارد. ناصر ریاحی؛ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: اگر دولت مطالبات معوق فعالان دارو را پرداخت کند و قیمت دارو را طبق آیین‌نامه قیمتگذاری خودش انجام دهد، دارو با هیچ کمبودی مواجه نخواهد شد.

از دید ریاحی واقعیت این است که کمبود دارو هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. این کمبود مقطعی بود که یک ماه پیش رخ داد و دلیلش عدم تخصیص به موقع ارز بود. یعنی دولت ارز غیریورو داشت، در حالی که خرید داروهای وارداتی به یورو انجام می‌شود.

وی تاکید دارد بیشترین کمبود در داروهایی بود که مشابه ساخت داخل داشت، که یا مطلقا اجازه واردات به آن‌ها داده نمی‌شود و یا در حد 5 تا 10 درصد اجازه واردات دارند. زمانی که پزشکی تشخیص می‌دهد داروی خارجی بهتر از داروی مشابه ایرانی، مشکل ایجاد می‌شود.